خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

foods give energy all day large banooyeshahr - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

انرژی بدن شما از طریق خوراکی‌هایی که می‌خورید، تأمین می‌شود. بهترین راه برای کسب بیشترین انرژی از غذاها، این است که مطمئن شوید بهترین غذاهای ممکن را می‌خورید. غذاهای طبیعی معمولا به‌اندازه‌ی مکمل‌های غذایی و خیلی بیشتر از غذاهای فراوری‌شده انرژی دارند. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع خوراکی های انرژی زا آشنا کنیم که خستگی را از شما دور می‌کنند.

علاوه‌بر چیزی که می‌خورید، زمان غذا خوردن نیز می‌تواند بر روی انرژی شما تأثیر بگذارد. آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که بعد از یک ناهار یا شام سنگین چقدر احساس بی‌حالی و سنگینی داشته‌اید؟ دلیل این اتفاق این است که بدن شما از انرژی‌اش استفاده می‌کند تا این غذای سنگین و زیاد را هضم کند و فرصت نمی‌کند به دیگر قسمت‌های بدن‌تان انرژی برساند. بهترین راه برای جلوگیری از بی‌حالی بعد از غذا خوردن این است که تعداد وعده‌های غذایی‌تان را افزایش بدهید و در هر نوبت غذای کمتری بخورید. به این ترتیب بدن شما به‌طور مداوم انرژی دریافت می‌کند و حتی می‌تواند به شما کمک کند وزن‌تان را کم کنید. حال بیایید با خوراکی های انرژی زا آشنا شویم.

خوراکی های انرژی زا: ۱. غذاهای فراوری‌نشده

اگرچه خوردن چیزبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌تواند بسیار راحت و لذت‌بخش باشد، اما ارزش غذایی آنها پایین است. غذاهای فراوری‌شده مانند برخی از غذاهای بسته‌بندی‌شده یا کنسروی و گوشت‌های نیمه‌آماده معمولا پر از مواد نگهدارنده، افزودنی‌ها، سدیم، چربی‌های ترانس و مواد تشکیل‌دهنده‌ی مصنوعی هستند که می‌توانند باعث بی‌حال شدن شما شوند.

خوراکی های انرژی زا: ۲. میوه‌های تازه و سبزیجات فصل

هرچه غذای شما تازه‌تر باشد، مواد مغذی بیشتری خواهد داشت. برخلاف غذاهای فراوری‌شده که به‌خاطر مدت‌زمان نگهداری زیاد، مواد مغذی‌شان را از دست می‌دهند، غذاهای تازه عموما مواد مغذی بیشتری دارند. وقتی می‌گوییم از میوه‌ها و سبزیجات فصل استفاده کنید، منظورمان این است از آنهایی استفاده کنید که به‌صورت طبیعی عمل آمده باشند.

201802 687x450 produce - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۳. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از کامل ترین انواع پروتئین است (حدود ۹۷ درصد از پروتئین موجود در تخم مرغ جذب بدن می‌شود!). به همین دلیل هر یک عدد تخم مرغ حدود ۳۰ درصد از پروتئین مورد نیاز بدن شما در طول روز را تامین می‌کند. همچنین تمام آمینو اسیدهای ضروری برای بازسازی ماهیچه ‌ها در بدن، در تخم مرغ موجود است. فرقی نمی‌کند تخم مرغ را به چه روشی (آب پز، نیمرو، خاگینه، املت و…) مصرف می‌کنید. به هر حال نباید قدرت این ماده غذایی را دست کم بگیرید.

tokhmmorgh - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۴. نوشیدنی‌های فاقد کافئین

حد متعادلی از کافئین مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی نشان داده شده است که مزایایی نیز برای سلامتی دارد. اگرچه کافئین برای مدت کوتاهی شما را شاداب می‌کند، اما واقعا انرژی‌ای برای بدن فراهم نمی‌کند. اگرچه برای مدت کوتاهی ممکن است شما را سرحال کند اما اگر به بدن‌تان مواد مغذی نرسانید و وعده‌ها و میان‌وعده‌های مناسب مصرف نکنید، در نهایت احساس خستگی شدیدی خواهید داشت. اگر واقعا به نوشیدنی دارای کافئین‌ احتیاج دارید، قهوه‌ی سیاه یا چای بدون قند را انتخاب کنید. نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا ممکن است پر از شکر‌ تصفیه‌شده و اجزای مصنوعی باشند که می‌توانند باعث بروز مشکلات سلامتی ناشی از سوخت‌وساز بیش‌ازحد در بدن شوند.

2467 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۵. فلفل تند

ماده غذایی انرژی زا ی دیگر فلفل تند است . فلفل تند حاوی یک ماده به نام کپسایسین است . این ماده در بدن شما تولید انرژی کرده و بدنتان را گرم می کند ، همچنین سوخت و ساز شما را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن فلفل تند، یا هر ماده غذایی دیگری که بدن شما را مجبور به تولید گرما کند ، می تواند سوخت و ساز بدنتان را تا ۵ درصد افزایش دهد. اما این همه ماجرا نیست. مطالعات همچنین نشان داده اند فلفل اشتها را سرکوب کرده، هضم را بهبود بخشیده ، و به اکسیداسیون و سوخت و ساز چربی ها در بدن کمک می کند .

pepper3 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۶. پروتئین‌های کم‌چرب

در گوشت قرمز رگه‌های چربی وجود دارد که می‌تواند چربی‌های اشباع را به رژیم غذایی شما اضافه کند. گوشت‌های کم‌چرب مانند مرغ، بوقلمون و ماهی، پروتئین باکیفیتی برای بدن شما فراهم می‌کنند و هیچ چربی اشباعی هم ندارند. ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند سالمون و تن می‌توانند چربی‌های سودمند و سالمی برای قلب فراهم کنند.

خوراکی های انرژی زا: ۷. سالمون

سالمون یکی از سالمترین ماهی‌ها است و از مشخصه‌های این ماهی، گوشت نارنجی- صورتی آن است. اسیدهای چرب اشباع نشده امگا – ۳ به کاهش کلسترول در بدن کمک می‌کنند؛ سالمون یکی از غذاهای انرژی زا است که سرشار از اسیدهای چرب بوده و از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. علاوه‌ براین، سالمون سرشار از پروتئین، ویتامین B6، و نیاسین است که فاکتورهای تبدیل غذا به انرژی هستند. ماهی‌های آب سرد مانند سالمون سرشار از منیزیم هستند که در فرایند تبدیل گلوکز به انرژی مشارکت دارد.

ed436b62 8bb9 41ef b3a1 0ae8f6cf5b92 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۸. غلات کامل و کربوهیدرات‌های پیچیده

درست مانند غذاهای فراوری‌شده، کربوهیدرا‌ت‌های تصفیه‌شده مانند شکر‌ها و آرد سفید، مواد مغذی اندکی دارند. برای اینکه مطمئن شوید بدن شما همه‌ی مزایای پوست غلات را دریافت می‌کند و فیبر کافی به رژیم غذایی شما افزوده می‌شود، غلات کامل و کربوهیدرات‌های پیچیده را برای مصرف انتخاب کنید.

خوراکی های انرژی زا: ۹. برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای حاوی درصد بالای منیزیم است. این مینرالها عامل تولید انرژی از پروتئین‌ها و کربوهیدارتها هستند. برنج قهوه ای، همچنین، منبع غنی ویتامین‌های B است که مانند یک کاتالیزور غذا را تبدیل به انرژی می‌کنند. برنج که سرشار از کربوهیدراتها است که به منزله سوخت بدن بوده و انرژی لازم برای فعالیتهای روزانه را فراهم می‌کنند و عملکرد نرمال مغز را سبب می‌شود. برنج قهوه‌ای از غذاهای انرژی زا و یک آنتی اکسیدان فوق العاده است که سطح کلسترول، سلامت قلب، و حتی دیابت را کنترل می‌کند.

f - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۰. کینوآ

این دانه‌های خوراکی که بیش‌تر از هر دانه‌ی دیگری پروتئین دارند و همچنین غنی از اسیدهای آمینه هستند، باعث افزایش انرژی فوق‌العاده‌ای در اواسط روز می‌شوند. دکتر لینزی دانکن، متخصص تغذیه‌ی مشهور می‌گوید: “کینوآ همچنین دارای فولات، منیزیم، فسفر و منگنز است و درست به همین دلیل یک منبع کربوهیدرات برای داشتن انرژی طولانی مدت است.

1654611 659 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۱. آجیل ها

بادام هندی، بادام زمینی و فندق دانه هایی سرشار از منیزیم هستند و نقش کلیدی در تبدیل قند به انرژی بازی می کنند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارند که قند خون را در سطح متعادلی نگه می دارد و پروتئین درون آنها از گرسنگی جلوگیری می کند. به همین دلیل سعی کنید همیشه یک کیسه مخلوط از انواع مغزهای آجیل را با خود داشته باشید تا بتوانید انرژی خود را در طول روز حفظ کنید. این خوراکی‌ها میان‌وعده‌ای فوق‌العاده برای بعدازظهرها هستند.

yalda2 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۲. آب

نوشیدن آب برای بهینه‌‌شدن فعالیت‌های بدن ضروری است. اگرچه آب در قالب کالری، انرژی‌ای برای بدن فراهم نمی‌کند اما کمک می‌کند فرایندهایی که به انرژی زیادی احتیاج دارند به‌راحتی انجام شوند. درواقع آب باعث بالا رفتن سطح انرژی می‌شود. سعی کنید در طول روز و به دفعات آب مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید. سعی کنید نوشیدنی‌های گاز‌دار، قهوه و دیگر انواع نوشیدنی‌ها را با آب جایگزین کنید. این تغییر کوچک می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد و خیلی سریع احساس شما را بهتر کند.

drinking water - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۳. عسل

یک قاشق سر پُر عسل برابری می کند با یک بطری نوشیدنی انرژی زا. عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند به سوخت مورد نیاز عضلات و ماهیچه های شما را تامین کند. شما می توانید برای داشتن جسم و ذهنی شاداب و پُر انرژی یک قاشق عسل را به ماست یا چای عصرانه خود اضافه کنید.

honey 02 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۴. ویتامین‌ها و مکمل‌ها

اگر همه‌ی مواد مغذی موردنیازتان را از غذاهایتان دریافت نمی‌کنید، ممکن است بخواهید به‌صورت روزانه ویتامین مصرف کنید. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا مکمل‌های موردنیازتان را مشخص کند. حتما درباره‌ی همه‌ی مکمل‌های غذایی‌ای که مصرف می‌کنید، با پزشک‌تان صحبت کنید.

vitamine1 1030x761 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۵. موز

محققان موز را با نوشیدنی‌های حاوی هیدروکربن که دوچرخه‌سوارها در مسافت‌های طولانی مصرف می‌کنند، مقایسه کرده‌اند. آنها متوجه شد‌ه‌اند که موز به‌اندازه‌‌‌ی این نوشیدنی‌ها برای دوچرخه‌سوارها انرژی فراهم می‌کند. مشخص شده است که موز سرشار از پتاسیم، فیبر، ویتامین‌ها و میزان کافی کربوهیدرات است که انرژی طبیعی بسیار زیادی برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این، موز در مقایسه با میزان انرژی‌ای که فراهم می‌کند، بسیار ارزان است.

banana 1 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۶. سیب

سیب حاوی مقدار کافی فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که با مزایای فراوانی همراه هستند. با این وجود، سیب همچنین حاوی فروکتوز (شکر) است که سریعاً توسط بدن گوارش شده و انرژی قابل توجهی را در اختیار بدن قرار می دهد. به دلیل بالا بودن سطح فیبر در سیب، هضم این میوه به زمان بیشتری نیاز دارد. اما به محض گوارش، انرژی پایداری را وارد بدن می‌کند که در مقایسه با انرژی حاصل از دیگر میوه‌ها، زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند. سعی کنید، روزانه یک سیب بخورید . اما برخی روزها که احساس تنبلی و کسالت بیشتری می کنید، برای جبران انرژی از ۳ عدد سیب بهره بگیرید.

sib - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۷. جو دوسر

اگر فکر می‌کنید جو دوسر فقط مخصوص صبحانه است، اشتباه می‌کنید. یک کاسه‌ی بزرگ جو دوسر حاوی مقدار زیادی فیبر و حتی کمی پروتئین است. همچنین جو دوسر برای افرادی که بیماری قند خون دارند مناسب است. استفاده از نوع معمولی جو دوسر، بهتر از انواع بسته‌بندی‌شده است چرا که شکر به آن اضافه نشده است. به این ترتیب خودتان می‌توانید انتخاب کنید که چه چیزی به آن اضافه کنید، از جمله می‌توانید شیر، کمی عسل و انواع بری‌ها را به آن بیفزایید.

kaheshe vazn - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۸. اسفناج

این گیاه خوراکی برگ سبز و قدرتمند در این مورد هم بسیار تاثیرگذار است. اسفناج به دلیل اسیدهای آمینه و تیروزینی (یک ترکیب که ثابت شده هوشیاری را افزایش می‌دهد) که دارد، جزو غذاهای عالی برای افزایش انرژی محسوب می‌شود.

Benefits of Spinach for Hair Growth - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خوراکی های انرژی زا: ۱۹. دانه‌های چیا

هنگامی که در حال آماده‌شدن برای یک برنامه‌ی ورزشی طولانی‌مدت هستید، دانه‌های چیا می‌توانند یک منبع انرژی فوق‌العاده برای تأمین انرژی باشد. چرا که این دانه‌ها حاوی کربوهیدرات، چربی‌های مفید و فیبرهای پرکننده هستند. دو قاشق غذاخوری چیا چیزی در حدود ۲۴ گرم کربوهیدرات و ۴٫۸ گرم امگا ۳ که چربی مفیدی برای قلب است، فراهم می‌کند و ضدتورم نیز هست. براساس یک مطالعه که ۶ ورزشکار استقامت در آن شرکت کرده‌اند، خوردن دانه‌های چیا به‌اندازه‌ی نوشیدنی‌های حاوی هیدروکربن که ورزشکاران مصرف می‌کنند، انرژی فراهم می‌کند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا به صبحانه یا اضافه کردن مقداری از آن به ماست، انرژی مورد نیاز شما برای مبارزه با خستگی را فراهم می‌کند.

7997195 789 - خوراکی های انرژی زا ؛ خوراکی هایی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید