بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

11 foods help you sleep better 01 2 - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

آپنه خواب یک وضعیت پزشکی است که تعداد زیادی از افراد گرفتار آن هستند. این اختلال خطر ابتلا به بعضی بیماری ها مانند اختلال عملکرد شناختی، فشار خون بالا، اختلال در متابولیسم گلوکز، اضطراب و حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد. آپنه، قطع تنفس برای چند ثانیه حین خواب است که به شکل خر خر کردن خود را نشان می دهد. داروها و دستگاه هایی برای بهبود آپنه خواب وجود دارد اما انواع خاصی از مواد غذایی هم هستند که سبب بهبود این عارضه آزاردهنده می شوند:

دستورهای غذایی برای بهبود آپنه خواب

غذاهای غنی از ملاتونین

هورمون ملاتونین هنگام خواب به صورت طبیعی ترشح می شود. این هورمون به وسیله غده صنوبری تولید می شودکه یک ساختار نخودی شکل در مرکز مغز است. این هورمون چشمان ما را پر از تاریکی می کند. در شب ملاتونین تولید می شود تا به تنظیم چرخه های خواب – بیداری کمک کند. کسانی که به دنبال یک راه طبیعی برای از بین بردن آپنه انسدادی خواب هستند، باید ملاتونین بیشتری را وارد رژیم غذایی شان کنند. ملاتونین به فرم قرص یا مکمل تغذیه ای هم وجود دارد و به آرامش قبل از خواب کمک می کند. میوه ها و سبزیجات دارای ملاتونین عبارتند از گیلاس، ذرت، مارچوبه، گوجه فرنگی، انار، زیتون، انگور، کلم بروکلی و خیار. همچنین غلات و انواع آجیل و دانه ها حاوی مقادیری از ملاتونین هستند.

1931381013622764522918821718917917820375207 - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

غذاهای غنی از تریپتوفان

تریپتوفان یک اسید آمینه است که در بدن سبب تبدیل سروتونین به ملاتونین می شود. تریپتوفان در محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و همچنین در غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات، غلات، و انواع خاصی از میوه ها مانند موز، سیب و شغلم وجود دارد.

5 htp tryptophan high protein foods meat fish dairy beans nuts seeds insomnia sleep disorder natural remedy aid - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

مواد غذایی دارای کلسیم

به طور کلی شیر برای سلامت بدن مفید است اما کلسیم موجود در آن سبب افزایش ملاتونین در بدن می شود؛ بخصوص زمانی که بدن در حالت استراحت و آماده برای خوابیدن است. برای همین است که رژیم غذایی دارای کلسیم بالا برای افراد مبتلا به مشکلات بی خوابی توصیه می شود. کلسیم همچنین در سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ و همچنین نان غنی شده، آب میوه، غلات و حبوبات یافت می شود.

مطلب مرتبط: معرفی مواد غذایی سرشار از کلسیم

calcium rich foods e1515395270638 - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

غذاهای غنی از منیزیم

منیزیم در بهبود کیفیت خواب مشابه تریپتوفان عمل می کند. منیزیم یک ماده معدنی است که هنگام مصرف سبب کاهش اثرات آدرنالین و کمک به استراحت و خواب می شود. اسفناج، کلم پیچ، آجیل، ماهی، سویا، موز، آووکادو و ماست دارای مقادیر بالایی منیزیم هستند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از منیزیم و میزان موجود در آنها

f4As5IRIMJhfZhudRMoH - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

مواد غذایی دارای ویتامینB6

ویتامین B6 اغلب برای مبارزه با اختلالات خلقی و افسردگی تجویز می شود. با این حال نقش مهمی در فرایند تبدیل تریپتوفان به ملاتونین نیز دارد و منجر به بهبود کیفیت خواب می شود. آجیل و دانه ها مانند پسته، تخمه آفتابگردان، دارای این ویتامین هستند ضمن این که ماهی تن، ماهی آزاد، آووکادو و موز نیز ویتامین B6 دارند.

مطلب مرتبط:  ویتامین B6؛ فواید و علائم کمبود این ویتامین و منابع غذایی ویتامین B6

Vitamin b6 - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

انواع چای

بسیاری از نوشیدنی ها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم، کلسیم و ملاتونین هستند. شیر گرم، شیر بادام، چای بابونه، آب آلبالو، چای میوه، و چای نعناع را برای رفع آپنه خواب و بهبود کیفیت خواب می توانید به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

tea variety - بهبود آپنه خواب با رعایت رژیم غذایی

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید