توصیه های تغذیه ای در کم خونی فقر آهن

تغذیه در بیماری هامقالات عمومی
  1. در برنامه غذایی روزانه از مواد غذایی حاوی آهن مثل انواع گوشت ها )گوشت قرمز، مرغ، ماهی(، تخم مرغ، جگر، حبوبات )مثل عدس، لوبیا( و سبزی های سبز تیره )گشنیز و جعفری و…) بیشتر استفاده شود.
  2. همراه با غذا، سبزی های تازه و سالاد (گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم، گل کلم و…) که حاوی ویتامین C است و جذب آهن را افزایش می دهد، مصرف شود.
  3. در میان وعده ها، بجای استفاده از تنقلات غذایی کم ارزش )پفک نمکی، چیپس، شکلات و نوشابه و..) از انواع میوه ها خصوصا نارنگی، پرتقال، خشکبار )برگه هلو، آلو، زرد آلو، توت خشک، انجیر خشک، کشمش، خرما) و انواع مغزها (گردو، بادام، فندق و پسته) که از منابع غذایی آهن هستند استفاده شود.
  4. از نوشیدن چای، قهوه و دم کرده های گیاهی یکساعت قبل و یک تا دو ساعت پس از صرف غذا خودداری شود.
  5. برای کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص آهن توصیه شود که قرص آهن را شب قبل از خواب و یا پس از غذا میل نمایند.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید