آیا کاهش سریع وزن به بدنتان آسیب میزند؟

برای هر فرد دارای اضافه وزن طبیعی است که می خواهد وزن خود را در کوتاه ترین زمان ممکن کاهش دهد. اما احتمالا تا حالا شنیده اید که بهتر است وزن خود را با سرعت کم کاهش دهید. به این دلیل که بیشتر مطالعات نشان می دهد افرادی که وزن خود را به آرامی کاهش می دهند بیشتر احتمال دارد در طولانی مدت آن را حفظ کنند. همچنین از دست دادن تدریجی وزن با خطرات بسیار کم سلامتی همراه است. با این حال، چندین مطالعه اخیر نشان داده اند که کاهش سریع وزن ممکن است به همان اندازه کاهش تدریجی وزن خوب و ایمن باشد. بنابراین آیا واقعا بد است که شما سریع وزن کم می کنید؟ با مطالعه این مقاله حقیقت را کشف میکنید.

کاهش سریع وزن چیست؟ به گفته بسیاری از کارشناسان، از دست دادن 1-2 پوند (0.45-0.9 کیلوگرم) در هفته، میزان سالم و ایمن است.

از دست دادن وزن بیش از این مقدار بسیار سریع در نظر گرفته می شود و می تواند شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دهد، از جمله از دست دادن عضلات، سنگ های صفراوی، کمبود مواد غذایی و کاهش متابولیسم.

رایج ترین روش هایی که مردم سعی می کنند وزن کم کنند عبارتند از: ورزش سریع، تمرین زیاد و یا یک رژیم غذایی کم کالری با مصرف کمتر از 800 کالری در روز. افراد اغلب ترجیح می دهند که از یک رژیم غذایی کم کالری استفاده کنند، زیرا اغلب از دست دادن وزن از طریق رژیم غذایی راحت تراز ورزش است. با این حال، اگر شما اخیرا یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی شروع کرده اید، در اولین هفته ممکن است بیش از 2 پوند (0.9 کیلوگرم) از دست بدهید. برای این دوره اولیه، کاهش سریع وزن کاملا طبیعی است. وزنی که شما در این زمان از دست داده اید معمولا “وزن آبی” نامیده می شود.

هنگامی که کالری کمتری از نیاز بدن دریافت میشود، بدن شما شروع به استفاده از ذخایر انرژی خود به عنوان گلیکوژن می کند. سوختن گلیکوژن در بدن شما ملزم به وجود آب است، بنابراین وقتی گلیکوژن برای مصرف بدن سوزانده می شود، بدن نیز این آب را از دست میدهد. به همین دلیل است که شما ممکن است در طول هفته اول کاهش وزن سریع داشته باشید.

هنگامی که بدن شما از ذخایر گلیکوژن خود استفاده می کند، در هفته های بعدی کاهش وزن شما در 1 تا 2 پوند (0.4-0.9 کیلوگرم) در هفته تثبیت خواهد شد.

آیا می توانید کاهش سریع وزن خود را حفظ کنید؟

از دست دادن وزن تنها نیمی از نبرد است. چالش واقعی این است که آن را حفظ کنید. اکثر افرادی که رژیم غذایی سریع کاهش وزن دنبال می کنند، نیمی از وزن را که از دست داده اند پس از یک سال دوباره اضافه میکنند. به همین دلیل کارشناسان اغلب توصیه میکنند که کاهش وزن کم و با سرعت های آهسته باشد. اکثر مطالعات نشان می دهد که افرادی که وزن خود را با سرعت کم از دست می دهند بیشتر احتمال دارد که در طولانی مدت آن را حفظ کنند. همچنین برنامه های غذایی مناسبی که منجر به کاهش وزن می شود ، معمولا باعث ایجاد رفتارهای تغذیه ای سالم مانند خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین می شوند. رفتارهایی این چنینی می تواند به شما کمک کند وزن خود را درازمدت حفظ کنید.

تحقیقات نشان داده است که داشتن یک متخصص تغذیه و پیگیری های سالیانه وزن می تواند شانس موفقیت دراز مدت تثبیت وزن را افزایش دهد.

خطرات سریع کاهش وزن :

در حالی که گاهی اوقات وسوسه می شوید که سریع وزن کم کنید، معمولا این کار توسط متخصصین توصیه نمی شود. رژیم های غذایی که باعث کاهش وزن سریع می شوند اغلب کالری و مواد مغذی بسیار کمی دارند. این کاهش وزن سریع شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار می دهد، به خصوص اگر رژیم غذایی برای کاهش وزن سریع برای چندین هفته استفاده شود. در اینجا ما به برخی از خطرات کاهش وزن سریع اشاره میکنیم:

ممکن است عضله های بدنتان را هم از دست بدهید

از دست دادن وزن همیشه برابر با از دست دادن چربی نیست. در حالی که یک رژیم غذایی بسیار کم کالری ممکن است به شما کمک کند سریع وزن خود را کاهش دهید، مقدار زیادی کاهش وزن ممکن است از طریق از دست دادن ماهیچه و آب بدن باشد.

ممکن است متابولیسم شما را کاهش دهد

متابولیسم شما تعیین می کند که چه مقدار کالری را هر روز می سوزانید. متابولیسم آهسته تر به این معنی است که شما کالری کمتری در روز خواهید سوزاند. مطالعات متعدد نشان داده است که کاهش وزن سریع با خوردن کالری کمتر باعث میشود تا سرعت کالری سوزی شما تا 23٪ کمتر شود. دو دلیل که متابولیسم را در یک رژیم غذایی بسیار کم کالری کاهش می دهد، کاهش ماهیچه و کاهش هورمون هایی است که متابولیسم شما را کنترل می کند.

ممکن است باعث کمبود مواد مغذی شود

ریزش مو: هنگام مصرف کالری کم، بدن شما ممکن است مواد مغذی کافی برای حمایت از رشد مو نداشته باشد و باعث ریزش مو شود.

خستگی شدید: ممکن است آهن، ویتامین B12 و فولات به اندازه کافی در رژیم غذایی کم کالری دریافت نکنید که شما را در معرض خستگی شدید و کم خونی قرار می دهد.

عملکرد سیستم ایمنی ضعیف: کالری و مواد مغذی رژیم نمی تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

استخوان های ضعیف و شکننده: ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D، کلسیم و فسفر در رژیم غذایی باشد.

در پایان قابل ذکر است که همواره با یک رژیم غذایی سالم که توسط متخصص مربوطه تنظیم شده باشد می توانید با کاهش تدریجی وزن از خطرات ناشی از کاهش وزن در امان بمانید.

منبع : www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید