آشنایی با رژیم غذایی بدون قند

رژیم غذایی با حذف شیرینی

رژیم غذایی با حذف شیرینی روی قطع مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا در جهت کاهش وزن تاکید دارد. همانطور که از نام این رژیم پیداست، افرادی که از این رژیم پیروی می کنند باید از مصرف شیرینی ها، بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده و سایر غذاهایی که می توانند قند خون را به سرعت بالا ببرند خودداری کنند.

کاهش مصرف قندهای تصفیه شده نه تنها در کاهش وزن موثر است بلکه می‌تواند التهابات را هم در بدن کاهش و میزان انرژی شما را افزایش بدهد. این رژیم همچنین تضمین می کند که سطح انسولین بدن در میزان مناسبی باقی بماند.

قند‌های ساده، مثل قندی که در عسل و میوه وجود دارد یا قندی که ما برای شیرین کردن نوشیدنی و کیک استفاده می‌کنیم، میزان قند خون را به سرعت بالا می‌برند. در کل هرچه قند یا ماده ی نشاسته‌ای پیچیده‌تر باشد، بدن‌تان برای شکستن آن باید بیشتر کار کند. به همین دلیل است که متخصص تغذیه اصفهان توصیه میکند به جای کربوهیدرات و قند تصفیه شده از مواد نشاسته‌ای کامل استفاده کنید.

چه دسته‌ای از قندها برای سلامت ضروری‌اند؟

اگر می‌خواهید رژیم غذایی بدون شکر یا کم‌کربوهیدرات داشته باشید، می‌توانید برای عملکرد مناسب بدن‌تان همچنان از کربوهیدرات‌های سالم استفاده کنید. همه‌ی ما برای تأمین انرژی مغز و بدن‌مان و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده به مقدار کمی کربوهیدرات نیاز داریم.

  1. غذاهای با پایه‌ی گیاهی که محتوی کربوهیدرات هستند و نیز برخی قندهای طبیعی، فیبر تغذیه‌ای دارند.
  2. فیبر برای سلامت گوارش، سلامت دستگاه قلبی‌عروقی و کنترل هورمون‌های مسئول اشتها موردنیاز است.
  3. فیبر معمولا در غذاهایی یافت می‌شود که کم‌کالری‌اند، اما سرشارند از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ ها.
بیشتر بدانید :

رژیم غذایی کاهش قند خون

رژیم غذایی خام

مزایای رژیم بدون قند

کاهش وزن : حذف قند به معنی حذف کالری‌های غیرمغذی است. انجام این کار به شما در کاهش وزن کمک می‌کند چراکه وقتی تمایل شما به غذاهای پر از مواد مغذی بیشتر ‌شود باعث می‌شود شما با خوردن مقدار کمی از آن‌ها احساس سیری کنید.

سلامتی عمومی بدن : در کنار فواید کاهش وزن، رژیم غذایی بدون قند می‌تواند به افراد کمک کند تا از بیماری‌های دیگر که به سبب مصرف قند زیاد ایجاد می‌شوند جلوگیری کنند.

بهبود سلامت دندان : قند برای دندان‌ها ضرر دارد. زیرا رژیم بدون قند به کاهش خطر پوسیدگی دندان بسیار کمک می‌کند.

آشنایی با رژیم غذایی بدون قند | متخصص تغذیه اصفهان

رژیم بدون قند چگونه تاثیر می‌گذارد؟

توصیه‌های رژیم غذایی USDA نشان می‌دهد که همه باید میزان مصرف قند اضافه شده را به ۱۰ درصد کالری یا کمتر محدود کنند. بنابراین حتی پس از رسیدن به آن، می‌توانید برای کاهش قندها حتی بیشتر تلاش کنید. برچسب‌های موادغذایی را بخوانید و محصولاتی را انتخاب کنید که کمترین قند را دارند. لازم نیست در کل از غذاهای شیرین خودداری کنید، بلکه فقط کافی‌ست انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید.

رژیم غذایی کم‌‌شیرینی با شاخص گلوکز پایین موجب تنظیم قند خون‌ در طول روز می‌شود و از مقاومت به انسولین که یکی از نتایج رژیم غذایی سرشار از شکر است، پیشگیری می‌کند. همچنین خطر بیماری‌های قلبی و کبد چرب را کاهش می‌دهد، موجب کنترل اشتهای‌تان می‌شود و باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید و انرژی کافی داشته باشید.

غذاهایی که شاخص گلوکز بالایی دارند و محتوی مقدار زیادی شکر یا غلات تصفیه‌شده هستند، باید از رژیم غذایی‌تان حذف شوند. این غذاها عبارت‌اند از:

  • محصولات تهیه‌شده از آردهای سفید غلات؛
  • بیشتر نان‌ها، غلات صبحانه‌ی فرآوری‌شده،
  • محصولات لبنی شیرین‌شده؛
  • نوشیدنی‌های شییرین‌شده، مانند نوشابه‌ها و آبمیوه‌های حاوی شکر؛
  • شکر و قند.

جهت پیج اینستاگرام دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید