آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

Sweating - آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

عرق کردن یکی از مهم ترین مکانیسم های دفاعی بدن انسان است.یکی از موضوعات جالب این است که آیا عرق کردن باعث لاغری می شود ؟ یا اینکه عرق کردن فقط سبب از دست دادن آب بدن می گردد ؟ در این مطلب پاسخ این سوال را برای شما همراهان همیشگی جمع آوری کرده ایم.

در اثر عرق کردن چه مقدار کالری سوزانده می‌شود؟

برخی مدعی‌اند با فعالیت‌هایی مانند بیکرام یوگا (شکلی از تمرینات یوگا که در اتاقی با دمای بالا انجام شده و باعث تعریق شدید می‌شود) که باعث عرق‌ کردن می‌شوند، می‌توان در یک ساعت ۱۰۰۰ کالری سوزاند. اما احتمالا این ادعا اشتباه است. براساس مطالعه‌ای، در یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای بیکرام، یوگا زنان به‌طور متوسط ۳۳۰ و مردان ۴۶۰ کالری انرژی سوزاندند. این مقدار معادل پیاده روی سریع مسافتی در حدود ۵٫۳ کیلومتر است که تقریبا یک ساعت طول می‌کشد.

برخی فعالیت‌های با تعریق کم یا بدون تعریق نیز می‌توانند موجب سوزاندن کالری بشوند. فعالیت‌هایی مثل شنا کردن، بلندکردن وزنه‌های سبک و ورزش‌کردن در هوای سرد زمستان با اینکه معمولا باعث تعریق چندانی نمی‌شوند، ولی به کالری‌سوزی کمک می‌کنند.

البته عرق کردن می‌تواند ابزاری برای اندازه‌گیری شدت یا سختی تمرینات باشد. کالج پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می‌کند، بزرگ‌سالان سالم ۵ روز در هفته‌ و در هر نوبت ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی ملایم انجام بدهند. شدت این تمرین باید در حدی باشد که باعث عرق کردن فرد بشود.

exercising - آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

مقدار تعرق به چه عواملی بستگی دارد

آب و هوا رطوبت و گرما موجب تعرق زیاد می شود

شدت ورزش

ژنتیک

سن

سطح آمادگی بدنی

مصرف الکل و قهوه سیگار کشیدن

غذاهای تند چون دمای بدن را بالا برد

مقدار چربی بدنتان

در میان این عوامل وزن و سطح آمادگی‌ بیشترین تأثیر را در میزان عرق کردن‌ در طول یک تمرین ورزشی دارد. اگر وزن‌تان بیشتر باشد، بدن‌تان مجبور است انرژی بیشتری صرف کند. این امر باعث افزایش تعریق می‌شود، زیرا بدن‌تان باید توده‌ی بیشتری را خنک بکند.

هرچه ازلحاظ سلامت جسمی در سطح بهتری باشید، بدن‌تان زودتر شروع به تعریق می‌کند. زیرا بدن‌تان در این حالت به‌طور مؤثرتری می‌تواند دمایش را تنظیم کند. هرچه زودتر عرق کنید، بدن‌تان سریع‌تر خنک می‌شود. این امر به افرد کمک می‌کند تا تمرینات طولانی‌تر یا سنگین‌تری را انجام بدهند.

دلیل زیاد عرق کردن مردان نسبت به زنان

به طورمتوسط کل بدن 2تا4میلیون غده دارد ، معمولاخانم هانسبت به اقایان غده عرق بیشتری دارنداماغدد آقایان فعال تراست به علاوه درکل استیل متفاوتی دارند . آقایان آب بیشتری دربدنشان و اسیددرعرقشان دارندکه به دلیل تفاوت درهورمون هایشان تولید می شود. زنان مکانیزم بیشتری برای خنک کردن بدنشان دارند وقتی به زنان و آقایان ورزشکار توجه کنیدمیبینید که مردان بسیار عرق می کنند و خانم هاهم صورتی قرمز دارند این اتفاق به دلیل گشاد شدن مویرگها و گرما است.

636121353343452649 - آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

افراد چاق نسبت به افراد لاغر بیشتر عرق می کنند

چربی های اضافه بدن دمای بدن را بالا میبرند و مثل یک کت عمل میکندو وقتی راه می روید عرق میکنید یعنی تعرق به معنی سوزاندن کالری نیست لاغری  با فاکتورهایی مثل بافت های چربی و حجم ماهیچه ها ارتباط دارد یعنی اب و مواد معدنی از طریق عرق دفع می شود بسیار مهم است که هنگام ورزش عرق خود را پاک کنید چون باعث سوختن کالری بیشتر نمی شود اگر در طول ورزش عرق زیاد می کنید نسبت به فردی که کمترعرق می کند چربی کمتری می سوزانید.

terlemek zayiflatir mi 9678105 - آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

فواید عرق کردن چیست؟

فایده‌ی اصلی عرق کردن خنک‌کردن بدن است. برخی فواید دیگر عرق کردن عبارت‌اند از:

کمک به سلامت پوست: تمرینات ورزشی سنگین جریان خون را در بدن افزایش می‌دهند. این امر موجب می‌شود اکسیژن و مواد مغذی بهتر جریان یابند و سلول‌های پوست را تغذیه کنند.

فهمیدن اینکه به چالش کشیده می‌شوید یا خیر: اگر در طول تمرین‌کردن عرق می‌کنید، یعنی احتمالا تمرینات‌تان به‌گونه‌ای است که شما را به‌چالش می‌کشد. اما اگر احساس گیجی، خستگی شدید یا درد می‌کنید، یعنی احتمالا دارید بیش‌ازحد به خودتان فشار می‌آورید.

خطرات عرق کردن

۱. کم‌آبی بدن

با عرق کردن احتمال کم‌آبی بدن‌ افزایش می‌یابد. آب‌وهوای گرم و مرطوب نیز میزان تعریق‌ را افزایش می‌دهند. اگر نیم لیتر عرق می‌کنید، باید نیم لیتر آب بنوشید. برای تجدید مایعات بدن‌تان صبر نکنید تا احساس تشنگی به سراغ‌تان بیاید. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن یک بطری آب همراه‌تان داشته باشید و در طول تمرین کم‌کم از آن بنوشید.

کم‌آبی شدید بدن خطرناک است. در صورت بروز علائم زیر، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • خستگی شدید یا کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری)؛
  • احساس سرگیجه پس از ایستادن که پس از چند ثانیه ازبین نمی‌رود؛
  • ادرارنکردن به‌مدت ۸ ساعت؛
  • تپش قلب سریع و ضعیف؛
  • تشنج؛
  • کاهش هوشیاری.

sweating 720x340 - آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

۲. هایپرهیدروز

اگر همیشه بیش‌ازحد عرق می‌کنید، احتمالا به هایپرهیدروز مبتلا هستید. اگر عرق کردن شدید، فعالیت‌های روزمره‌تان را با اختلال مواجه کرده، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر شب‌ها یا به‌طور ناگهانی بدون دلیل مقدار زیادی عرق می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر همراه با عرق‌کردن علائم زیر را تجربه می‌کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تب ۴۰ درجه‌‌ی سانتی‌گراد و به بالا؛
  • درد قفسه سینه؛
  • تنگی نفس؛
  • تپش قلب سریع.

چرا ورزش باعث لاغری میشود اما عرق کردن نه؟

فعالیت های ورزشی و ایروبیک باعث لاغری افراد می شود این نه به خاطر تعرق زیاد ی که هنگام ورزش می کنید بلکه به خاطر درگیر بودن عضلات بدن با حرکات ورزشی می باشد. ورزشهای سنگین مثل دو در 30 ثانیه 300 کالری می سوزاند . فراموش نکنید میزان تعرق شما به دلیل دمای بدنتان است برای تعرق بیشتر کارهای ساده ای مثل جلوی اوجاق ایستادن ،سونا رفتن ،دروسط روززیر نور آفتاب خوابیدن را میتوانید انجام دهید اما این کارها به اندازه ورزش موجب لاغری نمی شود.

مطلب مرتبط:  تغذیه ورزشکاران قبل، حین و بعد از تمرین های ورزشی 

sweating better workout - آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

چه ورزشی چربی سوز است؟

اگر می خواهید لاغر شوید تنها به تعرق بسنده نکنید و با انجام ورزش های سخت به هدفتان برسید ، ورزش هایی مثل:

  • ایروبیک
  • پیاده روی
  • شنا
  • دوچرخه سواری
  • رقص
  • بوکس
  • اسکی
  • دو

اگرهرکدام از این فعالیت ها را انجام دهید ما هیچه هایتان انرژی را از چربیها می گیرد و با داشتن یک رژیم مناسب لاغر میشوید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی چربی سوز برای کمک به روند سوخت و ساز بدن و کاهش وزن

چگونه می‌توان به‌طور سالم کالری سوزاند؟

برای کاهش وزن باید کالری مصرفی‌تان بیشتر از کالری دریافتی‌تان باشد. تقریبا ۳۵۰۰ کالری معادل ۴۵۰ گرم چربی است. بنابراین برای کاهش ۴۵۰ گرم وزن باید ۳۵۰۰ کالری بیشتر از کالری دریافتی‌تان، بسوزانید. بهترین راه برای کاهش وزن در پیش گرفتن یک سبک زندگی پرتحرک است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای فراوری‌نشده و ورزش منظم (۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته) بهترین و سالم‌ترین راه برای رسیدن به وزن مطلوب‌تان است.

دیدگاهتان را بنویسید