تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن در کهنسالی چیست؟

تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن در کهنسالی چیست؟

دانشمندان معتقدند تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن در کهنسالی از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند و انسان را در برابر بیماری‌ها مقاوم نگه دارد.

محققین ۱۲۵ دوچرخه سواری که مسافت‌های طولانی را رکاب می‌زدند بررسی کردند. یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن این دوچرخه سواران که بعضی از آن‌ها در حال سپری کردن ۸۰ سالگی خود هستند مشابه یک فرد ۲۰ ساله است.

یکی از افراد شرکت کننده در این تحقیق می‌گوید: «اگر ورزش کردن یک قرص بود همه آن را مصرف می‌کردند. ورزش تاثیر مثبت زیادی بر بدن، ذهن، ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی بدن ما دارد.»

سیستم ایمنی بدن از ۲۰ سالگی به بعد هر سال ۲ تا ۳ درصد ضعیف‌تر می‌شود. به همین دلیل افراد در کهن سالی نسبت به انواع بیماری‌ها، روماتیسم مفصلی و سرطان آسیب پذیرتر هستند. با این حال سیستم ایمنی بدن دوچرخه سواران با سن ۷۰ یا ۸۰ سال مثل یک فرد ۲۰ ساله است. سالم ماندن سیستم ایمنی بدن دوچرخه سواران در کهنسالی نشان می‌دهد که آن‌ها توانسته‌اند در برابر ضعف معمول در کهنسالی مقاومت کنند.

سیستم ایمنی بدن از ۲۰ سالگی به بعد هر سال ۲ تا ۳ درصد ضعیف‌تر می‌شود.

محققین در خون این افراد به دنبال نشانه‌هایی از سلول‌های «لنفوسیت تی» بودند که وظیفه آن‌ها کمک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها است. این‌ سلول‌ها در غده تایموس ترشح می‌شوند و اغلب در سنین بزرگسالی اندازه این غده کوچک می‌شود.

مزایای ورزش

محققین دریافته‌اند که در بین افراد بزرگسال، آن‌ها که دوچرخه سواری را به شکل جدی دنبال می‌کنند به اندازه‌ی افراد ۲۰ ساله سلول‌های لنفوسیت‌تی ترشح می‌کنند. محققین معتقدند تحرک در سنین بالا به افراد کمک می‌کند که به واکسن‌ها واکنش بهتری نشان دهند و در نتیجه در مقابل بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا مقاوم‌ باشند.

در بین افراد بزرگسال، آن‌ها که دوچرخه سواری را به شکل جدی دنبال می‌کنند به اندازه‌ی افراد ۲۰ ساله سلول‌های لنفوسیت‌تی ترشح می‌کنند.

البته لازم نیست که یک ورزشکار حرفه‌ای باشید تا از مزایای ورزش کردن بهره ببرید. هر فعالیتی که شما را از بی تحرکی در بیاورد مفید است. نتایج تحقیق دیگری نشان می‌دهد که قدرت و اندازه ماهیچه‌های دوچرخه سواران در کهنسالی تغییری نمی‌کند. همینطور افزایشی در میزان چربی که با افزایش سن مشکل رایجی است در این گروه از افراد دیده نمی‌شود.

تجربه تیم دوچرخه سوار از تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن

من یک صبح با ۱۲ دوچرخه سوار ملاقات کردم. با اینکه هوا به شدت سرد بود اما آن‌ها کاملا سر حال بودند. همینطور مشخص بود که به ورزش در هر هوایی عادت دارند.
این دوچرخه سواران اعضای گروهی بودند که برنامه‌های دوچرخه سواری با مسافت ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر ترتیب می‌دادند.

پیرترین اعضای این گروه بیش از ۸۰ سال سن داشتند و تنها در برنامه‌هایی با مسافت کوتاه‌تر یعنی ۱۰۰ کیلومتر را دوچرخه سواری می‌کردند. با این حال این میزان هم آمار بسیار خوبی است.

بیشتر بخوانید: کاهش افسردگی با یک ساعت ورزش در هفته

یکی از اعضای ۷۹ ساله‌ی این گروه می‌گویند: من این کار را برای سلامتم انجام می‌دهم چرا که یک فعالیت دوستانه است و از آزادی‌ای که به من می‌دهد لذت می‌برم. یکی دیگر از اعضا ۸۲ ساله این گروه می‌گوید از اولین نتایجی که من از تحقیقات گرفتم این بود که به من گفتند چربی بدن من مشابه یک جوان ۱۹ ساله است.

جیم وود از اعضای دیگر این گروه جوان‌ترین عضو آن‌ها شناخته می‌شود. او هر هفته ۱۰۰ مایل را با دوچرخه خود طی می‌کند که در طول تابستان این مسافت بیشتر هم می‌شود. او می‌گوید دوچرخه سواری حس سلامت به من می‌دهد به همین دلیل هر روز از دوچرخه استفاده می‌کنم و از منظره‌ها لذت می‌برم. البته نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر دوچرخه سواری ممکن است چندان جذاب به نظر نرسد اما این دوچرخه سوارها فعالیتی پیدا کردند که برایشان لذت بخش است و همین دلیل اصلی آن‌ها برای ادامه دادن است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید