بهترین و بدترین خوراکی ها برای کبد


بلغور جو دوسر

غذاهای سرشار از فیبر می‌توانند به عملکرد بهتر کبد کمک کنند. اگر می خواهید روز خود را به بهترین شکل شروع کنید، حتما بلغور جو دوسر را امتحان کنید.

این خوراکی می‌تواند به کاهش وزن اضافی و چربی شکم کمک کند و راهی مناسب برای جلوگیری از بیماری های کبدی است.

پرهیز از غذای چرب

مصرف غذای چرب مثل سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر به سلامت کبد آسیب میزند. اگر بیش از حد از چربی‌های اشباع شده استفاده کنید، عملکرد کبد دچار اختلاف خواهد شد و با گذشت زمان به التهاب کبد دچار می شوید. التهاب نیز به ایجاد زخم در کبد که با نام سیروز معروف است، می انجامد.

کلم بروکلی

اگر میخواهی کبد خود را سالم نگه دارید، مصرف سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این خوراکی می تواند از شما در برابر ابتلا به کبد چرب محافظت کند.

قهوه

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در طول روز می‌تواند  شما را از آسیب ناشی از الکل در رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

شکر را حذف کنید

مصرف بیش از حد خوراکی های شیرین می تواند بر کبد شما تاثیر منفی بگذارد. علت این موضوع تبدیل قند به چربی در بدن است. اگر در مصرف چربی ها زیاده روی کنید ممکن است در دراز مدت به بیماری کبد چرب مبتلا شوید. بنابراین به کبد خود لطف کنید و مصرف شیرینی را به حداقل کاهش دهید.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است تحقیقات نشان می دهند که این آنتی اکسیدان می تواند از شما در برابر سرطان کبد محافظت کند.

آب

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامت کبد انجام دهید حفظ وزن سالم است، عادت کنید که به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و یا نوشیدنی های ورزشی آب بنوشید.

بادام ها

تحقیقات نشان می‌دهد آجیل ها به خصوص بادام منابع بسیار خوبی از ویتامین e هستند که می‌توانند به بدن در برابر بیماری کبد چرب کمک کنند. مصرف بادام برای قلب نیز مفید است.

اسفناج

سبزیجات برگ دار مثل اسفناج حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند و می‌توانند به عملکرد صحیح کبد کمک کنند.

بلوبری

بلوبری حاوی مواد مغذی به نام پلی فنول هستند که ممکن است از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند.

اگر بلوبری در دسترس شما نیست، می توانید شکلات تلخ زیتون و آلو را که از منابع غنی پلی فنول هستند، جایگزین کنید.

کاهش مصرف الکل

زیاده روی در مصرف الکل می‌تواند به کبد آسیب زده و با گذشت زمان منجر به سیروز کبدی شود. بنابراین مصرف الکل را به حداقل ممکن کاهش دهید.

ادویه ها 

اگر می خواهید همزمان از کبد و قلب خود محافظت کنید، مصرف پونه کوهی، مریم گلی یا رزماری را در رژیم غذایی خود قرار دهید این ادویه ها سرشار از پلی فنول های سالم هستند. دارچین پودر کاری و زیر نیز از دیگر گزینه های مناسب به شمار می رود.

حذف میان وعده های آماده

خوردن میان وعده های آماده مثل چیپس که حاوی مقدار بسیار زیادی شکر نمک و چربی است، می تواند باعث آسیب به کبد شما شود. برای یک رژیم غذایی سالم خوردن سیب یا کره آجیل ها  در میان وعده گزینه مناسبی به شمار می رود.