بررسی تاثیر روز تقلب یا چیت دی در رژیم کتوژنیک

دسته بندی : رژیم کتوژنیک

زمان انتشار : 1399/08/27

زمان به روز رسانی : 1399/08/27

 

روز‌ها‌ی تقلب در رژیم کتوژنیک، ممکن است تلاش‌ها‌ی شما را به باد دهند اما در بعضی شرایط، می‌توانند برای شما مفید باشند. مفهوم “روز تقلب” در رژیم کتوژنیک، بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد، زیرا شما اکنون به کاهش مصرف کربوهیدرات تا حد 20گرم و افزایش مصرف چربی به عنوان منبع اصلی انرژی خود عادت کرده اید. بنابراین حتی فکر کردن به خوردن یک یا دو تکه پیتزا به همراه نوشابه می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

اما روز‌های تقلب در رژیم کتوژنیک،کمی پیچیده اند، زیرا به شما این اختیار را می‌دهند که به مقدار دلخواه خودتان کربوهیدرات مصرف کنید. در این صورت بدن شما کاملا از حالت “کتوزیس” خارج می‌شود. حال اگر شما یک یا بیش از یک روز تقلب در هفته داشته باشید، میزان پیشرفت شما در این رژیم متوقف خواهد شد. از آن طرف، اگر بیش از حد و برخلاف علاقه، خودتان را از خوردن کربوهیدرات محروم کنید، ممکن است خسته شوید و به کلی رژیم کتوژنیک را فراموش کنید!

 

آیا می‌توانم یک روز تقلب در رژیم داشته باشم؟

پاسخ مثبت است. اما این کار پیامد‌هایی دارد. تقلب کردن در رژیم کتوژنیک به این معناست که شما از محدوده‌ی مجاز مصرف کربوهیدرات خود فراتر می‌روید و بدن شما دیگر سوخت جایگزین خود، یعنی کتون را تولید نمی‌کند. در نتیجه، بدن مانند گذشته، از کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده خواهد کرد. در طول زمان، اگر بخواهید مثلا یک روز در هفته تقلب کنید، از فواید رژیم کتوژنیک مثل حالت کتوز و کاهش وزن بی بهره می‌مانید. به علاوه دیگر مثل سابق از رژیم خود احساس رضایت نخواهید داشت. با این حال، شکل‌های مختلفی از رژیم کتوژنیک وجود دارد، مثل “چرخه‌ی کتو” یا “کتوی هدف دار”. در این شکل از رژیم، میزان کربوهیدرات به چرخش درمی‌آید. یعنی افراد قبل یا بعد از ورزش، کمی بیشتر کربوهیدرات مصرف می‌کنند. این کار باعث عملکرد بهتر و ترمیم ماهیچه‌ها می‌شود.

با گذشت زمان، بدن خودش را با این روزهای تقلب تطبیق می‌دهد. این مدل از رژیم کتوژنیک هم برای شما بسیار سودمند خواهد بود اما نه به اندازه‌ی یک رژیم کامل.

 

آیا روز تقلب من را از حالت کتوز خارج می‌کند؟

صادقانه باید گفت احتمالا بله! البته ممکن است با تقلب کردن در یک وعده، از حالت کتوزیس خارج نشوید. این بستگی به میزان کربوهیدرات مصرفی شما دارد. مثلا اگر در یک وعده 20گرم کربوهیدرات مصرف کنید ولی در ادامه‌ی روز میزان کربوهیدرات مصرفی شما از 10گرم بیشتر نباشد، از حالت کتوزیس خارج نخواهید شد. اما اگر در پایان یک روز تقلب، بیش از45 گرم کربوهیدرات مصرف کرده باشید، حالت کتوز را از دست داده اید. البته این میزان در افراد مختلف متفاوت است.

 

داشتن یک روز تقلب چه مضراتی دارد؟

اگر روز یا وعده‌ی تقلب شما پر کربوهیدرات باشد، باید منتظر پیامدهای منفی باشید! بنابراین با احتیاط عمل کنید.

در مبتدی ها، ممکن است علائم “آنفلوانزای کتویی” پدیدار شود؛ مثل احساس خستگی جسمی و ذهنی، حالت تهوع، تشنگی بیش از حد، نفخ و اشتیاق زیاد به (درست حدس زدید) خوردن شکر و کربوهیدرات. اساسا دچار یک احساس ناخوشایند می‌شوید، درست مثل اولین هفته‌هایی که رژیم کتوژنیک را آغاز کردید. واقعا می‌خواهید به آن روزها برگردید؟!

به علاوه، این آنفلوانزای کتویی، ممکن است بین 1تا 4 روز طول بکشد تا زمانی که مجددا وارد فاز کتوزیس شوید. البته این زمان به بدن شما و تلاش‌های شما برای تسریع این فرایند بستگی دارد. طبق تحقیقات، مصرف حجم زیاد کربوهیدرات در یک روز تقلب و یا در یک وعده، بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است به قلب و عروق شما آسیب درازمدت وارد کند. پس همیشه این تصویر را در ذهن داشته باشید:

 

cheat day on diet

 

در پایان، اگر شما در هفته، یک روز تقلب دارید، ممکن است انگیزه‌ی خود را برای بازگشت به رژیم کتوژنیک و پایبندی به آن از دست بدهید. اگر یک مدت نان و غذاهای سرخ‌شده نخورید و ناگهان، به صورت تفریحی یا مثلا در یک مهمانی مجددا آنها را مصرف کنید، یادتان می‌آید که این غذاها چقدر خوشمزه اند! و ممکن است دیگر نتوانید خوردن آنها را ترک کنید. پس در هفته، به صورت منظم، یک روز تقلب خواهید داشت که باعث می‌شود نتایج خوبی از رژیمتان نگیرید.

 

چقدر طول می‌کشد تا دوباره وارد حالت کتوز شوم؟

این مسئله به خود فرد بستگی دارد اما به طور معمول انتظار می‌رود بین یک تا چهار روز طول بکشد. البته اگر شما روز تقلب دیگری نداشته باشید و مستقیما به رژیمتان برگردید، این زمان کوتاه‌تر خواهد بود. اگر در این باره سست باشید، این زمان طولانی‌تر می‌شود. شما می‌توانید با اقداماتی، به این فرایند سرعت ببخشید؛ مثل مصرف مکمل‌های کتون اگزوژن(این مکمل‌ها باعث تولید کتون بیشتری در بدن می‌شوند و علائم آنفلوانزای کتویی را کنترل می‌کنند.)، روزه گرفتن(fasting) بعد از روز تقلب، ورزش کردن، مصرف روغن‌های MCT برای ارتقای بیشتر متابولیسم، مصرف مایعات غیر شیرین مثل آب یا چای و قهوه‌ی ساده برای مقابله با کم آبی بدن و نفخ.

 

نکات مهم

* ممکن است دلتان بخواهد در یک جشن تولد یا جشن عروسی، تقلب کنید و کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. این حق شماست، ولی حواستان باشد که اقدامات لازم را برای برگشتن به حالت کتوزیس، هر چه سریع‌تر، انجام دهید.

* اگر فکر می‌کنید بازگشت به رژیم کتوژنیک برایتان دشوار است‌، علائم آنفلوانزای کتویی برایتان آزاردهنده است و یا نمی‌توانید به سرعت به رژیمتان بازگردید، بهتر است روز تقلب نداشته باشید.

* به طور کلی، روزهای تقلب مفید نیستند. اما اگر باعث می‌شوند احساس بهتری به شما  دست دهد و یا در دراز مدت به رژیمتان پایبند بمانید، می‌توانید آن را امتحان کنید بدون اینکه آثار زیان بار جسمی برای شما داشته باشد. در غیر این صورت روز تقلب به شما پیشنهاد نمی‌شود.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید