آیا رژیم غذایی باعث ریزش مو می‌شود؟

موی سر یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زیبایی چهره افراد است. محافظت از مو امروزه به یک دغدغه مهم و اساسی تبدیل شده است. استفاده از انواع و اقسام شامپوها، لوسیون‌ها و مراقبت‌های دیگر، بخشی از روند محافظت از مو است. با تمام این مراقبت‌ها باز هم برخی دچار ریزش مو می‌شوند. عوامل مختلفی بر ریزش مو تأثیرگذار است که هرکدام روش‌ها و درمان خاصی دارد. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم ریزش مو بر اثر رژیم غذایی تا چه اندازه صحیح است و به چه دلیل اتفاق می‌افتد. اگر محافظت از مو و کیفیت آن برای شما مهم است و نمی‌خواهید درگیر معضل ریزش مو شوید، پس در ادامه همراه ما باشید.

 

ریزش مو چیست؟

برای خیلی‌ها ریزش مو نگران‌کننده‌ترین معضلی است که با آن مواجه هستند. این مسئله برای بانوان حساسیت بیشتری دارد و باعث استرس بیشتری می‌شود.

بسیاری از اوقات احساس ریزش مویی که به افراد دست می‌دهد کاذب است و تنها به خاطر نگرانی بیش‌ازاندازه است. در این قسمت می‌خواهیم با تعریف علمی و دقیق این پدیده آشنا شویم.

قبل از هر چیز لازم است بدانید آلوپسی نام علمی ریزش مو است. این اتفاق تنها در مورد موی سر نیست بلکه تمام موی بدن را شامل می‌شود. جالب است بدانید ریزش مو یک فرایند طبیعی است که به دلیل تغییر بافت موهایی که دارای سلول مرده هستند از بدن جدا می‌شوند.

ریزش روزانه تا 100 تار مو حدودا طبیعی است و اگر دچار ریزش مو بیشتر از این مقدار هستید، باید دنبال عامل یا عوامل این اتفاق باشید. سرعت ریزش مو در نیمه دوم زندگی از میانسالی به بعد شدت پیدا می‌کند.
 

برخی عوامل ریزش مو

ریزش مو دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها را برای شما به‌صورت اجمالی نام می‌بریم:

  •       ارثی و ژنتیکی
  •       اضطراب
  •       بیماری‌های مختلف مانند قارچ‌های پوستی
  •       آلودگی‌هایی که به مو آسیب می‌زند مانند چربی
  •       از بین رفتن بافت مو به علت کشیده شدن یا استفاده از کلاه
  •       استفاده از شامپوها یا مواد نامناسب در شستشو
  •       عرق کردن بیش‌ازاندازه
  •       افزایش سن و ضعف سیستمی بدن
  •       تغذیه ناسالم
  • مشکلات هورمونی
در بعضی از موارد مانند مشکلات ژنتیکی نمی‌توانیم از ریزش مو جلوگیری کنیم، فقط با استفاده از سرم‌ها و شامپوهای مناسبی می‌توانیم آن را به تأخیر بیندازیم؛ اما در موارد دیگر راهکارهای مختلفی برای مقابله با این آسیب وجود دارد. ریزش مو بر اثر رژیم غذایی نیز یکی دیگر از معضلاتی است که می‌توان آن را حل‌وفصل کرد.

 

رژیم غذایی و رابطه آن با سلامت مو

بسیاری از افرادی که به‌سلامتی، زیبایی و تناسب‌اندام توجه خاصی دارند، شروع به گرفتن رژیم‌های لاغری برای کاهش وزن می‌کنند. برخی از این افراد بعد از مدتی متوجه می‌شوند دچار مشکل ریزش مو شده‌اند.

قدیمی‌ترها می‌گویند، آمده ابرویش را دست کند چشمش را هم درآورد! حال علاوه بر کاهش وزن، باید با معضل ریزش مو هم‌ دست‌و‌پنجه نرم کنید.

قبل از هر چیز لازم است بدانید ریزش مو بر اثر رژیم غذایی به لحاظ پزشکی اثبات شده است؛ اما مسئله‌ای غیرقابل‌حلی نیست. مو نیز مانند بسیاری دیگر از قسمت‌های بدن برای رشد، استحکام و تغذیه نیازمند مواد مغذی مانند پروتئین‌ها و چربی‌ها است. کمبود این مواد می‌تواند باعث ضربه زدن به ساختار مو شود.

تغذیه به‌صورت مستقیم در کیفیت مو تأثیر می‌گذارد. بسیاری از رژیم‌های غیراستاندارد با ادعای کاهش وزن زیاد در زمان کوتاه، عامل اصلی ریزش مو هستند. این رژیم‌ها با حذف مواد ضروری بدن از چرخه سوخت‌وساز باعث آسیب‌های فراوان و عمیقی به مو و ساختار آن می‌شوند.

ریزش مو بر اثر رژیم غذایی در چند سطح مختلف انجام می‌شود. بسیاری از اوقات ریزش مو بر اثر رژیم غذایی یک اتفاق زودگذر است که به علت تغییر برنامه‌های غذایی بدن اتفاق می‌افتد و در زمان کوتاهی برطرف می‌شود؛ اما در موارد دیگر این ریزش مو تا مرز کم‌پشت شدن شدید هم پیش می‌رود.

 

ریزش مو بر اثر رژیم غذایی و علت‌های آن

توجه به سلامت فولیکول‌ یکی از بخش‌های مهم مو برای جلوگیری از ریزش است. واژه فولیکل برگرفته از یک کلمه لاتین به معنای کیسه است. فولیکول یکی از مهمترین سلول‌ها و بخش‌های مو است و حفره‌ای است که مو در آن قرار دارد. ساختار پیچیده فولیکول مو در پوست، مسئول رشد مو در بدن انسان است و ضعیف شدن فولیکول مو به دلایل متعددی نظیر تغذیه، یکی از علل ریزش مو و طاسی است.

این بخش از مو با مصرف پروتئین‌هایی که توسط خوراکی‌هایی مانند گوشت، مرغ، سبزی‌ها، حبوبات، لبنیات و تخم‌مرغ تقویت می‌شود. به‌غیراز پروتئین، آهن نیز نقش مستقیمی در تقویت مو دارد.

ریزش مو بر اثر رژیم غذایی به دلیل کم شدن سطح پروتئین و مواد مغذی است که قرار است به مو برسد. کم شدن این مواد نه‌تنها باعث ریزش می‌شود، بلکه روی رنگ و شفافیت مو هم تأثیرگذار است. میوه‌ها و سبزی‌ها را هم ‌دست کم نگیرید، مصرف نکردن آن‌ها باعث کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین آ می‌شود که نبودش باعث ضعف در ریشه مو خواهد شد.

یکی دیگر از علت‌های ریزش مو بر اثر رژیم غذایی، کمبود چربی است. بسیاری از رژیم‌های لاغری بر پایه‌ی حذف چربی پایه‌گذاری شده‌اند. کمبود چربی در مو باعث خشک شدن و ضعیف شده ساقه مو می‌شود. مویی که چربی مورد نیاز خود را در اختیار نداشته باشد، به‌راحتی می‌شکند و از بین می‌رود. در کل به‌صورت خلاصه، رژیم غذایی بر روند رشد و ریزش مو بسیار تأثیرگذار است و باید مراقب آن باشید. توجه داشته باشید اگر از افراد متخصص رژیم غذایی بگیرید، احتمال کمتری دارد که با مشکلاتی نظیر ریزش مو مواجه شوید، چراکه رژیم‌های استاندارد مطابق با سابقه سلامتی و فیزیکی افراد ارائه می‌شود و آسیبی به سلامت بخش‌های دیگر نمی‌زند.

 

چگونه از ریزش مو بر اثر رژیم غذایی جلوگیری کنیم؟

شاید تا اینجا این فکر در ذهن شما به وجود آمده باشد که باید از بین کچل شدن و لاغر شدن یکی را انتخاب کنید، اما این‌گونه نیست نگران نشوید.

به‌جای پاک کردن صورت‌مسئله، روش رسیدن به پاسخ را عوض کنید. ریزش مو بر اثر رژیم غذایی به دلیل غلط بودن و استاندارد نبودن آن رژیم صورت می‌گیرد. پس قبل از هر چیزی از رژیم‌هایی که توسط برخی افراد غیرمتخصص ارائه می‌شود و هیچ مبنای علمی ندارد فاصله بگیرید، فکر کاهش وزن با سرعت‌بالا در زمان کم را از سرخود بیرون کنید و قبل از هر چیزی با پزشک متخصص ارتباط برقرار کنید تا رژیم متناسب با شرایط شما را در اختیارتان قرار دهد.

دریافت رژیم بر اساس مزاج و متابولیسم

برای دریافت رژیم اینجا را کلیک کنید!


دیدگاهتان را بنویسید