تاثیر ماست بر اسهال

دسته بندی : بیماری‌ها

زمان انتشار : 1399/10/03

زمان به روز رسانی : 1399/10/03

اسهال در واقع به افزایش فعالیت روده اطلاق می‌گردد. اگر فردی در طول روز بیش از سه بار مدفوع شل و آبکی داشته باشد، مبتلا به اسهال است. این شرایط معمولا موقت است. افراد در طول سال، سه یا چهار بار این حالت را تجربه می‌کنند.

اسهال تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. مواد غذایی خاصی مثل ماست، ممکن است آن را بهبود ببخشند یا تشدید کنند.

در این مقاله، به تاثیر مصرف ماست بر اسهال می ‌پردازیم.

 

ماست می ‌تواند از بروز اسهال پیشگیری کرده و یا آن‌را درمان کند.

بعضی از انواع ماست، حاوی باکتری‌های مفیدی به نام باکتری‌های پروبیوتیک اند که در تسکین و یا درمان اسهال نقش مهمی دارند.

 

اسهال ناشی از عفونت

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ماست پیش از سفر، ریسک ابتلا به اسهال مسافران را تا بیش از ۱۵درصد کاهش می‌دهد.

بررسی ای که روی ۶۳ کیس به صورت تصادفی انجام شد، نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک دار موجب کاهش طول دوره‌ی ابتلا به اسهال می‌شود.

 

اسهال مربوط به مصرف آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ‌ها یکی دیگر از عواملی اند که ممکن است اسهال ایجاد کنند، زیرا تعادل باکتریایی روده را بر هم می ‌زنند و موجب می ‌شوند باکتری‌های مفید روده از بین بروند و باکتری ‌های مضر اجازه‌ی رشد پیدا کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف آنتی‌بیوتیک به همراه ماست پروبیوتیک دار، ریسک ابتلا به اسهال را تا بیش از ۵۱ درصد کاهش می‌ دهد. البته هر چه سن، کمتر باشد، اثر این همراهی بیشتر است.

 

سایر علل اسهال

پروبیوتیک‌ها، اسهال ناشی از اختلالات دستگاه گوارش مثل IBS  (سندروم روده‌ی تحریک پذیر) و کولیت اولسراتیو را نیز بهبود می‌بخشند.

خلاصه: گروهی از ماست‌ها ترکیبات خاصی به نام پروبیوتیک دارند که موجب تسکین و درمان اسهال می ‌شود.

 

 آیا تمام انواع ماست‌ها پروبیوتیک‌ دارند؟

پروبیوتیک‌ها در تمام فراورده‌ های تخمیری شیر، مثل ماست وجود دارند. برای درست کردن ماست، گروه خاصی از باکتری‌ها را به شیر می ‌افزایند تا قند موجود در آن به لاکتیک اسید تبدیل شود. بنابراین پایه‌ی تولید ماست، همین فرایند تخمیری است.

پروبیوتیک، به باکتری ‌ای اطلاق می ‌شود که به صورت زنده و فعال در ماست باقی می ‌ماند و می ‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. باکتری ‌هایی که برای تولید ماست به شیر اضافه می‌ شوند، پروبیوتیک نیستند، زیرا هیچ گونه اثر زیستی مفیدی بر دستگاه گوارش ندارند. اما بعضی از کارخانه‌ های تولید کننده‌ ماست، خوشه‌هایی از پروبیوتیک‌ها را هم به ماست می ‌افزایند که مهم ترین آن‌ها شامل بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم لاکتیس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلویس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و ساکارومایسس بولاردی هستند.

 

چه ماست‌هایی غنی از پروبیوتیک اند؟

این ماست‌ها باید دو شرط زیر را داشته باشند:

1-به ازای هر وعده‌ی مصرفی ماست، بیش از ۱۰ میلیارد واحد کلونی ساز از این باکتری‌ها در آن وجود داشته باشد.

2-حاوی باکتری ‌هایی باشد که بتوانند در محیط اسیدی دستگاه گوارش انسان زنده بمانند.

بسیاری از ماست‌ های موجود در بازار، این شرایط را ندارند. بنابراین انتخاب یک ماست پروبیوتیک مناسب کار بسیار سخت و حساسی است. بهتر است ماستی را انتخاب کنید که تعداد باکتری موجود در آن بیش از مقدار ذکر شده باشد. به علاوه نوع باکتری موجود در ماست هم باید یکی از باکتری‌هایی باشد که پیشتر معرفی کردیم.

خلاصه: ماست‌ های مختلف، حاوی مقادیر و انواع مختلفی از پروبیوتیک‌ها هستند. اما بهترین ماست پروبیوتیک، ماستی است که حداقل ۱۰میلیارد واحد کلونی ساز باکتری دارد.

 

ماست ممکن است موجب بروز اسهال در گروهی از افراد شود

ماست دارای مقدار زیادی لاکتوز(قند شیر) است. دو سوم افراد، مبتلا به اختلال عدم تحمل لاکتوز هستند. بنابراین با مصرف ترکیبات دارای لاکتوز مثل ماست، دچار اسهال می‌ شوند.

اما بنظر می‌رسد مصرف ماست پروبیوتیک، باعث آسان شدن هضم لاکتوز می‌شود و اسهال ایجاد نمی‌کند. بنابراین اگر مبتلا به اختلال عدم تحمل لاکتوز هستید، بهتر است از ماست ‌های غیر لبنی و ماست‌های پروبیوتیک استفاده کنید و یا به کلی مصرف لبنیات را کنار بگذارید.

خلاصه: ماست لاکتوز زیادی دارد. افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را به خوبی هضم کنند، دچار عوارض ناخوشایند آن، مثل اسهال می‌ شوند. این افراد بهتر است از ماست‌ های غیر لبنی و پروبیوتیک استفاده کنند.

 

حرف آخر

مصرف ماست پروبیوتیک، می ‌تواند از انواع مختلف اسهال، مثل اسهال مسافران، اسهال ناشی از عفونت و آنتی‌بیوتیک و اسهال ناشی از بیماری ‌های التهابی روده مثل کرون، کولیت اولسراتیو و IBS پیشگیری کند.

بهترین ماست پروبیوتیک ماستی است که دست کم دارای ۱۰میلیارد واحد باکتری(بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم لاکتیس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتو باسیلوس رامنوسوس و ساکارومایسس بولاردی) باشد.

اگر دچار اختلال عدم تحمل لاکتوز هستید، باید بدانید که مصرف ماست معمولی باعث بروز اسهال در شما می‌ شود. بنابراین ما مصرف ماست‌های غیر لبنی و پروبیوتیک را به شما پیشنهاد می کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید