بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

10 غذای مفید برای کاهش استرس و اضطراب 2 800x445 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب شاید بهترین راه غلبه بر این دو حالات روحی مخرب است. اگر چه افسردگی و اضطراب به واسطه‌ی عوامل زیادی اعم از ژنتیک تا سبک زندگی به وجود می‌آیند. هرچند ما همیشه نمی‌توانیم خودمان افسردگی را درمان کنیم، اما می‌توانیم برای مبارزه با آن تغییرات کوچکی در زندگی‌مان مثل انتخاب مواد غذایی مناسب و سالم  ایجاد کنیم. بنابراین یکی از شیوه‌های مبارزه با افسردگی و اضطراب، خوردن خوراکی‌هایی است که برای ذهن و بدن ما مفید هستند. در این مقاله با بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب آشنا خواهید شد.

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۱. غلات سبوس‌دار

اگر به دنبال این هستید که به سرعت خلق و خوی‌تان را بهبود دهید، سراغ یک کربوهیدارت دارای فیبر بالا و سالم مانند یک تکه نان، کلوچه یا پاستای تولید شده از گندم کامل بروید.کربوهیدرات‌ها تولید سروتونین را افزایش می‌دهند؛ سروتونین هورمون “احساس خوب” است که باعث بهبود خلق و خو می‌شود و مغز و بدن را آرام می‌کند. این تنها مزیت غلات سبوس‌دار نیست، آنها همچنین سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارند. ثابت ماندن سطح قند خون باعث می‌شود شما آن حالت وحشتناک گرسنگی را تجربه نکنید.

Grain intake in pregnancy - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۲. شکلات تلخ

شیر شکلات در واقع به کم شدن افسردگی کمک می‌کند، اما شکلات تلخ می‌تواند با آن مبارزه کند، البته تا زمانی که آن را در حد اعتدال بخورید. دلیل این‌که میتواند با افسردگی مبارزه کند چیست؟ این خوراکی مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد، و همچنین می‌تواند میزان اندورفین‌ها و سروتونین را افزایش بدهد.

1 10 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۳. دارچین

دارچین ادویه معطر و بی نظیری است که در تهیه انواع غذاها و دسرها جایگاه خاصی دارد می تواند با تنظیم سطح قند خون، با افسردگی مقابله کند. بسیاری از مردم نمی دانند که کاهش قند خون به طور جدی وضعیت روحیه را تغییر می دهد.

مطلب مرتبط: نقش دارچین در کاهش قند خون و مبارزه با بیماری دیابت

1115865 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۴. فلفل

ادویه ها حاوی ترکیبی به نام کاپسائیسین هستند که محافظ قوی برای کاهش علائم افسردگی است زیرا این ماده فعال توانایی تحریک تولید آندروفین دارد که هورمون خوش اخلاقی محسوب می شود. انواع فلفل حاوی این ترکیب هستند.

pepper3 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۵. توت‌ها

این میو‌ه‌های کوچولوی خوشمزه، بمب آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند! باید تا جایی که ممکن است زغال‌اخته، شاه‌توت، توت فرنگی و تمشک سیاه در رژیم غذایی‌تان گنجانده شوند زیرا آنتی اکسیدان‌ها نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از سرطان جلوگیری می‌کنند، بلکه می‌توانند نقش بزرگی در مبارزه با افسردگی نیز ایفا کنند. شما می‌توانید آنها را به صبحانه‌ی غله‌، ماست و یا نوشیدنی میوه‌ای‌تان (اسموتی) اضافه کنید و یا همین طوری بخوریدشان و لذت ببرید!

6479 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۶. موز

طعم شیرین این میوه خوشمزه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان دلچسب است. مهم ترین خاصیت موز مقدار بالای منیزیوم و پتاسیم است که این دو ماده معدنی ترشح کورتیزول که هورمون استرس است را کاهش می دهند.

futureImage 1139 1 موز و خواص آن - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۷. گردو

گردو هم مانند سایر مغزها منبع خوبی از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آن‌چه گردو را متمایز می‌کند در واقع، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن است. در واقع، گردو یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی امگا ۳ است، که می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند و سلامت کلی مغز را حفظ کند. بنابراین، دفعه بعد که احساس ناراحتی یا اضطراب داشتید، یک بسته گردو بگیرید و ملچ ملوچ‌کنان بخورید! ازاین پس به این غذای ارزشمند به عنوان یک ماده غذایی ضد افسردگی فکر کنید.

ea8cd96bbd9c6cfd4b9220190d5c47e59b13 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۸. ماهی سلمون

ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد نیز منبع غنی اسیدهای چرب اومگا۳ هستند. ماهی نه تنها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر تقویت سلامت مغز و مبارزه با افسردگی دارد، بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز بسیار عالی است. خوردن ماهی به طور منظم می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک کند. انجمن قلب امریکا خوردن دو وعده ماهی قزل‌آلا یا دیگر ماهی‌های چرب در هفته را توصیه می‌کند.

salmon - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۹. سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند

سبزیجات برگ‌دار تیره احتمالا سالم‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی هستند. اسفناج، کلم‌پیچ و برگ چغندر سوئیسی می‌توانند به جلوگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و البته مبارزه با افسردگی و اضطراب کمک کنند.

a87ff679a2f3e71d9181a67b7542122c 60 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۱۰. دانه‌ها

زمانی که میل به خوردن خوراکی‌های ترد دارید، دانه‌ها بهترین گزینه هستند زیرا کالری دریافتی‌تان را کم می‌کنند. آنها همچنین با افسردگی مبارزه می‌کنند! بذر کتان، تخم چیا و شاهدانه پر از امگا ۳ هستند: اسیدهای چربی که برای مغز ما فوق‌العاده هستند! تخم کدو نیز برای مبارزه با افسردگی عالی است زیرا منبع “ال-تریپتوفان” -اسید آمینه‌‌ی پیش‌ماده برای ملاتونین- است که برای خواب به آن نیاز داریم. دانه کدو تنبل همچنین به افزایش سطح سروتونین کمک می‌کند.

7997195 789 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۱۱. حبوبات

همه‌ی ما می‌دانیم که حبوبات برای سلامت کلی بدن بی‌نظیر هستند چرا که آنها مقادیر زیادی پروتئین، آهن، فولات، کربوهیدرات و فیبر دارند، اما کلسترول‌شان کم است. بنابراین حبوبات برای قلب مفید هستند، اما آیا می‌دانستید که آنها نیز برای ذهن شما هم مفید هستند؟ حبوبات سلنیوم دارند، ماده‌ای که می‌تواند زمانی که احساس ناراحتی دارید روحیه‌تان را بهبود دهد. آنها را در ترکیب با برنج، در بوریتو [نوعی غذای مکزیکی که با تورتیلا گندمی که به شکل استوانه‌ای پیچیده یا تا شده درست می‌شود- م] یا در سالاد حبوبات بخورید.

beansAmericancommonbeans - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۱۲. آووکادو

این ماده‌ی غذایی فو‌ق‌العاده (و میوه‌ی فوق‌العاده خوشمزه) یک خوراکی کامل است، زیرا تریپتوفان، فولات و مقادیر بیش‌تری از اسیدهای چرب امگا ۳ دارد که برای سلامت مغز عالی است! هرچند با وجود این‌که برای سلامتی‌تان به طور شگفت‌انگیزی مفید است، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید زیرا سرشار از چربی است. برای استفاده از خوشمزگی خامه‌مانند آن، برش‌های نازکی از آن را روی ساندویچ و برگر یا سالادتان بگذارید.

avokado - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۱۳. گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از منابع اصلی فولیک اسید و اسید آلفالیپوئیک است. هر دوی این مواد برای مبارزه با افسردگی بسیار مفید هستند. مقاله‌ای در این مورد در مجله‌ی روان‌شناسی و عصب‌شناسی منتشر شده است. طبق این مقاله، تحقیقات زیادی نشان می‌دهند تقریبا یک‌سوم بیماران افسرده کمبود فولات دارند. اسید فولیک از افزایش هموسیستئین در بدن جلوگیری می‌کند. هموسیستئین از تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین جلوگیری می‌کند. اسید آلفالیپوئیک یکی از مواردی است که در رابطه‌ی تغذیه و بدن نقش مهمی دارد. بنابراین می‌توانید این ماده‌ را به‌عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. این ماده کمک می‌کند گلوگوز به انرژی تبدیل شود؛ بنابراین حالات روحی را بهبود می‌بخشد.

7012511 496 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب: ۱۴. قارچ

قارچ برای سلامت روان مفید است به این دلیل که: به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند، خلق و خوی‌تان را بهبود می‌دهند، و باکتری‌های سالم روده را افزایش می‌دهد. روده جایی است که در آن ۸۰ تا ۹۰ درصد از سروتونین بدن ما ساخته می‌شود. قارچ می‌تواند به شیوه‌های مختلف و در انواع غذا خورده شود! می‌توانید آنها را به صورت خام در سالاد بریزید یا روی پیتزای‌تان بگذارید و به جنگ افسردگی و اضطراب بروید!

41430 - بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏻👇🏻👇🏻

دریافت رژیم اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید