«بشقاب غذایی سالم» و «هرم غذایی سالم»

cincj5ywbkkfcbomgxrt - «بشقاب غذایی سالم» و «هرم غذایی سالم»

«بشقاب غذایی سالم» و «هرم غذایی سالم»

«بشقاب غذایی سالم»«هرم غذایی سالم» (Healthy Eating Plate) توسط متخصصان تغذیه‌ مدرسه سلامت عمومی هاروارد و نویسندگان انتشارات سلامت هاروارد تهیه شده است. الگوی تغذیه بشقاب من (MyPlate) برای رفع کمبودهای غذایی به سفارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) طراحی شده است. این طرح در قالبی ساده، راهنمایی‌های دقیقی ارائه می‌دهد تا به مردم کمک کند در زمینه غذای سالم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند.

از «بشقاب غذایی سالم» به عنوان راهنمایی برای تهیه غذاهای سالم و متعادل بهره ببرید. یک کپی از آن را روی یخچال بچسبانید تا تهیه غذاهای سالم و متعادل را روزانه به شما یادآوری کند!

غذای سالم - «بشقاب غذایی سالم» و «هرم غذایی سالم»

بیشتر غذای تان را به سبزی‌ها و میوه‌ها اختصاص دهید (یک دوم بشقاب‌)

به رنگ و تنوع توجه ویژه داشته‌باشید، و یادتان باشد سیب‌زمینی در «بشقاب غذایی سالم» جزء سبزیجات به حساب نمی آید، چون بر قند خون تاثیر منفی دارد.

 سراغ غلات کامل بروید (یک چهارم بشقاب)

غلات کامل (گندم کامل، جو، جوی دوسر، برنج قهوه ای) و غذاهایی که با آن ها تهیه می‌شوند، مانند پاستا با گندم کامل، نسبت به نان سفید، برنج سفید و دیگر غلات تصفیه شده اثر ملایم‌تری بر قند خون و انسولین دارند.

مطلب مرتبط:  آشنایی با فواید غلات کامل برای سلامت بدن

قدرت پروتئین – (یک چهارم بشقاب)

ماهی، مرغ، لوبیا و آجیل، همه منابع متنوع و سالم پروتئین هستند. گوشت قرمز را محدود و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس خودداری کنید.

روغن های سالم گیاهی (در حد متعادل)

روغن های گیاهی سالم مانند زیتون، کلزا، سویا، ذرت، آفتابگردان، بادام زمینی و غیره را انتخاب کنید و از مصرف روغن‌های هیدروژنه که حاوی چربی‌های مضر ترانس هستند خودداری کنید. حواس‌تان باشد کم چرب به معنای «سالم» نیست.

  • آب، قهوه یا چای بنوشید

از نوشیدنی‌های شیرین دوری کنید، شیر و فرآورده‌های لبنی رابه یک تا دو وعده در روز محدود کنید و در روز تنها یک لیوان کوچک آبمیوه بنوشید.

  • فعالیت‌ بدنی داشته باشید

در تصویر “بشقاب غذایی سالم” تصویر قرمز رنگ فردی در حال دویدن وجود دارد که یادآوری می‌کند که حفظ فعالیت بدنی نیز در کنترل وزن اهمیت دارد.

در زنان ورزش - «بشقاب غذایی سالم» و «هرم غذایی سالم»

پیام اصلی «بشقاب غذایی سالم»، تمرکز بر کیفیت غذا است.

  • در رژیم غذایی، نوع کربوهیدرات از مقدار کربوهیدرات آن مهم­ تر است، زیرا برخی از منابع کربوهیدرات مانند سبزیجات (به غیر از سیب‌زمینی)، میوه‌ها، غلات کامل و لوبیا، سالم‌تر از بقیه هستند.
  • «بشقاب غذایی سالم» همچنین توصیه می کند که افراد از مصرف نوشیدنی‌های شیرین که یکی از منابع مهم کالری در رژیم آمریکایی هستند (و معمولا ارزش غذایی پایینی دارند) خودداری کنند.
  • بشقاب غذایی سالم افراد را به مصرف روغن‌های سالم تشویق می کند و بیشینه دریافت کالری روزانه را از منابع سالم چربی نمی‌داند. به این ترتیب، پیام “بشقاب غذایی سالم” مخالف پیام USDA است که دهه‌ها برای ما تبلیغ شده‌است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید