برنامه غذایی و ورزشی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

اندام ویلچر نشین ها - برنامه غذایی و ورزشی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

برنامه غذایی و ورزشی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

کاهش وزن برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند و از ویلچیر استفاده می کنند نسبت به دیگران دشوارتر است. این افراد به دلیل نداشتن فعالیت فیزیکی بالا کالری کمتری نیز می سوزانند اما هنوز هم می توان تغییراتی انجام داد تا این افراد بتوانند به وزن مناسب برسند. اضافه وزن و چاقی افراد را در خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و انواع سرطان قرار می دهد. بنابراین در هر شرایطی که هستیم باید مراقب افزایش وزنمان باشیم.

چگونه وزن خود را چک کنیم؟

شاخص توده بدنی ( BMI) معیار مفیدی است که به راحتی قابل محاسبه است. این معیار مشخص می کند افراد در وزن مناسب قرار دارند یا خیر. گاهی اوقات BMI ابزار مناسبی برای سنجش وزن سالم فردی دارای محدودیت حرکتی یا فلج نیست. اگر درباره وزنتان مطمئن نیستید بهتر است از متخصص کمک بگیرید. متخصص می تواند به شما بگوید BMI بدست آمده درست است یا خیر. همچنین در صورت نارضایتی از کاهش وزن تان مشاور و متخصص تغذیه به شما کمک خواهد کرد.

کنترل BMI رایگان

BMI Fitshape 760x400 1 - برنامه غذایی و ورزشی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

کاهش وزن با محدودیت حرکتی

یک مرد معمولی برای ثابت ماندن وزن خود روزانه به حدود 2.500 کالری و یک خانم معمولی نیز به حدود 2000 کالری نیاز دارد. اما اگر شما از محدودیت حرکتی رنج می برید این مقدار کالری از چیزی که برای فرد عادی در نظر گرفته می شود کمتر است. دلیل آن می تواند عدم استفاده از عضلات بزرگ بدن برای ثابت نگه داشتن وزن باشد.

مشاور تغذیه می تواند کمک کند مقدار کالری مورد نیازتان را بدست بیاورید. راه اصلی کاهش وزن تنظیم کردن رژیم غذایی و سطح فعالیت فیزیکی می باشد. برای کاهش وزن باید کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی را در نظر بگیرید. با این حال اگر قدرت تحرکتتان به شدت پایین است رژیم غذایی راه اصلی کاهش وزنتان خواهد بود. برنامه غذایی سالم و میزان فعالیت فیزیکی کمک می کند وزن سالم خود را برای طولانی مدت ثابت نگه دارید.

ویلچر مناسب برای اجاره - برنامه غذایی و ورزشی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

بهترین راه کمک گرفتن از پشتیبان ها در رژیم غذایی است که در موارد زیر کمک تان می کند:

  • کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن
  • جلوگیری از افزایش وزن در آینده
  • فراهم کردن الگوی غذایی درست برای فرد
  • دریافت رژیم غذایی متعادل
  • بالا رفتن فعالیت بدنی
  • کاهش پرخوری و مقدار وعده های غذایی
  • یادگیری سبک زندگی جدید و طولانی مدت

چرا باید از متخصص و مشاور کمک گرفت؟

همانطور که گفته شد افراد برای کاهش وزن باید میزان کالری دریافتی شان را کاهش دهند اما وقتی تنها تشخیص 100 کالری در هر غذا به شکل و اندازه ای متفاوت است این کار برای فرد عادی دشوار می شود. علاوه بر تنظیم رژیم غذایی برای دریافت کالری کمتر بسیار مهم است که فرد غذایی سالم مصرف کند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کند. رژیم غذایی متعادل برای افراد درگیر با محدودیت حرکتی هیچ فرقی با دیگر افراد ندارد. تنها چیزی که اهمیت دارد تنظیم میزان کالری دریافتی است و برای این منظور سطح فعالیت فیزیکی پایین فرد باید در نظر گرفته شود.

استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل یعنی:

  • مصرف زیاد میوه و سبزیجات یعنی روزانه 5 وعده
  • جایگزینی کربوهیدرات های ساده با نان سبوس دار،پاستا سبوس دار و سیب زمینی
  • مقداری شیر و لبنیات
  • مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و دیگر منابع غیر لبنیاتی پروتئین
  • کاهش غذاها و نوشیدنی های دارای چربی و قند بالا

خوب - برنامه غذایی و ورزشی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند

فعال شوید

برای رسیدن به وزن سالم و تثبیت آن داشتن فعالیت بدنی نیز نقش بسزایی دارد. فعالیت کمک می کند در کنار کاهش مقدار کالری بتوانید کالری سوزی هم داشته باشید. درگیر محدودیت حرکتی بودن به این معنا نیست که هیچ کاری نتوانید انجام دهید و کاملا بی تحرک باشید. در صورت امکان فعالیت های هوازی و همچنین ورزش های قدرتی انجام دهید. فعالیت های فیزیکی هوازی هنگام کاهش وزن بسیار مهم هستند. اینها فعالیت هایی هستند که ضربان قلب را افزایش می دهند و سوخت و ساز را بالا می برند.

افراد درگیر محدودیت حرکتی می توانند برای مثال یک مسیر را خودشان با ویلچیر بروند. انجام این کار خود یک ورزش هوازی به حساب می آید. دیگر انتخاب ها عبارتند از شنا کردن که تقریبا اکثرا قادر به انجامش هستند. همچنین افراد ویلچری می توانند ورزش هایی مانند بسکتبال، والیبال و بدمینتون را نیز انجام دهند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید