بهترین میوه هایی که دیابتی ها در برنامه غذایی خود باید انتحاب کنند:

بهترین میوه هایی که دیابتی ها در برنامه غذایی خود باید انتحاب کنند:

ترجمه : حامد خدایی

کارشناس ارشد علوم تغذیه

بر اساس انجمن دیابت آمریکا بسیاری از میوه ها منبع غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و یک ترکیب بسیار مهم به نام فیبر هستند که در تنظیم قند خون و همچنین پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 نقش حیاتی ایفا میکنند.

فیبر که در بسیاری از مواد عذایی از جمله سبزیجات، نان و غلات سبوس دار وجود دارد، میتواند از طریق افزایش احساس سیری و کاهش تمایل به ریزه خواری در کنترل وزن موثر باشد. داشتن وزن مناسب میتواند در افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه کنترل دیابت تاثیر به سزایی داشته باشد.

حال ما چگونه میتوانیم بهترین میوه ها را انتخاب کنیم؟ در حالی که بعضی از اشکال میوه همچون آبمیوه میتواند مضر باشد ، در مقابل میوه هایی همچون توت فرنگی، گیلاس، مرکبات، زردآلو و سیب میتواند در تنظیم قند 3 ماهه (A1C) ، مبارزه با عفونت و التهاب ناشی از دیابت مفید باشد.

با وجود اینکه مصرف میوه در کنترل و پیشگیری از دیابت موثر است ولی مقدار کربوهیدرات آن همچون دیگر مواد غذایی باید در برنامه غذایی محاسبه شده و در مصرف آن اعتدال رعایت شود. همیشه سعی کنید میوه را در حالت طبیعی آن مصرف کنید و از مصرف شکل کمپوت یا شربت که حاوی مقادیر بالایی شکر هست خوددرای نمایید.

توت ها بهترین در مبارزه با اکسیدان ها:

مطابق با توصیه های انجمن دیابت آمریکا؛ انواع توت ها یک نوع سوپر غذا برای دیابتی ها هستند چون سرشار از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین و فیبر هستند و علاوه بر آن میزان اندیس گلایسمی پایینی دارند. 3/4 لیوان بلوبری 62 کالری و 16 گرم کربوهیدرات دارد. یک دسر فوق العاده برای صبحانه مصرف یک کاسه ماست کم چرب همراه با لایه هایی از توت فرنگی هست که میتواند یک منبع غنی از ویتامین برای دیابتی ها باشد.

گیلاس یک مبارز التهاب

گیلاس ها دارای اندیس گلایسمی پایینی هستند و یک انتخاب هوشمندانه در رژیم غذایی دیابتی ها میباشد. یک لیوان گیلاس 78 کالری و 19 گرم کربوهیدرات دارد و در مبارزه با التهاب نقش به سزایی دارند. مطالعات مختلف مصرف گیلاس را با کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن همچون سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی را نشان داده اند.

هلو یک دسر خوشمزه

انواع هلو منبع غنی از ویتامین آ ، سی ، پتاسیم و فیبر هستند. میتواند در کاهش خستگی روزمره مفید باشد. تهیه یک اسموتی با استفاده از تکه های هلو، کره بادام زمینی و چند برگ از دارچین میتواند فوق العاده باشد.

زردآلو یک گاز پر فیبر

زردآلو یک میوه شیرین تابستانی و یک انتخاب مهم در برنامه غذایی افراد دیابتی میباشد. یک زردآلو فقط 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات دارد. 4 زردآلو یک سهم میوه محسوب شده و نصف نیاز روزانه ویتامین آ را تامین میکند.این میوه منبع غنی از فیبر میباشد. میتوانید این میوه را در سالاد خود اضافه کنید تا از سالاد خوردن لذت ببرید.

سیب دوستدار قلب دیابتی ها

مصرف روزانه یک سیب واقعا میتواند پزشک را از شما دور کند. یک میوه قابل حمل که در هر مکانی قابل استفاده است. یک سیب کوچک 77 کالری و 22 گرم کربوهیدرات دارد. سیب فیبر زیاد و منبع غنی از ویتامین سی میباشد. سیب را از اگر از عدم استفاده از پارافین مطمئن هستید با پوست نوش جان کنید.

پرتقال سرشار از ویتامین سی

یک پرتقال روزانه مصرف کنید کل ویتامین سی روزانه خود را تامین کرده اید. این میوه با اندیس گلایسمی پایین 62 کالری و 15 گرم کربوهیدرات دارد. همچنین پرتقال حاوی فولات و پتاسیم هست که فشار خون را تنظیم میکند. دیگر مرکبات همچون گریپ فروت و نارنگی را هم فراموش نکنید.

گلابی سرشار از ویتامین کا

گلابی یک منبع فوق العاده از انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین کا میباشد که در تنظیم ترشح انسولین نقش ایفا میکند. تا زمانی که میوه رسیده شود در دمای محیط قرار بدهید. سالاد اسفناج کنار تکه هایی از گلابی بسیار مغذی میباشد.

کیوی یک زمستانی پر خاصیت

یک کیوی بزرگ 56 کالری و 13 گرم کربوهیدرات دارد بنابراین یک انتخاب هوشمندانه برای افراد دیابتی میباشد. تهیه انواع دسرها میتواند تنوع خاصی در رژیم غذایی افراد دیابتی ایجاد کند.

منبع : everydayhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید