خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

dates - خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

خرما میوه ای شیرین، خوش طعم و خوش خوراک است که سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین ها بوده که برای تأمین سلامتی بدن بسیار مفید و ضروری می باشند. خواص خرما بسیار زیاد است،   مخصوصا برای افراد سالمند و بچه ها بسیار مفیدمی باشد و می توان از آن به عنوان بهترین غذا برای افرادی که دچار کم خونی هستند، نام برد.

برای آشنایی بیشتر با مهمترین خواص خرما و فواید درمانی این میوه  در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خواص خرما

مزاج خرما گرم و تر است. خرمای رطب رطوبتش از حرارتش بیشتر است؛ بنابراین کسانی که مزاج گرم دارند بهتر است از نوع تازه آن استفاده کنند تا خرمای رسیده که قدری خشک شده باشد.

خونساز

یکی از مهمترین خواص خرما خاصیت خون سازی است. خرما غنی از آهن، فولات و اسید فولیک است که برای خونسازی بسیار مفید بوده و درمان مناسبی برای کم خونی ناشی از فقر آهن است. فولات موجود در خرما به عنوان یک ماده غذایی خون سانز معرفی شده است. خوردن خرما برای همه افراد به ویژه زنان باردار به دلیل سرشار بودن از فولیک اسید مفید است.

تقویت حافظه

مصرف خرما به عنوان جایگزین برای غذاهای حاوی قند بسیار توصیه می شود زیرا خرما به دلیل داشتن قند طبیعی به راحتی بر روی حافظه کوتاه مدت مغز تاثیر می‌گذارد و قند نیز خوراک مغز است و وقتی این خوراک فراهم شود فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهد.

درمان حساسیت و آلرژی

خرما حاوی مقادیر بالایی گوگرد آلی است که برای درمان حساسیت و آلرژی فصلی مفید می باشد.

LadyInFilterMaskandFlower 1024x683 - خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

انرژی‌زا

خرما دارای کربوهیدرات فراوان است و از این رو از خاصیت انرژی زایی و بالا بردن قوای جسمانی بدن فرد برخوردار است. خوردن خرما برای ورزشکاران قبل از مسابقات بسیار مفید بوده، برای کودکان نیز میان وعده بسیار مغذی و مفید میباشد.

تقویت دید

میوه خرما به دلیل دارا بودن زئاکسانتین و ویتامین آ، برای سلامت چشمها مفید بوده و باعث تقویت دید می شود.

 

کنترل فشار خون

خرما داری سدیم پایین و میزان پتاسیم بالایی است و از همین جهت برای کنترل فشار خون بالا مفید است. خوردن خرما به بیمارن دارای فشار خون بالا توصیه میشود.

خون نرمال - خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

مقابله با کمبود وزن

خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است، چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری در آن موجود است، بنابراین این ماده غذایی در مقابله با کمبود وزن کمک مؤثری است. مصرف خرما با شیر و ماست توصیه می‌شود و جلوی گرسنگی و تشنگی را می‌گیرد.

تقویت نیروی جنسی

استفاده از خرما باعث تقویت نیروی جنسی شده، مصرف آن به همراه شیر بز از مهمترین تقویت کننده های جنسی طبیعی محسوب میگردد.

رفع خشونت و نرم کردن سینه

برای رفع خشونت و نرم کردن سینه ۵۰ گرم خرما در ۱۰۰۰ گرم آب جوشانده صاف نموده روزی ۲ تا ۳ استکان بخورید. البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است.

حفظ سلامت قلب و مغز

از دیگر مهمترین خواص خرما کمک به سلامت قلب و پیشگیری از سکته مغزی است. خواص خرما باعث دفع چربی های جداره عروق می شود.

doctor heart health 1000 - خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

بهبود عملکرد سیستم گوارش

فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است همچنین پتاسیم موجود در این میوه برای مهارکردن اسهال موثر است.

پیشگیری از سرطان

خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.

بهبود کیفیت پوست، ناخن، و مو

خرما منبع بزرگ ویتامین ث است که به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و همچنین با مشکلات پوستی مختلف مانند اگزما یا پسوزیاریس مبارزه می‌کند.

مو ناخن - خرما میوه ای سرشار از انرژی و خواص خرما برای سلامت بدن

بهبود ضعف و خستگی

این میوه بهشتی به دلیل وجود ویتامین B برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید بوده، همچنین منیزیم و فسفر موجود در آن سبب تقویت و سر زنده نگهداشتن سلول های عصبی می شود.

خاصیت ضد التهابی

عده‌ای مدعی هستند که خرما به خاطر غنی بودن از منیزیم اثرات ضد التهابی دارد و بنابراین به درمان موارد مزمن التهاب در بدن کمک می‌کند. مشکلاتی که این فایده‌ی بخصوص خرما ممکن است به رفع آن‌ها کمک کند عبارتند از: آرتروز، درد عضلات و بدن درد، بیماری آلزایمر و حتی پایین آوردن تب.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خرما

۱۶۳ کیلو کالری انرژی

۹/۰ گرم پروتئین

۳/۰ گرم چربی

۳۸ گرم گلوسید

۳۰ میلی گرم فسفر

۳/۱ میلی گرم آهن

۵۱ میلی گرم کلسیم

۱۰ میلی گرم ویتامین

مضرات خرما

  1. برای کسانی که طبیعت گرم دارند ممکن است باعث زخم دهان٬خارش بدن٬ناراحتی های کبدی شود.
  2. اگر در جایی از بدنتان تاول دارید از خوردن خرما پرهیز کنند.
  3. کسانی که فشار خون دارند خرما کمتر مصرف کنند.
  4. مواظب باشید در خوردن آن افراط نکنید زیرا دارای قند زیادی است . در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.
  5. خوردن خرما برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماری های قلبی و عروقی زیاد توصیه نمی شود.
  6. افراد دیابتی در مصرف خرما احتیاط کنند. روزانه ۲ عدد خرمای متوسط برای دیابتی ها متناسب است و بیشتر از آن توصیه نمی شود.
  7. خرما برای افراد مبتلا به عارضه تبخال مناسب نیست زیرا خرما قند خون را بالا می برد و ویروس های تبخال در رشد خود از قند موجود در خرما استفاده می کنند.
  8. مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب‌ دیدن کبد و طهال و ایجاد جوش در دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید