آیا نوشیدن آب گازدار هر روز خوب است ؟


آب گازدار یک نوشیدنی گوارا و جایگزین خوبی برای نوشابه های شیرین است . بعضی ها که دوست ندارند آب معمولی بنوشند ، برای جبران کمبود آب و برای هیدراته ماندن به این نوشیدنی متوسل می شوند . باید بدانیم که نوشیدن روزانه آب گازدار می تواند عواقب منفی برای سلامتی ما داشته باشد . در این مقاله عواقب این عادت غلط و اینکه چه افرادی باید از مصرف این نوشیدنی اجتناب کنند را توضیح خواهم داد.

آب گازدار به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند

نوشیدن آب گازدار یک راه موثر برای هیدراته نگه داشتن بدن است . طبق مقاله ای که در مجله Nutrients منتشر شده است ، کم آبی بدن می تواند کشنده باشد .

آب برای هموستاز سلولی ، تنظیم دمای بدن و تنظیم جریان صحیح خون ضروری است . در این زمینه ، نوشیدن آب گازدار می تواند وضعیت صحیح هیدراتاسیون بدن را جبران کند . با این حال ، کارشناسان توصیه می کنند آب گازدار را با آب معمولی ترکیب کنید و بعد استفاده کنید .

با وجود اینکه این نوشیدنی بسیار مطلوب و سرحال کننده است ، نباید بیش از دو لیوان از آن را همراه با وعده های غذایی خود بنوشید . اگر احساس تشنگی می کنید ، آب معمولی یا آب معدنی را انتخاب کنید .

احساس سیری را افزایش می دهد

آب گازدار ممکن است احساس سیری بعد از غذا را به میزان بیشتری نسبت به نوشیدن آب ساده افزایش دهد .

این نوع آب ممکن است کمک کند غذا برای مدت طولانی تری در معده شما باقی بماند، که می تواند باعث احساس سیری بیشتر شود .

در یک مطالعه کنترل شده بر روی ۱۹ زن جوان سالم ، نمرات سیری پس از نوشیدن ۸ اونس (۲۵۰ میلی لیتر) آب گازدار در مقایسه با نوشیدن آب معمولی بالاتر بود .

با این حال، برای تایید این نتایج به مطالعات بزرگتری نیاز است.

آب گازدار ممکن است به رفع یبوست کمک کند

 

افرادی که یبوست را تجربه می کنند ممکن است متوجه شوند که نوشیدن آب گازدار به تسکین علائم آنها کمک می کند.

در یک مطالعه ۲ هفته ای بر روی ۴۰ فرد مسن که سکته مغزی را تجربه کرده بودند ، نشان داد میانگین دفعات دفع مدفوع در گروهی که از آب گازدار مصرف می کردند در مقایسه با گروهی که از آب لوله کشی می نوشیدند تقریباً دو برابر شد .

علاوه بر این ، شرکت کنندگان کاهش ۵۸ درصدی علائم یبوست را گزارش کردند .

همچنین شواهدی وجود دارد که این نوشیدنی ممکن است علائم دیگر سوء هاضمه از جمله درد معده را بهبود بخشد .

در یک مطالعه کنترل شده  که ۲۱ فرد مبتلا به مشکلات گوارشی مزمن را مورد بررسی قرار داد . پس از ۱۵ روز مشاهده شد ، کسانی که آب گازدار مصرف کردند ، بهبودی قابل توجهی در علائم گوارشی ، یبوست و تخلیه کیسه صفرا داشتند .

آب گازدار اسیدی است

دی اکسید کربن و آب واکنش شیمیایی می دهند تا اسید کربنیک تولید کنند ، اسید ضعیفی که نشان داده شده است گیرنده های عصبی مشابه خردل را در دهان شما تحریک می کند.

این باعث ایجاد احساس سوزش روی زبان می شود که می تواند هم آزاردهنده و هم لذت بخش باشد .

PH آب گازدار ۳ تا ۴ است ، به این معنی که این آب کمی اسیدی است .

با این حال، نوشیدن یک نوشیدنی اسیدی مانند آب گازدار بدن شما را اسیدی تر نمی کند.

کلیه ها و ریه های شما دی اکسید کربن اضافی را دفع می کنند . این کار خون شما را در pH کمی قلیایی یعنی بین ۷.۳۵-۷.۴۵ بدون توجه به آنچه می خورید یا می نوشید ، نگه می دارد .

آیا بر سلامت دندان تاثیر می گذارد ؟

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد این نوشیدنی تأثیر آن بر روی دندان ها است ، زیرا مینای دندان شما مستقیماً در معرض اسید قرار می گیرد.

تحقیقات بسیار کمی در این مورد وجود دارد ، اما یک مطالعه نشان داد که آب معدنی گازدار فقط اندکی بیشتر از آب معدنی معمولی به مینای دندان آسیب می رساند . علاوه بر این ، آب معدنی ۱۰۰ برابر کمتر از یک نوشابه شیرین مضر است .

در یک مطالعه ، نوشابه های گازدار پتانسیل قوی برای از بین بردن مینای دندان را نشان دادند – اما فقط در صورتی که حاوی قند باشند .

در واقع، یک نوشیدنی شیرین غیر گازدار مضرتر از یک نوشیدنی بدون قند گازدار بود .

در مطالعه دیگری نمونه هایی از مینای دندان را در نوشیدنی های مختلف تا ۲۴ ساعت قرار دادند . نوشیدنی های گازدار و غیر گازدار شیرین شده با شکر باعث از دست دادن مینای دندان به میزان قابل توجهی نسبت به همتایان رژیمی خود شدند .

بررسی چندین مطالعه نشان داد که ترکیب شکر و کربنات ممکن است منجر به پوسیدگی شدید دندان شود .

با این حال ، به نظر می رسد آب گازدار ساده خطر کمی برای سلامت دندان دارد و فقط انواع قندی آن مضر هستند .

اگر نگران سلامت دندان هستید ، سعی کنید آب گازدار را همراه با غذا بنوشید یا بعد از نوشیدن آن ، دهان خود را با آب ساده بشویید .

آیا آب گازدار بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد ؟

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدنی های گازدار به دلیل محتوای اسید بالا برای استخوان ها مضر هستند . با این حال، تحقیقات نشان می دهد که کربناته شدن این نوشیدنی ها مقصر اصلی نیست .

یک مطالعه مشاهده ای بزرگ بر روی بیش از ۲۵۰۰ نفر نشان داد که تراکم استخوان در افرادی که به میزان زیادی از نوشابه های گازدار استفاده کرده بودند به میزان قابل توجهی کمتر از سایر افراد است . به نظر می رسد که آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان ندارد .

برخلاف آب گازدار  ، نوشیدنی های کولا حاوی مقدار زیادی فسفر  هستند.

محققان بر این باورند که مصرف کنندگان کولا ممکن است در اثر دریافت فسفر بیش از حد از طریق مصرف زیاد این نوع نوشابه و همچنین دریافت کلسیم ناکافی  که یک عامل خطر بالقوه برای از دست دادن استخوان است دچار کاهش تراکم استخوان شده باشند .

در مطالعه دیگری ، مشاهده شد دختران نوجوانی که نوشابه های گازدار مصرف می کردند ، تراکم استخوان کمتری داشتند . این امر به نوشیدنی‌هایی نسبت داده می‌شود که به جای شیر در رژیم غذایی آن‌ها جایگزین شده و منجر به دریافت ناکافی کلسیم شده بود .

در یک مطالعه کنترل شده بر روی ۱۸ زن یائسه نیز مشاهده شد ، نوشیدن ۳۴ اونس (۱ لیتر) آب گازدار غنی از سدیم به صورت روزانه به مدت ۸ هفته منجر به احتباس بهتر کلسیم نسبت به نوشیدن آب معدنی ساده شد .

علاوه بر این ، هیچ اثر منفی بر سلامت استخوان در گروهی که از آب گازدار استفاده می کردند مشاهده نشد .

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که آب گازدار حتی ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود بخشد .

تکمیل رژیم غذایی مرغ ها با این آب به مدت ۶ هفته منجر به افزایش استحکام استخوان پا در مقایسه با آب لوله کشی شد.

آب گازدار ممکن است باعث مشکلات معده شود

یکی از مضرات آب گازدار این است که می تواند هضم را در افرادی که مستعد ابتلا به نفخ هستند مشکل کند . گاز اضافه شده به این آب می تواند فرآیند گوارش را آهسته کند . بنابراین ، نوشیدن آن ناراحتی معده یا روده را در افراد بیشتر می‌کند و این امر باعث می‌شود که بدن شما در انجام وظایف روزانه دچار مشکل شود .

کارشناسان برخی افراد را از نوشیدن این نوع آب منع می کنند . به عنوان مثال ، کسانی که از فتق هیاتال یا رفلاکس مکرر رنج می برند نباید آب گازدار استفاده کنند . همچنین بر اساس مقاله ای که در مجله BMC Gastroenterology منتشر شده است ، بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نیز باید از این نوشیدنی اجتناب کنند .

مراقب میزان سدیم آن باشید

شما می توانید انواع مختلفی از این نوع آب را در بازار پیدا کنید . شما باید برچسب های غذایی را با دقت بخوانید و به میزان سدیم موجود در آنها دقت کنید . مصرف بیش از حد این ماده معدنی می تواند فشار خون را افزایش دهد و بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر منفی بگذارد .

از طرف دیگر ، نباید آب گازدار را با انواع نوشابه های گازدار اشتباه بگیرید . نوشابه ها حاوی قند هستند ، به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می کنند از مصرف آنها اجتناب کنید و خیلی کم و به صورت گهگاهی از آنها استفاده کنید .

می توانید آب گازدار را جایگزین انواع نوشابه کنید

اگر به نوشیدن انواع نوشیدنی های شیرین گازدار علاقه مند هستید ، آب گازدار گزینه مناسبی برای شماست . افرادی که به نوشیدن نوشابه های شیرین عادت دارند ، می توانند از این نوع آب به جای آن در رژیم غذایی خود بهره مند شوند . آب گازدار از نظر سلامتی بهتر از انواع نوشابه هاست چون قند ندارد .

به یاد داشته باشید که مصرف منظم نوشابه برای سلامتی شما مضر است . این ضرر به دلیل محتوای قند و افزودنی زیاد آنها است. به همین دلیل ، مشاوران تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ها در میان مدت و دراز مدت ، میزان مصرف انواع نوشابه های گازدار را کاهش دهید .

بنابراین شما برای ترک عادت خوردن انواع نوشابه ها می توانید از آب گازدار کمک بگیرید و بعد به تدریج مصرف آن را هم کمتر کنید .

نتیجه گیری

آب گازدار یک نوشیدنی طراوت بخش است که می تواند در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شود . با این حال ، برای جلوگیری از برخی مشکلات گوارشی که با مصرف زیاد آن مرتبط است ، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید .

اما گروه های خاصی از مردم به هیچ وجه نباید این نوشیدنی را بنوشند . مثلا بیمارانی که از مشکلات معده رنج می برند باید از مصرف نوشابه های گازدار از جمله آب گازدار خودداری کنند .

با این حال ، کسانی که به مصرف نوشابه عادت دارند می توانند از نوشیدن آب گازدار سود ببرند . هرگز فراموش نکنید که برچسب غذایی این نوشیدنی را بخوانید و محصولاتی را انتخاب کنید که سدیم کم تری دارند تا از مشکلات سلامتی در آینده پیشگیری کنید .