بررسی نکات مثبت و منفی رژیم هورمونی و چگونگی رعایت کامل آن


بهتر است نسبت به رژیم‌هایی که این روزها مطرح می‌شوند نگاهی شکاکانه داشته باشید، به ویژه آن‌هایی که نیاز به بازنگری گسترده در الگوهای غذایی فعلی شما دارند و محدود کننده هستند. رژیم‌هایی که شما را ملزم می‌کنند گروه‌های غذایی را حذف کنید یا کالری بسیار کمی ‌بخورید اغلب مضرتر هستند تا اینکه مفید باشند. همچنین وزن شما همیشه شاخص سلامت یا عملکرد هورمونی سالم شما نیست، زیرا چندین عامل دیگر نیز برای یک سبک زندگی سالم ضروری است.رژیم هورمونی ادعا می‌کند که هورمون‌های شما را از طریق اصلاح رژیم غذایی تنظیم می‌کند و به شما کمک می‌کند سالم تر شوید و در این پروسه هم وزن کم کنید. اما آیا کارایی دارد و واقعا بی خطر است؟ در این مقاله ما این موارد را بررسی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

رژیم هورمونی چیست؟

رژیم هورمونی یک برنامه رژیم غذایی است که از کتاب دکتر ناتاشا ترنر، پزشک طب طبیعت سرچشمه گرفته است. هدف این رژیم کنترل نوسانات هورمونی زنان است که باعث افزایش وزن و سایر مشکلات برای سلامتی می‌شود. برنامه رژیم غذایی سه مرحله ای به مدت شش هفته به طول می‌انجامد و این رژیم ادعا می‌کند که هورمون‌های بدن شما را هماهنگ کرده و نوساناتی را که باعث عوارض ناخواسته می‌شوند از طریق یک رژیم غذایی خاص برطرف می‌کند. علاوه بر این، این برنامه شامل دستورالعمل‌های معمول ورزش، روش‌های سم زدایی و مکمل‌ها است.‌

رژیم هورمونی چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد رژیم هورمونی

مرحله اول شامل یک سم زدایی دو هفته ای است که در آن چندین گروه غذایی حذف می‌شوند. این‌ها شامل گلوتن، لبنیات گاوی، روغن‌های مختلف، بادام زمینی، شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی، گوشت قرمز، مرکبات، الکل و کافئین هستند. در این مرحله، شما همچنین باید مکمل‌هایی مانند روغن ماهی، ضد التهاب و پروبیوتیک‌ها را مصرف کنید.

در مرحله دوم شما می‌توانید برخی از غذاها را اضافه کرده و به واکنش بدن خود به هر نوع غذا نظارت داشته باشید. این مرحله هنوز محدود کننده است زیرا شما از غذاهای به اصطلاح ‌مانع هورمون‌ اجتناب می‌کنید. این غذاها شامل ماهی‌هایی است که تصور می‌شود سطح جیوه بالایی دارند، گوشت و قهوه ای که ارگانیک نیستند، میوه‌های خشک مانند کشمش و خرما، بادام زمینی و شربت ذرت با فروکتوز بالا. سایر مواد غذایی ممنوع در این مرحله شامل هر چیزی که فرآوری شده، شیرین کننده‌های مصنوعی، نیترات‌ها و غلات تصفیه شده است.

فاز سوم فعالیت بدنی شامل تمرینات قلبی عروقی و تمرینات قدرتی است و رژیم مشابه مرحله دوم را ادامه می‌دهد.

آیا رژیم هورمونی بی خطر است؟

پزشکان کاهش وزن بین نیم تا یک کیلوگرم در هفته را توصیه می‌کنند، اما تاکید می‌کنند که این امر باید از ترکیب رژیم غذایی لاغری و ورزش ناشی شود که بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که ایمن و پایدار تلقی می‌شود. علاوه بر این، کاهش وزن در فاز یک به دلیل تغییرات رژیم غذایی به تنهایی است زیرا ورزش فقط در فاز سه اضافه شده است. به احتمال زیاد، عمده کاهش وزن در مرحله اولیه به دلیل وزن آب ناشی از حذف غلات و سایر غذاها است. با این حال، این کاهش وزن پایدار نیست و به راحتی می‌تواند پس از اتمام مرحله اولیه یا بازگشت به الگوهای معمول تغذیه بازگردد.

این کاهش وزن در دو هفته می‌تواند انتظار کاهش وزن غیر واقعی در فرد ایجاد کند، زمانی که فرد به دنبال دستیابی به کاهش وزن طولانی مدت (و حفظ آن) است. حتی ممکن است باعث ایست وزنی و شرایط یویو شود. بدترین بخش کاهش وزن 6 کیلویی در دو هفته است. این بیش از حد و شدید است. کاهش وزن سالم به اندازه یک تا دو کیلوگرم در هفته تعریف می‌شود.‌

جوانب مثبت رژیم هورمونی

فواید رژیم هورمونی

فواید رژیم هورمونی

  • در این رژیم تمرکز بر غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی در شش هفته اولیه وجود دارد. حذف قندهای تصفیه شده، شربت گلوکز با فروکتوز بالا و غذاهای فرآوری شده تا حد امکان برای همه مفید است.
  • اکثر غذاهای موجود در‌ رژیم هورمونی ‌با الگوی رژیم مدیترانه ای مطابقت دارند، یعنی دارای فیبر زیاد و چربی اشباع کم هستند. غذاهایی مانند لوبیا و عدس، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و روغن‌های غیر اشباع که در این رژیم مصرف می‌شوند مفیدند. این مواد غذایی از سلامت فرد در طولانی مدت حمایت می‌کنند. ‌
  • علاوه بر این، رژیم غذایی هورمونی افراد را از مصرف الکل، غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده، شیرین کننده‌های مصنوعی، غذاهای با چربی اشباع شده بالا منع می‌کند که به هر حال باعث بهبود وضعیت سلامتی می‌شوند که البته حذف این غذاها توصیه بسیاری از متخصصین تغذیه است.
  • بعضی از متخصصان نسبت 80:20 را توصیه می‌کنند یعنی افراد 80٪ غذاهای کامل، با تمرکز بر تغذیه و 20٪ غذاهای سرگرم کننده مصرف کنند. در شیوه زندگی اکثر مردم تعادلی وجود ندارد و این برنامه عوامل موثر بر هورمون‌ها مانند خواب، هیدراتاسیون، استرس و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین این رژیم از الگوهای غذایی ثابت حمایت می‌کند. نظر متخصصان تغذیه این است که رژیم هورمونی به طور کلی خوب است اگرچه شاید بخش کاهش وزن آن مقداری شدید باشد.

جوانب منفی رژیم هورمونی

متأسفانه هیچ شواهد علمی مبتنی بر تحقیق وجود ندارد که نشان دهد رژیم هورمونی باعث بهبود خواب، داشتن پوستی درخشان و موهای سالم می‌شود. علاوه بر این، رژیم کاهش وزن 6 کیلوگرمی در مدت دو هفته شدید است. در نهایت،‌ رژیم هورمونی ‌می‌تواند دست و پا گیر باشد چرا که افراد را تشویق می‌کند تا بیشتر وعده‌های غذایی را خود تهیه و طبخ کنند. اگر به هر نحوی به غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده برای خود و خانواده خود اتکا دارید، پیروی از این رژیم ممکن است برای شما سخت باشد.

با این حال، اگر شما یک عدم تعادل هورمونی واقعی، مانند مشکلات مربوز به انسولین دارید، در بازه زمانی شش هفته ای رژیم هورمونی باعث اصلاح نمی‌شود. بهبود گردش خون حداقل سه ماه به طول می‌انجامد. علاوه بر این، قطعا نمی‌توان گفت حذف غذاهای خاص عدم تعادل هورمونی را برطرف می‌کند. بلکه اصل بر تعادل مصرف غذا و مصرف کربوهیدرات است. به عنوان مثال، ممکن است کسی مقدار زیادی میوه سالم مصرف کند و همچنان مشکل انسولین داشته باشد.

این برنامه دستور دیگری دارد: فقط از گوشت ارگانیک و قهوه ارگانیک استفاده کنید. این محصولات گران قیمت هستند و بسیاری از افراد امکان خرید آن را ندارند. شما مطمئنا می‌توانید هورمون‌ها را با گوشت‌های معمولی و رژیم متعادل تنظیم کنید.‌

کلام آخر

قبل از اینکه به پیروی از رژیم هورمونی بپردازید که ادعا می‌کند هورمون‌های شما را ‌اصلاح‌ می‌کند، توجه کنید که آیا این واقعا برای شما مفید خواهد بود یا نه. اکثر مردم عدم تعادل هورمونی ندارند؛ آنها دارای عدم تعادل در شیوه زندگی هستند.‌ اگر نگران عدم تعادل هورمونی هستید، باید به جای اتکا به رژیم‌های غذایی مضر و محدود کننده با پزشک صحبت کنید. در عوض، از رژیم غذایی غنی از غذاهای مفید و کامل استفاده کنید و فعالیت‌های بدنی منظم داشته باشید تا بهترین نتایج را بدست آورید.

منابع: byrdie

prevention

دیدگاهتان را بنویسید