آیا رژیم غذایی پالئو کولیت زخمی را درمان می‌‌کند؟

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه 

 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای)
Loading…

شواهدی وجود دارند که نشان می‌‌دهند، رژیم غذایی پالئو مانع از بروز کولیت زخمی گردیده و التهاب را کاهش می‌‌دهد.

زمانی که شاون ماینر در سال 2013 به کولیت زخمی مبتلا شد، دکتر به او توصیه کرد که باید تا آخر عمر دارو مصرف کند و رژیم غذایی به بیماری یا درمان وی کمک نمی‌‌کند. وی در وب‌‌سایت خود نوشت: “این مکالمه زندگی من را تغییر داد. من می‌‌دانستم که او اشتباه می‌‌کند و من تصمیم گرفتم اشتباه او را ثابت کنم.”

ماینر که امروز یکی از برترین کارشناسان تغذیه و درمانگران سلامتی است، داستان‌‌های افرادی را مطالعه می‌‌کند که به کولیت زخمی یا سایر بیماری‌‌های نقص ایمنی مواجه بوده و با استفاده از غذاهای مغذی به‌جای غذاهای فرآوری شده، مجدداً به‌سلامتی خود دست‌یافته‌اند. وی می‌‌گوید: “می‌‌توان بدون قرص زندگی کرد.”

ماینر بعد از یک ماه مصرف داروها، رژیم غذایی پالئو را شروع کرد. اگرچه وی با مشکلاتی ازجمله بیماری هاشیموتو (اختلال ایمنی که طی آن بدن به غده تیروئید خود حمله می‌‌کند) مواجه است، بااین‌حال همواره رژیم غذایی پالئو را مورد تائید قرار می‌‌دهد. چهار و نیم سال از شروع رژیم غذایی پالئو گذشته است و اکنون وی دیگر دارویی مصرف نمی‌‌کند.

وی می‌‌گوید: “در طی دو سال اخیر، هیچ علائمی از کولیت زخمی یا هاشیموتو در من مشاهده نشده است.” 90 درصد رژیم غذایی وی از پالئو تشکیل‌شده است و از سبزیجات ارگانیک باکیفیت و پروتئین‌‌های دامی، تخم‌‌مرغ و غذاهای دریایی استفاده می‌‌کند.

وی می‌‌گوید: “حذف غذاهای ایجادکننده التهاب کافی نیست، بلکه باید غذاهای سالم و ترمیم‌‌کننده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.”

ماینر ازجمله کسانی است که از رژیم غذایی پالئو برای درمان بیماری IBD استفاده کرده و غذاهای لبنی، مبتنی بر غلات، حبوبات، قند مازاد و چربی‌‌های اصلاح‌‌شده یا کربوهیدرات‌‌ها را محدود کرده و از غذاهایی که اجداد وی استفاده می‌‌کردند، استفاده می‌‌کند.

طرفداران رژیم غذایی پالئو معتقدند که رژیم‌‌‌‌های غذایی سرشار از چربی‌‌ها و کربوهیدرات‌‌های اصلاح‌‌شده، مواد نگه‌دارنده، رنگ دهنده‌ها و سایر مواد افزودنی منجر به افزایش بیماری‌‌های مختلف ازجمله IBD می‌‌شوند.

مطالعه‌‌ای در اکتبر 2015 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر گردید که رژیم غذایی پالئو را با رژیم‌‌های غذایی شاهد مقایسه می‌‌کرد. محققان بدین نتیجه رسیدند که استفاده از رژیم غذایی پالئو منجر به بهبود عوامل خطر بیماری‌‌های مزمن می‌‌شود. مقاله دیگری در ژانویه سال 2017 در مجله Gastroenterology منتشر گردید و نشان داد که رژیم‌‌های سرشار از گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و فاقد میوه و سبزیجات منجر به افزایش التهاب می‌‌شوند.

اد لوفتوس (متخصص گوارش و تغذیه در کلینیک مایو در راچستر مینه‌‌سوتا) می‌‌گوید: “چندین سال بود که رژیم غذایی نادیده گرفته می‌‌شد، اما بررسی‌‌های اخیر نشان می‌‌دهند که باید توجه بیشتری به رژیم غذایی شود.”

نتایج تحقیقات

مطالعه منتشرشده در ماه مه سال 2014 در مجله Gut نشان داد که مصرف بالای اسیدهای چرب امگا 3 ـ موجود در غذاهای دریایی و رژیم غذایی پالئو ـ منجر به کاهش بروز کولیت زخمی می‌‌شوند، این در حالی است که مصرف چربی‌‌های اشباع ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌‌دهند. مطالعه دیگری در نوامبر سال 2013 در مجله Gastroenterology منتشر گردید و نشان داد که رژیم‌‌های غذایی سرشار از فیبر احتمال ابتلا به بیماری کرون را کاهش می‌‌دهند.

دکتر لوفتوس می‌‌گوید: “شواهد اپیدمیولوژیکی نشان می‌‌دهند که رژیم غذایی فرد بر ریسک ابتلا به IBD تأثیر داشته و رژیم غذایی غرب (سرشار از چربی و قند و فاقد فیبر) ممکن است یکی از اصلی‌‌ترین عوامل بروز این بیماری باشد.

یکی از مشکلات مربوط به درمان بیماری‌‌ها با استفاده از رژیم غذایی این است که رژیمی که برای یک فرد مبتلابه IBD مناسب است، ممکن است برای فرد دیگر تأثیری نداشته باشد. لوفتوس می‌‌گوید: “بیش از 50 نوع IBD وجود دارند. همان‌طور که یک دارو را نمی‌‌توان برای درمان تمام افراد استفاده نمود، ما نمی‌‌توانیم اعلام کنیم که همه افراد می‌‌توانند از یک رژیم غذایی استفاده کنند.”

کالین وب (متخصص بیماری‌‌های گوارشی در مرکز درمانی ویل کورنل شهر نیویورک) نیز معتقد است که رژیم غذایی پالئو بسیار مفید است. وی می‌‌گوید: “هرگونه رژیم غذایی که غذاهای فرآوری شده، رنگ دهنده‌ها، تثبیت‌‌کننده‌‌ها، افزودنی‌‌ها و سایر مواد ناشناخته را حذف کند، منجر به بهبود سلامتی افراد می‌‌شود.” وی بر این باور است که رژیم غذایی پالئو منجر به رشد باکتری‌‌های مناسب در دستگاه گوارش گردیده و دستگاه ایمنی را تقویت می‌‌کند.

وی به افراد هشدار می‌‌دهد که پالئو را به‌عنوان رژیم غذایی سرشار از چربی‌‌های دامی قلمداد نکنند. رژیم غذایی پالئو مواد گیاهی را به مواد دامی ترجیح می‌‌دهد. وی می‌‌گوید: “افراد بر این باورند که این رژیم غذایی به معنای استفاده از برگر و گوشت است، اما مطالعات نشان می‌‌دهند که مصرف بیش‌ازحد چربی‌‌های دامی می‌‌تواند برای روده مضر باشد.”

شروع رژیم غذایی

قبل از آغاز رژیم غذایی پالئو، بهتر است با کارشناس تغذیه مشورت نمایید. وب توصیه می‌‌کند که افراد قبل از آغاز این رژیم غذایی آزمایش حساسیت غذایی بدهند. زیرا ممکن است برخی افراد به بعضی از مواد غذایی نظیر بادام و مرغ حساسیت داشته باشند.

رژیم غذایی پالئو از موارد زیر تشکیل‌شده است:

  • سبزیجات، ازجمله سیب‌‌زمینی شیرین
  • میوه
  • آجیل و تخمه (که باید در طول روز و به‌طور تدریجی مصرف شوند تا باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد مبتلابه کولیت زخمی نشوند).
  • گوشت بدون چربی، ارگانیک و تغذیه‌‌شده با مواد گیاهی، گوشت گاو وحشی
  • ماهی به‌ویژه ماهی‌‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 نظیر سالمون، تن و ماکرل
  • تخم‌‌مرغ به‌ویژه ارگانیک و غنی‌‌شده با امگا 3
  • روغن‌‌ها، به‌ویژه آجیل‌‌های باکیفیت و روغن سبزیجات ازجمله روغن‌زیتون و آووکادو

توجه داشته باشید که غذاهای خام سرشار از فیبر ممکن است در رژیم غذایی پالئو منجر به بروز مشکل شوند. وب پختن و پوره کردن سبزیجات و میوه‌‌ها و انتخاب میوه‌‌ها و سبزیجات نرم‌‌تری نظیر آووکادو و موز که پوست آن‌ها خورده نمی‌‌شود را توصیه می‌‌کند.

تردیدی نیست که استفاده از رژیم غذایی پالئو بسیار چالش‌برانگیز است، اما ماینر به افراد توصیه می‌‌کند که این رژیم غذایی را یک‌بار امتحان کنند. وی می‌‌گوید: “این رژیم غذایی را 30 روز امتحان کنید. این روش همانند ایجاد عادت‌‌های جدید است که برای تغییر سبک‌‌ زندگی‌مان به آن‌ها نیاز داریم.”


تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت everydayhealth.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید