آیا رژیم نظامی کاربردی است؟ بررسی کامل رژیم سه روزه نظامی ?


تا کنون وسوسه شده‌اید رژیم نظامی را امتحان کنید؟ این رژیم کاهش وزن سریع که با نام رژیم سه روزه شناخته می‌شود در فضای وب بسیار پرطرفدار  بوده است. اما آیا این رژیم نظامی موثر است؟

طبق ادعای برخی تحقیقات مربوط به این نوع رژیم غذایی، افراد با کمک آن می‌توانند در عرض یک هفته حدود ۴ و نیم کیلو و در عرض یک ماه حدود ۱۳ و نیم کیلو وزن خود را کاهش دهند و این در حالی است که در طی این دوره شما بستنی وانیلی و ساندویچ هات داگ می‌خورید! ایده جذابی به نظر می‌رسد، اما نکته منفی این رژیم چیست؟

رژیم نظامی چیست؟

این نوع رژیم غذایی که هیچ ربطی به سازمان‌های نظامی و ارتشی ندارد، ترکیبی از غذاهای با کالری پایین است که به کمک آنها وزن افراد با سرعت بالایی کاهش می‌یابد. البته این چیزی است که در وب‌سایت مربوط به این نوع رژیم غذایی به آن اشاره شده است.

با این حال اکثر متخصصان به شما خواهند گفت که تمامی حرف‌های بالا فقط شعار تبلیغاتی هستند و معنای حقیقی ندارند. هیچ تحقیق علمی و مقاله‌ای در وب سایت مربوط به این رژیم دیده نمی‌شود که ادعای آنها را پشتیبانی کند.

در این برنامه غذایی، باید به مدت سه روز لیست محدودی از مواد غذایی را مصرف کنید و سپس ۴ روز استراحت می‌کنید.

رژیم غذایی نظامی – بررسی روز به روز

این برنامه سه روزه غذایی یک نقشه دقیق و خاص دارد که در ادامه آن را با هم مرور خواهیم کرد:

روز اول رژیم نظامی (۱۴۰۰ کالری)

  • صبحانه: یک نان تست به همراه دو قاشق سوپ‌خوری کره بادام زمینی، نیمی از گریپ فروت، قهوه یا چای
  • ناهار: یک تکه کوچک نان تست یا معمولی، تن ماهی به اندازه نصف یک فنجان، قهوه یا چای
  • شام: ۸۵ گرم گوشت، یک لیوان لوبیا سبز، نیمی از یک موز، یک سیب کوچک، یک فنجان بستنی وانیلی

روز دوم رژیم نظامی (۱۲۰۰ کالری)

  • صبحانه: یک نان تست، یک نصفه موز، یک تخم مرغ پخته شده
  • ناهار: یک فنجان پنیر خامه‌ای، یک تخم مرغ آب‌پز، ۵ کراکر نمکی
  • شام: دو عدد هات داگ، یک فنجان بوروکلی، یک نصفه موز، یک فنجان بستنی وانیلی

روز سوم رژیم نظامی (۱۱۰۰ کالری)

  • صبحانه: یک تکه پنیر چدار، یک سیب کوچک، ۵ کراکر نمکی
  • ناهار: یک تکه نان تست یا معمولی، یک تخم مرغ پخته شده
  • شام: یک فنجان تن ماهی، نیمی از موز، یک فنجان بستنی وانیلی

تا زمانیکه در محدوده کالری رژیم باقی بمانید، جایگزین کردن مواد غذایی توصیه شده با مواد مشابه بصورت محدود مجاز است. برای چهار روز باقی مانده هفته هم که به روزهای آف معروف است (off days)، مجازید تا ۱۵۰۰ کالری از هرچه دوست داشتید مصرف کنید.

پدیده رژیم غذایی نظامی

اما چرا این رژیم غذایی تا این اندازه محبوب شده است؟ و چرا این رژیم غذایی را تبدیل به یک پدیده بزرگ اینترنتی کردند؟ مشخص نیست چه کسی پشت ایده رژیم نظامی بوده است. نوع ادبیات به کار گرفته شده در سایت مربوطه و صفحه تماس با ما، این ایده را به کاربر می‌دهند که واقعا شخص متخصصی وجود دارد که پاسخگوی سوالات آنها خواهد بود و یا جزئیات بیشتری از رژیم غذایی نظامی را به کاربران ارائه می‌کند.

اما متاسفانه تلاش‌های مستمر ما در برقراری ارتباط با آنها ناموفق بوده است. ممکن است این پدیده توسط یک متخصص مارکتینگ طراحی شده باشد (نه یک متخصص تغذیه) تا به کمک وب سایت، موفق به کسب درآمد شود و از تبلیغات گرفتن در آن سود ببرد.

اما آیا رژیم سه روزه نظامی کاربردی است؟

این برنامه در واقع میزان کالری ورودی به بدن شما را محدود می‌کند. وقتی از ورودی کالری به بدن خود می‌کاهید و یک کمبود انرژی به وجود می‌آورید، بدن شما چربی را به عنوان سوخت می‌سوزاند و وزن شما کاهش می‌یابد. اما آیا در رژیم نظامی بالا وزن شما کاهش می‌یابد؟

در پاسخ باید بگوییم بله، به احتمال زیاد. اما این میزان وزن کاسته شده احتمالا با اتمام رژیم سه روزه دوباره به بدن شما اضافه می‌شود.

قبل از اینکه بخواهید این نوع رژیم غذایی را شروع کنید، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

این یک رژیم سه روزه نیست

خبری از روز استراحت نیست. این برنامه غذایی از فرد می‌خواهد ورودی کالری به بدن خود را همیشه کنترل کند و در سطح پایینی نگه دارد. در سایت گفته شده است که ۳ روز به این دستورالعمل پایبند هستید و سپس ۴ روز استراحت خواهید کرد، اما در این ۴ روز باز هم محدودیت ۱۵۰۰ کالری خواهید داشت.

برای روزهای معمولی و خارج از رژیم نظامی نیز مواد غذایی سالم و مناسب پیشنهاد شده است. اما هر کسی که بتواند وعده‌های غذایی سالم و به اندازه را به شکل کنترل شده مصرف کند، نیازی به یک رژیم خاص با هات داگ و بستنی وانیلی جهت کاهش وزن خود ندارد! آنها باید به همان رژیم غذایی تخصصی که رعایت می‌کردند پایبند باشند.

غذاهای پیشنهادی ممکن است منجر به افزایش وزن شوند

حتی اگر در ابتدا وزن شما با موفقیت کاهش یابد، احتمال افزایش وزن در آینده وجود دارد. چرا؟ این رژیم نظامی به فرد می‌گوید غذاهایی را مصرف کنند که منجر به افزایش وزن در بلند مدت می‌شوند و تاثیر سریعی ندارند؛ همچون هات داگ و بستنی.

کنترل کردن حجم مصرفی در این رژیم مهم است اما اکثر ما در اندازه گیری دقیق وعده های غذایی تنبل هستیم و پس از مدتی آن را به درستی اجرا نمی‌کنیم. خوردن هات داگ و بستنی وانیلی نه تنها از لحاظ تغذیه سالم نیست بلکه در بلند مدت منجر به افزایش وزن شما می‌شود.

رژیم غذایی نظامی به شکل مخفیانه کالری شماری می‌کند

این رژیم غذایی هیچ فرقی با دیگر برنامه های غذایی که از فرد می‌خواهد میزان کالری ورودی به بدن خود را کنترل کنند ندارد. در این سه روز از رژیم نظامی، کالری مصرفی برای شما محاسبه می‌شود، اما به شرطی که دقیقا همان ترکیب عجیب از مواد غذایی گفته شده را مصرف کنید.

اگر چیزی را جایگزین آنها کنید باید حتما میزان کالری ماده جایگزین را به غذای اولیه مقایسه کنید. در ۴ روز استراحت خود نیز باید حتما میزان کالری ورودی بدن خود را کنترل و محاسبه کنید.

این برنامه غذایی یک رژیم طبیعی است؟

در سایت مربوطه از این برنامه، شعار «یکی از بهترین رژیم های غذایی طبیعی» به چشم می‌خورد. آنها به افراد پیشنهاد کرده‌اند از مصرف شیرین‌کننده های مصنوعی بپرهیزند، چرا که برای سلامتی خوب نیست. اما خود این وب سایت مواد غذایی نظیر هات داگ و کراکر را در برنامه روزانه رژیم نظامی قرار داده است. این‌ها مواد غذایی به شدت فراوری شده هستند و مواد اولیه آنها ریسک بروز سرطان و بیماری های قلبی را بالا می‌برند!

مطالعه این رژیم غذایی خوب سالم و طبیعی را از دست ندهید

نسخه های بهتری از رژیم های متناوب غذایی وجود دارد

اخیرا در سایت مربوط به رژیم غذایی نظامی شاهد اسناد علمی هستیم که ایده اصلی مربوط به این رژیم را پشتیبانی کنند. اما مشکل اینجاست که این اسناد علمی مربوط به دیگر رژیم های غذایی است، نه رژیم سه روزه نظامی.

به عنوان مثال، در این سایت پژوهش انجام شده توسط دانشمندی به نام کریستا وارادی معرفی شده است. اما این پژوهش مربوط به رژیم غذایی همین دانشمند با نام Every Other Day Diet است، نه رژیم غذایی نظامی.

اسناد علمی خاصی جهت پشتیبانی از ایده رژیم های غذایی متناوب وجود دارد اما هیچ کدام از آنها ایده مصرف هات داگ و بستنی را پشتیبانی نمی‌کنند.

وزن آبی بدن شما کم می‌شود

در وب سایت مذکور ادعا شده است کاهش وزن افراد در این رژیم غذایی فقط وزن آبی آنها نیست. اما هیچ سند و اطلاعات بیشتری جهت پشتیبانی از این ادعا در سایت وجود ندارد.

در حالت عمومی، کاهش وزن سریع و کوتاه مدت مربوط به وزن آبی بدن می‌شود. حتی متخصصان معتقدند امکان کم کردن ۲ الی ۹ کیلوگرم وزن آبی در یک روز وجود دارد! راه‌های بسیار سالم‌تری جهت کاهش وزن آبی بدن وجود دارد که نیاز به خوردن هات داگ در آنها نیست.

یک جایگزین مناسب برای رژیم غذایی نظامی

اگر میخواهید خیلی سریع کاهش وزن داشته باشید، می‌توانید از هر رژیم سالم و تایید شده ای که میزان کالری ورودی را کنترل می‌کند استفاده کنید. اما به احتمال زیاد این وزن از دست رفته دوباره به بدن شما باز می‌گردد (و حتی بیشتر می‌شود) مگر اینکه عادت همیشگی مصرف غذایی خود را بر اساس کنترل کالری و حجم ورودی قرار دهید.

در رژیم سه روزه نظامی احتمال اینکه چنین سبک زندگی را یاد بگیرید بسیار کم است. همچنین اکثر افراد به دنبال کاهش وزن در بلند مدت هستند و یک هفته تا ۱۰ روز برای آنها کافی نیست.

برای مشاهده یک جایگزین مناسب کلیک نمایید

و اما یک حرف حساب

اگر اضافه وزن شما فقط چند کیلو نیست و باید وزن زیادی را کم کنید، حتما به یک متخصص حوزه تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنید و همچنین تغییرات کوچکی در عادات روزانه خود به وجود آورید تا کم کم در بلند مدت وزن شما را کاهش دهد. فراموش نکنید که سلامتی شما بسیار مهمتر از آن است که بخواهید به هر رژیم و عادت غذایی تایید نشده‌ای اعتماد کنید. رژیم غذایی سالم و مناسب برای خود را پیدا کنید و با اراده به آن عمل کنید.

برای دریافت یک رژیم غذایی اصولی و منحصرا طراحی شده برای شخص شما، می توانید روی همین لینک کلیک کنید

منبع

علی اسدی کارشناس تغذیه و بدنسازی مرکز پزشکی فوتبال | مرکز رژیم آنلاین و بدنسازی ایده آل شو