تغذیه مناسب در بارداری

تغذیه مناسب در بارداری

تغذیه مناسب در بارداری تاثیر بسزایی در سلامت و هوش کودک دارد به همین علت توصیه می شود اگر عادات غذایی نامناسبی دارید با یک متخصص تغذیه خوب مشاوره کرده و اقدام به کنار گذاشتن آن عادت ها کنید.

در ادامه مقاله می خواهیم به مواد غذایی مناسب در دوران بارداری بپردازیم.

تغذیه مناسب در بارداری

مصرف سبزیجات و میوه ها

میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیبایی از ویتامین های طبیعی ، مواد معدنی و مواد ضد رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان ها هستند.

به این نکته مهم توجه کنید هرچه رنگ مواد غذایی که استفاده می کنید شادتر و پرنشاط تر باشد حاوی مواد مغزی بیشتری خواهد بود.

مصرف ماهی

ماهی دارای اسید چرب ضروری به نام امگا۳ می باشد که باعث افزایش قدرت باروری در بانوان می شود، مصرف امگا۳ برای رشد چشم ها و مغز جنین بسیار حائز اهمیت می باشد و علاوه بر آن باعث کاهش خطر زایمان زودرس و افسردگی می شود.

مصرف آهن

بانوان به این نکته بسیار مهم توجه کنند ، پیش از اقدام به بارداری مصرف آهن را در وعده های غذایی خود افزایش دهید، چرا که در دوران بارداری جنین شروع جذب مواد معدنی از بدن شما کرده و بدن نمی تواند ذخایر آهن را حفظ کند.

همچنین در دوران بارداری نیز از مواد غذایی که حاوی آهن است، استفاده کنید.

مصرف پروتئین

مصرف پروتئین یکی از ضروریات تغذیه مناسب در بارداری محسوب می شود.

برای اینکه سلامت جنین و مادر در دوران بارداری حفظ شود حتما از لبنیات و گوشت مرغ ، گاو و ماهی استفاده شود.

کافئین

در دوران بارداری از کافئین کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز استفاده کنید، چرا که مصرف بیش از حد آن باعث سقط جنین یا تولد کودک با وزن کم می شود.

تغذیه مناسب در بارداری

اهمیت انتخاب بهترین متخصص تغذیه

بانوان زمانی که در دوران بارداری به یک متخصص تغذیه خوب و مجرب مراجعه کنند، متخصص تغذیه با توجه به شرایط جسمی و روحی او برنامه غذایی مناسبی را تهیه می کند.

یک متخصص تغذیه با توجه به علم و دانشی که در این زمینه دارد تمامی مواد مغذی را با توجه به نیاز بدن در برنامه غذایی شما قرار می دهد و باعث حفظ سلامت شما و جنین می شود.

برای انتخاب یک متخصص تغذیه می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.

پس از انتخاب بهترین متخصص تغذیه برای مشاوره حضوری به مطب او رفته یا از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام با ایشان مشاوره کنید.

تغذیه مناسب برای دوران بارداری

با توجه به اینکه هر بانوی باردار دارای چه وزن و ویژگی ای می باشد، مقداری افزایش وزن خواهد داشت. به همین دلیل این میزان در همه افراد یکسان نیست.

خانم هایی که وزن کمی دارند، باید در دوران بارداری خود، حدود ۱۸ کیلو وزن اضافه کنند. اما بانوانی که قبل از بارداری وزن متوسطی دارند باید ۱۱ الی ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کنند. در خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند هم باید ۶ تا ۸ کیلو یا نهایت تا ۱۱ کیلوگرم وزن اضافه کنند.

لازم به ذکر است خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند، نباید در طول بارداری خود کاهش وزن داشته باشند چرا که این امر به جنین آسیب های جدی وارد می کند.

افزایش وزنی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، باید منظم باشد، از این رو خانم های باردار باید طبق زمان بندی مشخص به پزشک مراجعه نمایند تا تحت مراقبت و کنترل باشند.

کاهش یا افزایش وزن ناگهانی برای خانم های باردار نرمال نیست و باید علت آن مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع به هیچ عنوان مادر نباید خودسرانه رژیم بگیرد.

تغذیه مناسب در بارداری

دریافت کلسیم

بانوان باردار باید به طور متوسط روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند. مصرف این مقدار برای خانم های زیر ۳۰ سال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دریافت این مقدار کلسیم از طریق مصرف شیر ، ماست و محصولات لبنی میسر می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده شیر سویا و برنج ، تن ماهی ، آجیل و سبزیجات برگ دار نیز می تواند در دریافت کلسیم موثر باشد.

در صورتی که شما قادر به نوشیدن شیر نیستید، می توانید از دو فنجان لوبیا پخته ، ۱۱۵ گرم کنسرو ماهی قزل آلا ، ۳ فنجان عصاره کلم بروکلی ، دو یا یک چهارم سویا و سه چهارم فنجان بادام مصرف کنید.

این مواد غذایی کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید