آمینو اسید چیست

آمینو اسید چیست

آمینو اسیدها اغلب به عنوان بلوک های ساختاری پروتئین شناخته شده و نقش بسیار حیاتی در بدن انسان دارند. آن ها برای فرآیندهای حیاتی مانند ایجاد پروتئین و سنتز هورمون ها و سیستم انتقال دهنده عصبی مورد نیاز می باشند. برخی از ورزشکاران به منظور بهبود عملکرد خود از مکمل های آمینو اسید استفاده می کنند. در این مقاله سعی کرده ایم درباره آمینو اسیدهای ضروری ، عملکرد آن ها , منابغ غذایی آن ها برای شما توضیح دهیم. پس با کیمیا مکمل همراه باشید! آمینو اسیدها به سه دسته کلی تقسیم شده اند :

  • آمینو اسیدهای ضروری
  • آمینو اسیدهای غیر ضروری
  • آمینو اسیدهای ضروری شرطی

آمینو اسید چیست ؟

آمینو اسید ترکیبی ارگانیک متشکل از نیتروژن ، کربن ، هیدروژن و اکسیژن ، همراه با گروه زنجیره ای متغیر است. بدن انسان برای رشد و عملکرد مناسب ، نیاز به 20 نوع آمینو اسید متفاوت دارد. گرچه تمامی این 20 نوع آمینو اسید برای سلامتی شما مهم هستند ، اما تنها 9 آمینو اسید به عنوان ” آمینو اسیدهای ضروری ” طبقه بندی شده اند. آن ها عبارتند از هیستیدین ، ایزولیسین ، لوسین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین ، ترونین ، تریپتوفان و والین. برخلاف آمینو اسیدهای غیر ضروری ، آمینو اسیدهای ضروری توسط بدن تولید نمی شوند و باید از طریق رژیم غذایی تامین گردند. بهترین منابع آمینو اسیدهای ضروری پروتئین های حیوانی مانند گوشت ، تخم مرغ و بوقلمون است. زمانی که بدن پروتئین دریافت می کند ، آن را به آمینو اسیدها تجزیه کرده و به بدن در انجام فرآیندهای مختلفی همچون ایجاد عضلات و تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند.

آمینو اسیدهای غیر ضروری زیادی وجود دارد که به عنوان آمینو اسیدهای ضروری شرطی طبقه بندی شده و تنها تحت شرایط خاصی ( مانند بیماری و یا استرس ) به صورت ضروری در نظر گرفته می شوند. در میان اسیدهای آمینه پروتئینوژنیک ( عامل ایجاد کننده پروتئین ) ، سه BCAA وجود دارد : ال-ایزولیسین ، ال-والین و ال-لوسین. BCAAها ضروری تلقی می شوند ، زیرا بدن انسان نمی تواند به تنهایی آنها را سنتز کند. اساسا این فرآیند همان چیزی است که باعث رشد عضلات در بدن می شود. هنگامی که صحبت ازمصرف مکمل های BCAA است ، نسبت لوسین و ایزولیسین و والین 2: 1: 1 برای حمایت از سنتز پروتئین عضله موثرترین است.

علاوه بر این ، عضلات می توانند از BCAA به عنوان منبع انرژی در هنگام ورزش استفاده کنند. لوسین BCAA شناخته شده به عنوان اصلی ترین اسید آمینه برای تامین انرژی بدن در هنگام ورزش است. از بین این سه مورد لوسین مهمترین BCAA شناخته شده است ، زیرا تحقیقات انجام شده نشان داده است که باعث سنتز پروتئین عضله می شود و این مسیر بیولوژیکی است که آنابولیسم را تسهیل می کند. تحقیقات انجام شده بر روی ” امینو اسید چیست ” نشان می دهد :

مصرف اسید آمینه های BCAA قبل از شروع تمرین می تواند منجر به بهبود استقامت عضلات و کاهش میزان خستگی گردد و همین امر به شما کمک می کند تا بتوانید آخرین تکرارهای هر ست را که برای رشد و پیشرفت بسیار مهم است ، به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

نقش آمینو اسیدها در بدن چیست :

اکنون می دانیم آمینو اسید چیست. 9 آمینو اسید ضروری نقش های مهم و متفاوتی در بدن انسان دارند و در ادامه قصد داریم عملکردهای متفاوت انواع آمینو اسید را برایتان شرح دهیم :

  • فنیل آلانین : فنیل آلانین ماده تشکیل دهنده فرارسان عصبی ( ماده‌ای که موجب انتقال انگیزه‌ ها و پیام‌ ها در اعصاب می ‌شود ) تیروزین ، دوپامین ، آدرنالین و نوراپی نفرین است. فنیل آلانین نقش بسیار مهمی در ساختار و عملکرد پروتئین ها و آنزیم ها و همچنین تولید آمینو اسیدها دارد.
  • والین : والین یکی از 3 آمینو اسید زنجیره ای است ، بدین معنا که زنجیره ای به یک سمت ساختار مولکولی خود دارد. والین منجر به تحریک رشد و بازسازی عضلات شده و در تولید انرژی نقش مهمی دارد.
  • ترونین : ترونین نقش مهمی در پروتئین های ساختاری مانند کلاژن و الاستین ( اجزای حیاتی در پوست و بافت های همبند ) داشته و همچنین نقش مهمی در متابولیسم و سیستم ایمنی بدن دارد.
  • تریپتوفان : تریپتوفان برای حفظ تعادل نیتروژن اهمیت دارد و ماده تشکیل دهنده سروتونین ، انتقال دهنده عصبی که اشتها ، خواب و خلق و خو را تنظیم می کند ، می باشد.
  • متیونین : متیونین نقش مهمی در متابولیسم و دفع سموم بدن دارد. همچنین برای رشد بافت ها و جذب زینک ، سلنیوم و مواد معدنی ضروری است.
  • لوسین : لوسین یک آمینو اسید زنجیره ای است که برای سنتز پروتئین و بازسازی عضلات ضروری است. لوسین همچنین به تنظیم سطح قند خون ، بهبود زخم و تولید هورمون رشد کمک شایانی می کند.
  • ایزولیسین : سومین آمینو اسید زنجیره ای ، ایزولیسین است. ایزولیسین در متابولیسم عضلات نقش داشته و در بافت عضلات متمرکز می شود. همچنین برای بهبود سیستم ایمنی بدن ، تولید هموگلوبین و تنظیم انرژی اهمیت دارد.
  • لیزین : لیزین نقش حیاتی در سنتز پروتئین ، هورمون ها ، تولید آنزیم ها و جذب کلسیم دارد. لیزین همچنین برای تولید انرژی ، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و تولید کلاژن و الاستین ضروری است.
  • هیستیدین : هیستیدین برای تولید هیستامین ، انتقال دهنده عصبی که برای پاسخ ایمنی ، هضم ، عملکرد جنسی و چرخه خواب حیاتی است ، مورد استفاده قرار می گیرد.

با توضیحات فوق می دانید که آمینو اسید چیست. همانطور که می بینید ، اسید آمینه های ضروری هسته بسیاری از فرآیندهای حیاتی هستند.

آمینو اسید EAAs چیست ؟

نه آمینو اسید ضروری وجود دارد که شامل سه آمینو اسید شاخه ای می باشد. ال-لوسین ، ال-لیزین ، ال-والین ، ال-ایزولیسین ، ال-ترئونین ، ال-فنیل آلانین ، ال-متیونین ، ال-هیستیدین و ال-تریپتوفان نه EAA را تشکیل می دهند. تفاوت اصلی بین انواع اسید آمینه EAA و BCAA این است که EAA طیف کاملی از اسیدهای آمینه را فراهم می کند. در حالی که لوسین سنتز پروتئین عضله را افزایش می دهد ، بدن شما برای پیشرفت به مواردی بیش از لوسین به تنهایی نیاز دارد. مکمل با طیف کامل اسیدهای آمینه ضروری به طور قابل توجهی به عملکرد کمک کرده و از عملکرد سالم عضلات پشتیبانی می کند.

هر دو BCAA و EAA جایگاه خود را در رژیم غذایی روزانه شما دارند ، اما برای به حداکثر رساندن مزایای آنها باید در زمان های مختلف استفاده کنید. مصرف انواع اسید آمینه BCAA قبل از تمرین از انرژی عضلانی پشتیبانی کرده و به شما کمک می کند تا خستگی را از بین ببرید ، به ویژه در دوره های طولانی کمبود کالری ( به عنوان مثال در دوران رژیم های غذایی یا مراحل آماده سازی رقابت برای بدنسازان ). مصرف BCAA همراه با وعده های غذایی می تواند به تأمین لوسین اضافی به محتوای پروتئین کمک کند و اطمینان حاصل شود که سنتز پروتئین عضله به بیشترین حد خود رسیده است!

آمینوها بلوک های ساختاری بدن انسان هستند. آمینوها فرم خاصی از پروتئین هستند که بدن انسان برای رشد و ترمیم از آن استفاده می کنند ، بدین معنی که وجود آمینواسید هنگام ساخت عضلات ضروری می باشد. به طور کلی 2 نوع آمینواسید وجود دارد : آمینواسیدهای ضروری و آمینو اسیدهای غیر ضروری. مکمل های آمینوی مختلفی وجود دارند که خاصیت های متفاوتی داشته و از منابع مختلفی یافت می شوند.

اگر بدن قادر به سنتز مقادیر زیادی اسید آمینه غیر ضروری نباشد ، و یا اگر از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی اسید آمینه ضروری مصرف نکنید ، باید از مکمل های آمینو استفاده نمایید. این مکمل ها تجزیه پروتئین و عضلات را کاهش می دهند. مکمل های آمینواسید به صورت گروهی نیز وجود دارند ، مانند آمینوهای ضروری EAAs و آمینوهای زنجیره ای BCAAs. این مکمل ها را می توانید قبل ، همزمان و بعد از تمرین استفاده نمایید.

انواع آمینو اسید EAA بهتر است قبل و بعد از جلسات کاردیو و همچنین بعد از تمرینات با وزنه استفاده شود. به دنبال تمرینات با وزنه بدن شما تخلیه شده و نیاز آن برای بهبود روند ریکاوری بالا رفته و این جاییست که به 9 آمینو اسید ضروری نیاز خواهد داشت! زمان حیاتی دیگر برای استفاده EAA در طول جلسات طولانی مدت حرکات کاردیو است. در این شرایط ، توصیه می شود که EAA را در طول جلسه مصرف کنید.

در واقع هدف اصلی از مصرف انواع آمینو اسید چیست ! هدف اصلی کاهش تجزیه عضلات و بهبود سنتز پروتئین عضلات می باشد. علاوه بر این تامین اسیدهای آمینه لازم برای بدن ، سلامت عضلات را افزایش می دهد. هم BCAA و هم EAA به این اهداف کمک می کنند ، اما به روش های مختلف! استفاده مناسب قبل و در حین و بعد از اتمام تمرین – متناسب با نیازهای شما – مزایای بهینه ای خواهد داشت.

حتما مطالعه کنید : برنامه دوره ای حرکات قدرتی و کاردیو

منابع اصلی آمینو اسید چیست :

از آنجایی که بدن انسان قادر به تولید آمینو اسیدهای ضروری نیست ، باید از طریق رژیم های غذایی تامین شوند. غذاهایی که شامل هر 9 آمینو اسید ضروری باشند ، به عنوان ” پروتئین کامل ” شناخته شده اند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف روزانه 1 کیلوگرم از وزن بدن ، از 9 آمینو اسید ضروری کافی است.

  • هیستیدین : 14 میلی گرم
  • ایزولیسین : 19 میلی گرم
  • لوسین : 42 میلی گرم
  • لیزین : 38 میلی گرم
  • متیونین ( + آمینو اسید غیر ضروری سیستئین ) : 19 میلی گرم
  • فنیل آلانین ( + آمینو اسید غیر ضروری تیروزین ) : 33 میلی گرم
  • ترونین : 20 میلی گرم
  • تریپتوفان : 5 میلی گرم
  • والین : 24 میلی گرم

منابع پروتئین کامل عبارتند از :

  • گوشت
  • غذاهای دریایی
  • بوقلمون
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • سویا ، کوینولا ، گندم سیاه و غذاهای گیاهی

نحوه انتخاب یک مکمل آمینو اسید با کیفیت چگونه است ؟

همانند سایر مکمل های بدنسازی که خریداری می کنید ، هنگام انتخاب انواع مکمل اسید آمینه نیز باید ملاحظات خاصی در نظر گرفته شود. اول اینکه کیفیت مواد تشکیل دهنده انواع مکمل ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا بسیاری از شرکت ها از مواد اولیه نامرغوب برای تولید محصولات اسید آمینه خود استفاده می کنند. استفاده از این مواد اولیه ارزان بوده و هیچ کیفیتی ندارند. هنگام انتخاب انواع مکمل اسید آمینه ، فرمول هایی را انتخاب کنید که تخمیر شده اند و از منابع گیاهی گرفته شده اند تا از مصرف محصولات فرعی انسانی و حیوانی جلوگیری کنید.

همچنین باید مکمل های خریداری کنید که آزمایشان لازم روی آن انجام شده باشد و فاقد مواد ممنوعه باشد. هنگامی که این کار انجام می شود ، یک شرکت بی طرف محصول را برای رونمایی از مواد تشکیل دهنده و همچنین دوز خاص آن آزمایش می کند. تعداد کمی از شرکت ها تصمیم دارند محصولات خود را توسط شخص ثالث آزمایش کنند و این موضوع یا به دلیل هزینه آزمایشات است و یا احتمالا به این دلیل که محصولات آنها از بالاترین کیفیت برخوردار نیستند.

برای بسیاری از ورزشکاران ، مواد ممنوع یک نگرانی جدی است. برای کشف استفاده از چنین موادی – که لیست آنها بسیار باورنکردنی است – آزمایش های دوپینگ می توان انجام داد. محصولی که فاقد مواد ممنوعه باشد ، به شما این امکان را می دهد که ورزشکار با اطمینان از آن استفاده کند. هر دو محصول BCAA و EAA در عملکرد ورزشی و پیشرفت فیزیکی ورزشکاران نقش دارند ، به ویژه هنگامی که در زمان های بهینه در طول جلسات تمرینی استفاده می شوند.

جهت مشاهده مقالات مرتبط با این مقاله ، به صفحه مکمل بدنسازی و جهت مشاهده سایر مقالات به صفحه کیمیا بلاگ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید