ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا

05 sign sepsis need know low blood pressure annebaek - ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا

ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا

مطالعات جدید نشان می دهد که نه تنها چاقی، بی تحرکی و مصرف زیاد نمک (کلرید سدیم) سبب افزایش فشارخون می شود، بلکه کمبود روی نیز می تواند در ابتلا به فشارخون بالا نقش داشته باشد.

اهمیت پیشگیری از فشارخون بالا

فشارخون طبیعی به فشارخونی گفته می شود که کمتر از 120/80 میلی متر جیوه باشد. برای تشخیص فشارخون بالا بهترین راه اندازه گیری آن با دستگاه فشارسنج است. زیرا معمولاً فشارخون بالا علامت خاصی ندارد. با این حال، ممکن است اگر فشارخون به بالاتر از 180/120 میلی متر جیوه برسد برخی از افراد علائمی همچون سر درد را در 2 طرف سر خود تجربه کنند.

اگر فشارخون بالاتر از حد طبیعی باشد بسیاری از اندام های بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. در بیمارانی که فشارخون شان کنترل نشده است احتمال ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، دمانس (زوال عقل)، بیماری های کلیوی و آپنه خواب (قطع موقتی تنفس در هنگام خواب) افزایش میابد.

نتایج مطالعات نشان می دهد که علاوه بر دارو درمانی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم، کنترل وزن و اندازگیری فشارخون در منزل نیز می توانند به درمان پرفشاری خون کمک کنند.

از دیگر راه های کاهش فشارخون تان محدود کردن میزان دریافت سدیم می باشد. سدیم در نمک و غذاهای کنسرو شده به فراوانی یافت می شود. در مقابل، پتاسیم رژیم غذایی باید افزایش یابد. پتاسیم در انواع میوه ها و سبزیجات مانند موز، مرکبات، گوجه فرنگی و … یافت می شود .

فعالیت بدنی به کنترل بهتر فشارخون کمک خواهد کرد. شما می توانید از انواع ورزش ها به منظور کاهش فشارخون استفاده کنید. ساده ترین فعالیتی که می توانید انجام دهید پیاده روی است که برای انجام آن نیاز به صرف هزینه ای ندارید.

کاهش وزن نیز عامل مهم دیگری است که می تواند به درمان فشارخون بالا کمک کند. حتی بعد از 5 کیلوگرم کاهش وزن می توانید تاثیر مثبت این امر را بر روی فشارخون خود مشاهده کنید.

مطلب مزتبط: فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

1 blood pressure and salt danish research - ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا

کمبود روی: علل و علائم

روی به رشد قد کودکان و نوجوانان کمک می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در بهبود زخم ها نقش دارد. کمبود روی علائمی مانند نارسایی رشد در کودکان و نوجوانان، تاخیر در بلوغ نوجوانان، ریزش مو، کاهش اشتها و … را به همراه دارد . از عواملی که می تواند سبب کمبود روی شود میتوان به جراحی دستگاه گوارش، ابتلا به بیماری های گوارشی، مصرف الکل و ناکافی بودن روی موجود در رژیم غذایی اشاره نمود.

این ماده معدنی در بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت قرمز و مرغ، حبوبات، سبزیجات و لبنیات وجود دارد.  شما می توانید با مصرف 90 گرم سینه مرغ کبابی 6 درصد نیاز بدن خود را به این ماده معدنی تامین کنید. هر لیوان سبزیجات خام نیز قادر هستند 2 درصد نیاز بدن به روی را تامین نمایند. حبوبات به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی فیبر و پروتئین 3 تا 4 درصد نیاز بدن را به روی تامین می کنند. میزان روی موجود در نصف لیوان جو دوسر پخته و یک برش نان سبوس دار به ترتیب معادل 6 و 3 درصد نیاز بدن به این ماده مغذی است. یک لیوان ماست و شیر کم چرب نیز به ترتیب تامین کننده 7 و 15 درصد نیاز بدن هستند.

مطلب مرتبط: نقش روی در سلامت بدن و عوارض ناشی از کمبود روی

how to get more zinc www.koorook.com 16 850x491 - ارتباط کمبود روی با فشارخون بالا

تاثیر کمبود روی بر فشارخون:

فشارخون بالا (پرفشاری خون) خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می ‌دهد. چاقی، بی ‌تحرکی و رژیم غذایی نامناسب از جمله مهم‌ ترین عواملی هستند که در بروز این بیماری نقش دارند. نتایج مطالعه منتشر شده در مجله American Journal of Physiology-Renal Physiology نشان می ‌دهد که کمبود روی می ‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. کمبود روی در افرادی که به بیماری ‌هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند، شایع است.

کلیه ‌ها یا سدیم را از طریق ادرار دفع می‌ کنند و یا آن را مجدداً بازجذب کرده و وارد گردش خون می ‌کنند. اگر سدیم اضافی از طریق ادرار دفع نشود فشارخون افزایش می ‌یابد. روی در فرآیندی که طی آن سدیم از طریق کلیه‌ ها دفع می ‌شود، نقش دارد.

این تحقیق که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد نشان داد زمانی که کمبود روی وجود داشته باشد میزان دفع سدیم از طریق ادرار کاهش یافته و فشارخون افزایش میابد. هنگامی که به این حیوانات رژیم غذایی سرشار از روی داده شد و میزان روی خون به محدوده طبیعی رسید فشارخون شروع به کاهش کرده و میزان سدیم ادرار افزایش یافت. از جمله منابع غذایی حاوی روی گوشت، مرغ، حبوبات، مکمل‌ های غذایی و … می باشند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید