برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

vegan diet - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

برترین های رژیم غذایی در جهان

موسسه US News & World Report هر سال به بررسی رژیم‌های غذایی مختلف موجود در جهان می‌پردازد و آنها را بر اساس ۷ معیار رده‌بندی می‌کند. در نهایت برترین های رژیم غذایی در جهان را معرفی می‌کند. برخی از این معیارها شامل چنین مواردی می‌شوند؛ تاثیر رژیم در کاهش وزن کوتاه‌مدت و بلندمدت، کیفیت تغذیه، ایمنی و سهولت در اجرای آنها. این رتبه‌بندی هم در ۹ گروه انجام می‌گیرد که مهم‌ترین‌شان، این گروه‌ها هستند؛ بهترین رژیم غذایی به‌طور کلی، بهترین رژیم غذایی برای دیابت، بهترین برنامه غذایی برای کاهش وزن و آسان‌ترین رژیم‌های غذایی. با این مقدمه، امروز به معرفی برترین رژیم‌های غذایی جهان در سال ۲۰۱۵ می‌پردازیم.

رتبه اول: رژیم غذایی Dash

رژیم غذایی DASH همچنان به‌عنوان بهترین رژیم مورد توجه است. DASH مخفف روش های تغذیه ای جهت توقف فشار خون بالا (Dietary Approaches to Stop Hypertension ) می باشد. هدف این رژیم، جلوگیری از ابتلا به بیماری فشارخون بالا یا کمک به کاهش فشارخون بالاست. از طرف دیگر، این رژیم غذایی می‌تواند اندازه دور کمر را کوچک‌تر کند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت و بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهد. محور اصلی رژیم غذایی DASH بر این است که افراد از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب بیشتر استفاده کنند و مصرف چربی‌ها، قندها و نمک را کاهش دهند.

مطلب مرتبط: آشنایی با رژیم غذایی DASH بهترین رژیم غذایی برای کاهش فشار خون

1804w dash diet hypertension - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

رتبه دوم: رژیم غذایی TLC

رژیم غذایی TLC به‌عنوان دومین رژیم برتر انتخاب شده است. رژیم TLC ، مخفف Therapeutic Lifestyle Changes می باشد که به معنای ” تغییرات درمانی شیوه زندگی ” است. کلید اصلی در این برنامه غذایی، کاهش چربی‌هایی است که مصرف می‌کنید؛ به‌خصوص چربی‌های اشباع‌شده که سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند، بنابراین رژیم TLC براساس کاهش کلسترول بالا طراحی شده و می‌خواهد کلسترول بد خون را در مدت ۶ هفته، ۸ تا ۱۰ درصد کمتر کند. در این رژیم، نباید از گوشت قرمز چربی‌دار (چربی‌های مرئی)، غذاهای سرخ‌شده و لبنیات پرچرب استفاده کنید. این رژیم با محدود کردن مصرف کلسترول کنار استفاده بیشتر از فیبرها معمولا می‌تواند بدون دخالت داروها به مدیریت کلسترول بالا کمک کند.

مطلب مرتبط: آشنایی با رژیم TLC رژیم دوستدار قلب و مزایای آن برای سلامتی  

TLCDiet - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

رتبه سوم: رژیم غذایی MIND

هر چند رژیم MIND، همراه با رژیم TLC، به‌طور مشترک عنوان دومین رژیم غذایی برتر را به دست آوردند، اما این رژیم با کمی اختلاف امتیاز، پایین‌تر از TLC قرار گرفت. رژیم MIND، ترکیبی از ۲ رژیم DASH و مدیترانه‌ای است، به‌علاوه حذف غذاهایی که تاثیر مخربی بر سلامت مغز می‌گذارند. واژه‌ی MIND مخفف عبارت « Mediterranean-DASH intervention for Neurodegenerative Delay»  به‌معنی مداخله‌ی مدیترانه‌ای- DASH برای تأخیر در تحلیل عصبی است. هدف اصلی این رژیم ، جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر با استفاده از غذاهای سالم برای مغز است. تحقیقات اولیه دانشمندان نشان می‌دهد این رژیم می‌تواند خطر ابتلا به زوال ذهنی و شناختی را کاهش دهد. تاکید اصلی رژیم MIND روی چند غذای خاص متمرکز است که برای مغز مهم هستند؛ همه سبزیجات و به‌خصوص سبزیجات برگ‌سبز، انواع مغزها، توت‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی، مرغ و روغن زیتون.

brein voeding - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

مطلب مرتبط: پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر با رژیم غذایی MIND

رتبه چهارم: رژیم غذایی مایو کلینیک

رژیم غذایی چهارم در این رده‌بندی، مایوکلینیک است که افراد را ترغیب می‌کند عادت‌های آسیب‌زا و مضر مثل غذا خوردن جلوی تلویزیون را کنار بگذارند و عادت‌های سالم جدیدی مثل ورزش کردن پیدا کنند. هدف اصلی این رژیم غذایی، کاهش وزن افراد است. طراحان آن ادعا می‌کنند رژیم غذایی مایوکلینیک در عرض ۲ هفته اول می‌تواند ۷/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم از وزن فرد را کاهش دهد و در ادامه به هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم برسد و درنهایت فرد را به وزن متناسب برساند. این برنامه خیلی فراتر از یک رژیم غذایی است. این برنامه چارچوبی برای کمک به رژیم گیرندگان در جهت تغییر سبک زندگی است تا به کنترل وزن پایدار و واقعی دست پیدا کنند. بر مبنای آخرین تحقیقات علمی و سبک زندگی محرک و ساده، این رژیم سرآمد برنامه‌ی رژیمی موجود در بازار است.

مطلب مرتبط:  دانستنی هایی درباره ی رژیم غذایی کلینیک مایو

5Po4kZ3DbYmULofYDPd0 - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

رتبه پنجم: رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای به‌عنوان پنجمین رژیم برتر در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد. رژیم مدیترانه‌‌ ای آنچنان که از نامش پیداست، رژیمی مبتنی بر غذا‌های سنتی کشورهایی مثل ایتالیا و یونان است که قدمت آن به سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد. هدف این رژیم، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و مغز و پیشگیری از سرطان و دیابت و کنترل آنهاست. با این رژیم می‌توانید وزنتان را کاهش دهید، وزن مطلوب را حفظ و از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید. راز موفقیت این رژیم اصلا عجیب نیست. عواملی مثل شیوه زندگی فعال و کنترل وزن، کاهش مصرف گوشت قرمز، قندها، چربی‌های اشباع‌شده و غذاهای فرآوری‌شده، کنار استفاده از انواع مغزها و غذاهای سالم، موفقیت این رژیم غذایی را تضمین کرده است.

مطلب مرتبط: آشنایی با رژیم غذایی مدیترانه‌‌ ای و مزایای آن برا ی سلامتی

mediterranean diet components - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

رتبه ششم: رژیم غذایی Flexitarian

ششمین رژیم برتر در این رده‌بندی، رژیم نیمه‌گیاهخواری (Flexitarian) است. Flexitaria- ترکیبی است از ۲ کلمه: انعطاف‌پذیری و گیاهخواری. هدف این رژیم، کاهش وزن و دستیابی به سلامت مطلوب محسوب می‌شود. وزن افرادی که رژیم نیمه‌گیاهخواری را انتخاب می‌کنند، ۱۵ درصد کمتر از کسانی است که گوشت‌خوار هستند. میزان ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سرطان بین این افراد، کمتر از دیگران است و به‌طور متوسط ۶/۳ سال بیشتر عمر می‌کنند. در این رژیم لازم نیست گوشت قرمز را کاملا از برنامه غذایی‌تان حذف کنید تا از مزیت‌های گیاهخواری برخوردار شوید و همین نکته اهمیت زیادی دارد.

qeQY1U 1517400573 - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

رتبه هفتم: رژیم غذایی Volumetrics

رژیم غذایی حجمی (Volumetrics)، هفتمین رژیم  برتر است که در این رده‌بندی انتخاب شد. هدف اصلی این برنامه غذایی، کاهش وزن است و به فرد کمک می‌کند هر هفته بین نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد. افراد در این رژیم  باید روی میوه‌های غیرنشاسته‌ای، سبزیجات، شیر بدون چربی و سوپ تهیه‌شده از آب قلم تمرکز کنند. همه این غذاها چگالی پایینی دارند و کالری‌شان هم کم است، اما حجم زیادی دارند. به همین دلیل است که احساس سیری و رضایت‌مندی مطلوبی ایجاد می‌کنند، در حالی که نقش موثری در کاهش وزن دارند.

frouta - برترین های رژیم‌ غذایی در جهان

رتبه هشتم: برنامه غذایی Jenny Craig

رژیم غذایی Jenny Craig، به‌عنوان هشتمین رتبه در این رده‌بندی انتخاب شد. هدف اصلی این رژیم ، کاهش وزن و حفظ وزن مطلوب است و به فرد کمک می‌کند تا حد بیشتر از یک کیلوگرم در هفته وزنش را کاهش دهد. افرادی که این برنامه غذایی را انتخاب می‌کنند، باید مقدار مناسب و کنترل‌شده‌ای از چربی، پروتئین، کربوهیدرات و مقدار زیادی از فیبرها و کلسیم را دریافت کنند. افراد در این رژیم باید از وعده‌های غذایی آماده و بسته‌بندی‌شده استفاده کنند. البته این رژیم، هزینه مالی زیادی هم دارد. در رژیم غذایی Jenny Craig، محدود کردن کالری‌ها، حجم غذایی و کاهش مصرف چربی اهمیت زیادی دارد. همچنین در کنار استفاده از غذاهای سالم، شیوه زندگی فعال و اصلاح رفتارهای نادرست، کمک زیادی به افراد می‌کند.

رتبه نهم: رژیم غذایی The BiggesLoser

نهمین رتبه برتر در این رده‌بندی، رژیم بزرگ‌ترین بازنده (The BiggesLoser) است که فرمول ساده‌ای دارد؛ درست غذا خوردن و ورزش کردن. این برنامه غذایی با هدف کاهش وزن، پیشگیری از ابتلا به بیماری یا جلوگیری از عود کردن بیماری طراحی شده و خصوصا در پیشگیری از ابتلا به دیابت یا جلوگیری از عود کردن آن نقش موثری ایفا می‌کند. رژیم The BiggesLoser خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل و بیماری آلزایمر را هم کاهش می‌دهد. بهبود بخشیدن به سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن هم مزیت دیگر این رژیم است. فرد در این برنامه غذایی باید از وعده‌های غذایی منظم و مشخصی استفاده کند که میوه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات سبوس‌دار زیادی داشته باشد.

به منظور بهره مندی از برنامه غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید