بهترین رژیم غذایی برای افزایش هموگلوبین خون

هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن است. اگر سطح هموگلوبین افت کند، می تواند باعث ضعف، خستگی و منجر به کم خونی شود. میزان طبیعی سطح هموگلوبین در مردان14 تا 18 گرم در دسی لیتر برای مردان بالغ و 12 تا 16 گرم در دسی لیتر برای زنان بالغ شناخته میشود.طبق آمارهای اخیر، بیش از 60 درصد زنان و دختران ایرانی دچار کمبود یا فقر آهن هستند و با مشکلات ناشی از کم خونی دست و پنجه نرم می کنند. در این مقاله کلیه مواد غذایی لازم برای تولید هموگلوبین معرفی شده است.

دلایل کاهش سطح هموگلوبین

  • کمبود آهن، ویتامین B12 یا فولات
  • کاهش حجم خون
  • سرطان هایی مثل لوسمی
  • بیماری کلیه و کبد
  • کم کاری تیروئید
  • تالاسمی

علائم افت هموگلوبین

رژیم غذایی برای افزایش سطح هموگلوبین

1-غذاهای غنی از آهن بخورید

با توجه به شورای ملی اقدام در کم خونی، کمبود آهن شایع ترین علت سطح هموگلوبین پایین است. “غذاهای غنی از آهن عبارتند از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، چغندر قند، توفو، مارچوبه، کبد مرغ، کل تخم مرغ، صدف، سیب، انار، زردآلو، هندوانه، آلو، بذر کدو تنبل، خرما، بادام، کشمش، آملا و نارنج “، دکتر انصلو جیابارات.

2- افزایش مصرف ویتامین C

دکتر آنجو سود، متخصص تغذیه در بنگلور می گوید: “بایستی ترکیبی از هردوی آهن و ویتامین C به عنوان دومین مولکول غنی حامل داشته باشیم که می تواند برای جذب بیشتر آهن استفاده شود “. غذاهای سرشار از ویتامین c

3- افزایش مصرف اسید فولیک

دکتر اهوجا، بیمارستان فرتیث می گوید: “اسید فولیک، یک ویتامین B پیچیده، برای ایجاد گلبول های قرمز لازم است و کمبود فولیک اسید به طور خودکار منجر به کاهش سطح هموگلوبین می شود ” برخی منابع غذایی خوب از اسید فولیک سبزیجات برگ سبز، جوانه، لوبیای خشک، گندم، بادام زمینی، موز، کلم بروکلی و کبد مرغ می باشند. متخصص تغذیه شلا کریسناسویمی می گوید: “چغندر قند نیز برای افزایش میزان گلبول قرمز بدن به شدت توصیه می شود زیرا اسید فولیک و همچنین آهن، پتاسیم و فیبر آن زیاد است ” چغندرقند نیز به شدت توصیه می شود که میزان گلبول قرمز بدن را افزایش دهد. درباره اسیدفولیک بیشتر بخوانید!

4-سیب و انار

یک سیب در روز می تواند به حفظ سطح نرمال هموگلوبین کمک کند، زیرا سیب ها غنی از آهن و سایر اجزاء هستند که برای هموگلوبین سالم ضروری هستند. می توانید 1 سیب در روز بخورید، یا آب میوه تهیه شده با ½ فنجان از هر سیب و آب گوجه فرنگی را دوبار در روز بنوشید. یک تکه زنجبیل یا آب لیمو را برای طعم بیشتر اضافه کنید. “انار همچنین غنی از آهن، کلسیم، فیبر و پروتئین است. ارزش غذایی آن می تواند به افزایش هموگلوبین کمک کند و جریان خون سالم را ارتقاء دهد “، دکتر جیابارات.

5-دمنوش گزنه

دکتر آدشار کومار، پزشکی داخلی، موسسه قلب ملی می گوید “گزنه یک گیاه است که منبع خوبی از ویتامین های B، آهن، ویتامین C می باشد و می تواند نقش کلیدی در افزایش سطح هموگلوبین ایفا کند.” برای تهیه، 2 قاشق چایخوری برگ گزنه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و 10 دقیقه آن را بخیسانید. سپس فشار دهید و عسل کمی اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید. درباره گزینه بیشتر بخوانید!

6-حذف مسدود کننده های جذب آهن

اجتناب از خوردن غذاهایی که می توانند توانایی بدن شما برای جذب آهن را مسدود کنند، به ویژه اگر تعداد کمی هموگلوبین داشته باشید یعنی قهوه، چای، نوشابه های کولا، نوشیدنی های الکلی، سیگار، پفک، تخمه و …. اجتناب از خوردن غذاهایی که می تواند توانایی بدن شما برای جذب آهن را مسدود کند.

9 غذای برتر تقویت سیستم ایمنی بدن

7-ورزش

شدت تمرینات متوسط تا بالا به شدت توصیه می شود، زیرا زمانی که ورزش می کنید، بدن شما هموگلوبین بیشتری تولید می کند تا تقاضای افزایش اکسیژن را در سراسر بدن افزایش دهد. در این مطلب بهترین ورزش مناسب هر فرد را توضیح دادیم!

جدول زیر بهترین رژیم غذایی برای افراد با سطح هموگلوبین خون پایین است:

مواد غذایی حاوی آهنموادغذایی حاوی فولیک اسیدموادغذایی حاوی ویتامین Cموادغذایی حاوی ویتامین Aموادغذایی حاوی بتاکاروتن
جگرسبزیجات دارای برگ سبزپاپایاماهیهویج
گوشت قرمزجگرپرتقالجگرکدوتنبل
میگوبرنجلیموکدو تنبلخربزه
توفوجوانهتوت فرنگیسیب زمینی شیرینانبه
اسفناجدانه های خشکفلفلشلغم
بادامگندمبروکلی
خرماغلات غنی شدهگریپ فروت
عدسبادام زمینیگوجه فرنگی
غلات صبحانه غنی شدهموزاسفناج
صدفکلم بروکلی
مارچوبه

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید