آمینو اسیدهای مکمل کدم‌اند؟

آمینو اسیدهای مکمل , اسیدهای آمینه که به عنوان ساختمان پروتئین‌ نیز از آن‌ها یاد می‌شود، ترکیباتی هستند که نقش بسیار مهمی را در بدن شما ایفا می‌کنند.

بدن انسان برای فرآیندهای حیاتی مثل ساخت پروتئین‌ها و سنتز هورمون‌ها به آمینواسیدها نیاز دارد. برخی از آن‌ها نیز برای تقویت عملکرد ورزشی یا بهبود خلق‌و‌خو به عنوان مکمل استفاده می شوند.

منابع آمینو اسید وابسته به عوامل مختلفی است. در این مطلب به بررسی اطلاعات کلی در مورد اسیدهای آمینه مانند نحوه عملکرد آن‌ها، منابع غذایی و فواید مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

اسیدآمینه چیست؟

اسیدهای آمینه ترکیباتی آلی هستند که از نیتروژن، کربن، هیدروژن و اکسیژن به همراه زنجیره‌ای متغیر تشکیل شده اند. بدن انسان به طور کلی به ۲۰ اسیدآمینه متفاوت برای رشد و عملکرد مناسب نیاز دارند.

همان طور که گفته شد از آمینو اسید های مکمل به عنوان ساختمان پروتئین نیز یاد می‌شود. پروتئین ریز مغذی مهمی در حفظ سلامت بدن بوده و می‌توان گفت زندگی بدون آن ممکن نیست. پروتئین فاکتور اساسی عضله سازی است و بدون وجود آن اصلاً عضله ای به وجود نمی آید.

پروتئین از بلوک‌هایی تشکیل شده است که به آن آمینو اسید میگویند. به طور کلی آمینواسیدها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • آمینواسیدهای ضروری:

  • آمینواسیدهایی که بدن برای حفظ سلامت خود به صورت مداوم و همیشگی به آن‌ها نیاز دارد.
  • آمینواسیدهای نیمه ضروری:

  • آمینواسیدهایی که بدن بیشتر در دوران رشد و کودکی به آن‌ها نیاز دارد.
  • آمینواسیدهای غیر ضروری:

  • آمینواسیدهایی که بدن بدون آن‌ها (بدون هیچ گونه آسیبی) می تواند به حیات خود ادامه دهد.

آمینو اسیدهای ضروری، را می توان پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت و تخم‌مرغ دانست. پس از مصرف پروتئین، آن‌ها تقسیم به اسیدهای آمینه می‌شوند و به بدن شما در فرآیندهای مختلف مثل ساخت عضله و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

البته بسیاری از غذاهای دیگر نیز سرشار از آمینواسیدهای ضروری هستند. این منابع شامل غذاهای دریایی، مرغ و محصولات لبنی می‌شود.

گندم سیاه و سویا نیز غذاهای گیاهی هستند که حاوی هر ۹ آمینو اسیدهای مکمل ضروری هستند.

انواع پروتئین‌های ناقص مانند لوبیا، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند در تأمین منابع آمینو اسید مؤثر بوده و نیازهای شما را در این زمینه فراهم کنند.

کاهش درصدی از چربی بدن در مقایسه با زمان استفاده از پروتئین آب‌پنیر یا نوشیدنی‌های ورزشی می‌شود.

در مطالعه ای دیگر نیز بررسی شد که یک رژیم غذایی حاوی 4 درصد مکمل لوسین موجب کاهش وزن و چربی بدن می‌شود.

با این وجود مطالعاتی نیز در مورد ارتباط احتمالی بین آمینو اسیدهای زنجیره‌ای و کاهش وزن متناقض است. برای تعیین اینکه آیا این اسیدآمینه می‌تواند باعث کاهش وزن شود، به مطالعات بیشتری نیاز است.

سخن آخر

فراموش نکنید که با وجود اینکه مکمل‌های آمینو اسید می‌توانند باعث افزایش جذب پروتئین بدن شما شوند، هرگز نباید آنها را بدون مشورت با پزشک یا مربی بدنسازی آگاه مصرف کنید.

از آنجا که سوخت و ساز پروتئین، سمومی را تولید می‌کند که کلیه‌ی شما مسئول دفع آن می باشد؛ بنابراین مصرف زیاد پروتئین، بر کارکرد کلیه‌ی شما اثر منفی گذاشته و به نوعی، پروتئین حجم کارکرد کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین اگر به غذاهای خاصی آلرژی دارید، برخی از آمینو اسیدهای مکمل  ممکن است برای شما عوارض جانبی داشته باشند. برای مثال، پروتئین‌های وی و کازئین، ممکن است باعث حساسیت لبنیاتی شوند، و یا مکمل آمینو اسیدهای سویا، برای آن‌هایی که به سویا حساسیت دارند نامناسب است. فراموش نکنید که زیاده روی در هر چیزی به بدن شما آسیب می‌رساند.

یک نکته مهم در مصرف مکمل ها و مواد غیر طبیعی برای ورزشکاران باید تحت نظر متخصص تغذیه و مربی ورزشی صورت گیرد و این عمل بدون آنالیز بدن و شناخت نیاز اندام غیر ممکن است. بنابراین قبل از استفاده از هر نوع مکمل و و ویتامین صحیح ترین کار آنالیز بدن است.

دیدگاهتان را بنویسید