آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

78051 - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه

بسیاری از مردم معتقدند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طی روز است. زیرا بعد از چند ساعت ناشتا بودن مصرف می‌شود. صبحانه سالم حاوی مواد مغذی بوده و علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز فرد سبب ایجاد حس سیری می‌شود. در نتیجه می‌تواند از پرخوری در ساعات بعدی روز جلوگیری کند. صبحانه موجب تمرکز ذهنی بیشتر و ایجاد تفکری خلاق در فرد می‌شود .بنابراین خوردن صبحانه برای دانش آموزان بسیار لازم و ضروری است. در این مقاله به برخی از مواد غذایی مفید که می‌توانند در وعده صبحانه مصرف شوند اشاره خواهد شد.

مطلب مرتبط: عوارض پرهیز از خوردن صبحانه و آسیب های جدی آن برای سلامتی انسان

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر بهترین انتخاب صبحانه برای دوستداران غلات است. چراکه بلغور جو دوسر حاوی نوعی فیبر به نام بتاگلوکان است. بتاگلوکان به ایجاد حس سیری و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان داد افراد که در وعده صبحانه جو دوسر مصرف می‌کنند احساس سیری بیشتری داشته و در زمان ناهار غذای کمتری مصرف می‌کنند. یک فنجان بلغور جو دوسر پخته شده شامل حدود 6 گرم پروتئین است. برای افزایش میزان پروتئین صبحانه بلغور جو دوسر را با شیر به جای آب آماده نمایید و با تخم مرغ و یا یک قطعه پنیر مصرف نمایید.

kaheshe vazn - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

تخم‌ مرغ

تخم‌مرغ غنی از مواد مغذی و حاوی پروتئین با کیفیت بالا است. خوردن تخم مرغ در صبحانه سبب افزایش احساس سیری، کاهش مصرف کالری در وعده غذایی بعدی می شود و به حفظ سطح قند خون و انسولین ثابت کمک می کند. زرده تخم مرغ حاوی لوتئین و زیگزانتین است. این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از اختلالات چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک می کند. تخم مرغ یکی از بهترین منابع کولین است که برای سلامت مغز و کبد بسیار مهم است.

tokhmmorgh - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

غلات صبحانه

غلات کامل گزینه مناسبی برای صبحانه می باشد. غلات کامل گاهی با برخی از ویتامین ها نظیر ریبوفلاوین، اسید فولیک، و دیگر مواد مغذی ضروری غنی شده اند. برای اینکه مواد مغذی دریافتی خود را کامل کنید می توانید به کاسه ی غلات خود شیر کم چرب و چند تکه میوه نیز اضافه کنید.

مطلب مرتبط: آشنایی با فواید غلات کامل برای سلامت بدن

غلات صبحانه - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

مغزها

آنها به صبحانه اضافه می شوند زیرا آنها سبب سیری شده و به جلوگیری از افزایش وزن کمک می کنند. البته در مصرف آنها نباید زیاده روی کرد. مغزها حاوی پروتئین، آنتی‌اکسیدان، منیزیم، پتاسیم و چربی‌های مفید برای قلب هستند.

آجیل و مغز ها - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

قهوه

در وعده صبحانه نوشیدن قهوه به علت وجود کافئین در آن بسیار متداول است. کافئین سبب بهبود خلق و خوی، هوشیاری و عملکرد ذهنی مناسب، افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی می شود. علاوه بر این، قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و با بروز التهاب مقابله می‌کند. همچنین از سلول های پوششی رگهای خونی محافظت می کند و ریسک ابتلا به دیابت و بیماری کبد را کاهش می دهد.

coffee - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

چای

چای سیاه، سبز و سفید حاوی آنتی‌اکسیدان هستند.چای حاوی آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. چای سبز در سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن موثراست. انواع چای حاوی کافئین هستند. اما میزان کافئین موجود در آن‌ها در مقایسه با قهوه کمتر است.

677702 172 - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

توت‌ها

انواع توت حاوی کالری کمی هستند. اما فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند که به کاهش خطر حمله قلبی کمک می کند. توت‌ها را می‌توانید همراه با ماست، شیر و یا جو دوسر استفاده نمایید.

غذایی صبحانه کانادایی ها min 600x330 - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

ماست یونانی

ماست یونانی منبع خوب پروتئین و غنی از کلسیم است. این ماست را می‌توان همراه با انواع توت ها و یا میوه های خرد شده و یا مغزها به منظور افزایش ویتامین، مواد معدنی استفاده نمود.
ماست و دیگر محصولات لبنی همچنین می تواند به کنترل وزن کمک کنند چرا که آنها سطح هورمون هایی که احساس سیری می دهند مانند PYY و GLP-1 را افزایش می دهد. انواع خاصی از ماست یونانی منابع خوبی از پروبیوتیک ها، مانند بیفیدوباکتریوم هستند که به روده شما برای سالم ماندن کمک می کند مطمئن شوید ماست شما حاوی پروبیوتیک باشد.

896600 841 - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

پنیر و شیر کم چرب

این دو ماده غذایی حاوی پروتئین و کلسیم هستند. پروتئین به ایجاد حس سیری کمک ‌می‌کند. کلسیم نیز در حفظ سلامت استخوان و کنترل وزن نقش دارد.

.jpg - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

دانه بزرک

دانه بزرک حاوی اسید چرب امگا 3، پروتئین و فیبر است. دانه بزرک در کاهش کلسترول خون، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قند خون و حتی پیشگیری از سرطان سینه نقش دارد. این ماده غذایی را می‌توان همراه با ماست، شیر یا جو دوسر استفاده کرد.

مطلب مرتبط: فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

ناخن ها با تخم کتان - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

موز

خوردن موز در وعده صبحانه شما را از هوس های غذایی در طول روز دور نگه می دارد. موز حاوی نشاسته مقاوم است. بدن نشاسته مقاوم را هضم نمی‌کند. بنابراین این نوع نشاسته بدون تغییر در بدن انتقال یافته و به حفظ سلامت روده کمک می‌کند. موز نارس در مقایسه با موز رسیده حاوی مقادیر بیشتری نشاسته مقاوم است. پتاسیم موجود در موز نیز به حفظ فشارخون در محدوده طبیعی کمک می‌کند.

که بعد از خوردن موز در بدن می افتد - آشنایی با مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه 

نتیجه گیری :

نخوردن صبحانه میتواند در طول روز باعث پرخوری شود. از سوی دیگر یک وعده صبحگاهی سالم میتواند به شما انرژی دهد، اشتها را کنترل کند، و زمینه را آماده کند تا در کل روز انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید.همچنین خوردن صبحانه موجب تمرکز ذهنی بیشتر می شود.
دکتر اریکا جیووینازو متخصص تغذیه در نیویورک می گوید: شما باید صبحانه ای برای خود در نظر بگیرید که حاوی کربوهیدرات، فیبر و مقداری پروتئین باشد. خوشبختانه انتخاب های زیادی دارید. پس هیچگاه خوردن صبحانه را فراموش نکنید.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید