آیا فقط با ورزش لاغر می‌شویم؟

آیا فقط با ورزش لاغر می‌شویم؟ این سوال برای خیلی‌ها وجود دارد که ورزش کردن چقدر در لاغری تاثیرگذار است. در واقع هر کسی که با اضافه‌ وزن مواجه است، می‌داند که ورزش تاثیر مهمی بر کاهش وزن دارد، اما مسئله اصلی روی چگونه لاغر شدن است. آیا لاغری با ورزش به دست می‌آید؟ آیا کاهش وزن تنها از طریق ورزش کردن میسر می‌شود؟ جواب این پرسش‌ها می‌تواند باعث پیدا شدن مسیری کاربردی برای تناسب‌اندام باشد.

 

روش‌های اصلی برای کاهش وزن

قبل از هر چیزی باید بدانید کم کردن وزن یک مسئله بسیار مهم است که اگر از روش‌های علمی و اصولی استفاده نکنید، به سلامتی خود آسیب های جبران ناپذیری وارد می‌کنید. کاهش وزن دارای دو ستون اصلی و مهم است، عدم توجه به این دو اصول باعث دور شدن شما از مسیر موفقیت می‌شود. ابتدا باید متوجه شوید چرا چاق شده‌اید! آیا این چاقی ژنتیکی است یا بر اثر عدم توجه به خورد و خوراک، عادت‌های رفتاری و غذایی شما به‌وجود آمده است؟ بعد باید بدانید، چربی‌های اضافه‌ای که در طی سالیان متوالی جمع شده‌اند، عرض یک هفته و یک ماه یا حتی یکسال به‌طور کامل حذف نمی‌شود!

دو بال اصلی و دو ستون مهم کاهش وزن عبارتند از «رژیم غذایی» و «فعالیت بدنی یا همان ورزش کردن». تصور کنید در یک مسیر به نام کاهش وزن هستید و می‌خواهید به مقصد که همان لاغر شدن است، برسید.

در این مسیر از وسیله‌ای استفاده می‌کنید که روی دو چرخ اصلی سوار است. هر کدام از این چرخ‌ها خراب باشند، به مقصد رسیدن شما دور از دسترس می‌شود.

لاغری با ورزش مانند سوار شدن روی موتوری است که یک لاستیک دارد. علت اصلی اضافه وزن، خوراکی‌ها و برنامه‌های غلط غذایی است، شما باید به قلب لشکر دشمن حمله کنید و برنامه غذایی خود را درست کنید تا نتیجه بگیرید!

 

تاثیرات ورزش در لاغر شدن

خواص و فواید ورزش کردن بر هیچکس پنهان نیست؛ اما باید بدانید که لاغری با ورزش به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست. ورزش کردن حجم سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و با تعریق بالا و به کار‌گیری تمام ماهیچه‌ها و اعضای بدن، زمینه را برای کاهش وزن فراهم می‌کند.

طی تحقیقاتی که اخیرا در آمریکا انجام شده، محققین متوجه شده‌اند یک لیوان نوشابه می‌تواند یک هفته ورزش را خنثی کند! خب تصور کنید شما مدام در حال ورزش کردن و در عین حال خوردن خوراکی‌های نامناسب و چاق کننده‌اید، پس چطور قرار است، لاغر شوید؟ پاسخ روشن است باید تعادلی میان خوردنی‌ها مناسب و ورزش کردن داشته باشید تا نتیجه دلخواه‌تان محقق شود.

جالب است بدانید هر ورزشی هم در مسیر لاغر شدن نیست. تنها ورزش‌هایی می‌توانند در کاهش وزن موثر باشند که در آن‌ها از هوازی یا بی‌هوازی استفاده شود. نکته مثبت و مهم ورزش کردن این است که با تقویت ماهیچه‌ها و عضلات از عضله‌سوزی جلوگیری می‌کند و مسیر رژیم را به چربی‌سوزی ختم می‌کند.

 

ورزش در مسیر لاغری

یک نکته مهم اینکه در بسیاری از اوقات، نه‌تنها لاغری با ورزش به دست نمی‌آید، بلکه برعکس ورزش کردن باعث افزایش وزن هم می‌شود! ورزش کردن نوعی تخلیه انرژی و مصرف کردن کالری است، در نتیجه بعد از ورزش، میل شما به خوردن زیاد است و جذب مواد بعد از ورزش بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

حال اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید و تنها بخواهید از طریق ورزش لاغر شوید، نتیجه برای شما برعکس خواهد شد. شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد، بعد از ثبت‌نام کردن در یک باشگاه ورزشی و انجام دادن تمرینات، بعد از یک یا چند ماه، تغییری در وزن خود مشاهده نکرده باشید. سپس معترضانه از خود می‌پرسید پس این‌همه ورزش کردن و عرق کردن چه شد!ابتدا عرض کنیم، عرق کردن صرفاً نشانه‌ای از لاغری نیست، بلکه دفع مایعات بدن از طریق غده‌های تعریق است که در بعضی از افراد بیشتر از دیگران فعال هستند.

اگر کالری زیاد و چربی بالا دریافت می‌کنید، ورزش کردن شما را به هیچ مقصدی نخواهد رساند. تصور لاغری با ورزش بدون رژیم، مانند بالا رفتن از نردبانی با یک‌پایه است. البته ما منکر سوزاندن کالری با ورزش نیستیم. تمرینات هوازی و بی‌هوازی و حتی وزنه زدن، فعالیت‌های کالری‌سوز هستند، اما به قول دکتر جیمز هیل، مدیر مرکز تغذیه‌ی انسانی دانشگاه کلرادو، سوزاندن یک هزار کالری با رژیم غذایی بسیار ساده‌تر از سوزاندن این حجم از کالری با ورزش است. تصور کنید در قایقی نشسته‌اید و قسمتی از آن سوراخ شده است، بستن سوراخ به جلوگیری از نفوذ آب کمک می‌کند یا خالی کردن آب درون قایق با یک سطل؟

 

توصیه ما برای لاغری با ورزش

گام نخست و مهم‌ترین قدم برای کاهش وزن، اراده و سپس رژیم غذایی است. در رژیم غذایی میزان سوخت‌وساز بدن به‌دقت اندازه‌گیری می‌شود تا طبق آن برنامه‌های غذایی مختلف تنظیم شود. یکی از ورزش‌هایی در حین رژیم بهتر است از آن بهره‌ ببرید، پیاده‌روی و قدم  زدن است.

بسیاری از ورزش‌های مرسوم مساوی است با بهم خوردن حجم سوخت‌و‌ساز و افزایش حس گرسنگی و درنتیجه خراب شدن رژیم لاغری. البته استثنایی هم برای افرادی که به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند وجود دارد، این افراد باید از رژیم‌های ورزشکاری استفاده کنند تا سطح تعادل را رعایت کنند. پس اگر لاغری با ورزش بدون رژیم غذایی فکری است که در سر شما وجود  دارد، باید بدانید که تنها وقت و پول خود را تلف می‌کنید و به مقصد نمی‌رسید. ورزش برای تناسب‌اندام، ماهیچه‌سازی و کنترل وزن خوب است، اما لاغری با ورزش به‌تنهایی جواب نخواهد داد.

دریافت رژیم بر اساس مزاج و متابولیسم

برای دریافت رژیم اینجا را کلیک کنید!


دیدگاهتان را بنویسید