باورهایی اشتباه درباره سوخت و ساز بدن

2351 - باورهایی اشتباه درباره سوخت و ساز بدن

باورهایی اشتباه درباره سوخت و ساز بدن

در شرایطی که ژنتیک و برخی موارد پزشکی، مانند بیماری های تیروئید، در میزان سوخت و ساز بدن نقش مهمی ایفا می کنند، اما همچنان می توانید اقداماتی نظیر رژیم غذایی و ورزش را برای بهبود فرایند سوخت و ساز بدن مد نظر قرار دهید.

برخی افراد آهنگ سرعت کند سوخت و ساز یا متابولیزم بدن را مقصر اصلی اضافه وزن یا چاقی خود می دانند. اما آیا سوخت و ساز بدن به واقع مقصر اصلی محسوب می شود؟

این درست است که متابولیزم بدن با وزن پیوند خورده است، اما بر خلاف باور عموم، سرعت کند آن به ندرت دلیل افزایش وزن محسوب می شود. سوخت و ساز بدن فرآیندیست که در آن، مواد غذایی مصرفی شما توسط بدن به انرژی تبدیل می شود. طی این فرآیند بیوشیمیایی پیچیده، کالری های موجود در مواد غذایی مصرفی با اکسیژن ترکیب شده تا انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت های روزانه تامین گردد. حتی زمانی که در حال استراحت هستید، بدن برای فعالیت های پنهان خود، مانند تنفس، گردش خون، تنظیم سطوح هورمون ها و رشد و ترمیم سلول ها به انرژی نیاز دارد.

در ادامه با چند باور اشتباه درباره سوخت و ساز بدن بیشتر آشنا می شویم.

باور اشتباه: شما برای تغییر سوخت و ساز بدن خود هیچ کاری نمی توانید انجام دهید

در شرایطی که ژنتیک و برخی موارد پزشکی، مانند بیماری های تیروئید، در میزان سوخت و ساز بدن نقش مهمی ایفا می کنند، اما همچنان می توانید اقداماتی نظیر رژیم غذایی و ورزش را برای بهبود فرایند سوخت و ساز بدن مد نظر قرار دهید. ورزش می تواند سهمی  حدود 30 درصد از کالری های سوزانده شده را به خود اختصاص دهد. اگر برنامه ورزشی شما شامل تمرینات قدرتی باشد، توده عضلانی اضافه می تواند هرچه بیشتر به بهبود سوخت و ساز بدن شما کمک کند. مساله مهم‌تر این که برخی مواد غذایی و مواد مغذی می توانند نقش مهمی در سوخت و ساز بدن انسان داشته باشند. مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه تافتس انجام شد، نشان داد که مصرف غذاهای کامل به جای غذاهای فرآوری شده، مانند شیرینی ها و غلات تصفیه شده، می تواند به بهبود شرایط متابولیزم بدن انسان کمک کند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی چربی سوز برای کمک به روند سوخت و ساز بدن و کاهش وزن

metabolism foodsci.ir  660x330 - باورهایی اشتباه درباره سوخت و ساز بدن

باور اشتباه: افراد لاغر از سرعت سوخت و ساز سریع‌تر نسبت به افراد دارای اضافه وزن و چاق برخوردار هستند

در حقیقت، عکس این مساله صادق است. سوخت و ساز بدن شما فرآیندهایی، مانند تنفس، خواب، و تنظیم ضربان قلب که برای زنده نگه داشتن انسان ضروری هستند را امکانپذیر کرده و انرژی مورد نیاز شما برای حرکت را تامین می کند. بنابراین، افرادی که وزن بیشتری را حمل می کنند به کالری بیشتری برای حرکت نیاز دارند زیرا حمل وزن بیشتر چالش برانگیزتر بوده و به سوخت بیشتری نیاز دارد.

باور اشتباه: تا زمانی که یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم را دنبال کنید، سوخت و ساز بدن شما خوب خواهد بود

درست است که رژیم غذایی و ورزش دو عامل مهم در روند متابولیزم یدن هستند، اما عامل دیگری به نام «خواب» می تواند علیه شما وارد عمل شده و بر شرایط سوخت و ساز تاثیر بگذارد. کمبود خواب اثر چشمگیری بر فرآیندهای متابولیک داخلی بدن انسان دارد و تغییر در شرایط خواب برای حتی یک شب نیز می تواند تعادل هورمون ها را بر هم زده و اشتهای فرد را افزایش دهد. یک هفته کمبود خواب می تواند به روش های دیگری وضعیت سوخت و ساز بدن شما را تغییر دهد و اگر خواب ناکافی و بی کیفیت به یک عادت برای شما تبدیل شود، احتمال روبرو شدن با مشکلات مرتبط با وزن و دیگر نگرانی های سلامت افزایش می یابد.

مطلب مرتبط: ویتامین‌ها و مواد معدنی که به متابولیسم و سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند

muscles twitch - باورهایی اشتباه درباره سوخت و ساز بدن

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید