خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

gut bacteria boost health fb1 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

روده عضوی مهم و حیاتی در بدن است که سلامت آن ارتباط مستقیم با نوع تغذیه افراد دارد. برای حفظ سلامت این عضو، باید به کیفیت تغذیه خود بیش از پیش توجه کنیم و خوراکی های مفید برای روده و دستگاه گوارش را بشناسیم. پاکسازی روده بزرگ به  سلامت کلی بدن کمک میکند. حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

فواید اصلی پاکسازی روده بزرگ

بهبود دستگاه گوارش – هنگامی که روده بزرگ پاک است، سیستم گوارش مشکل هضم ندارد. به  پیشگیری از یبوست مزمن کمک میکند  و می تواند تنبلی هضم را درمان کند

افزایش انرژی – وقتی سموم از بدن می رود مواد زائد از طریق روده ها از سایر قسمت های بدن  خارج می شود

افزایش جذب ویتامین ها و مواد مغذی – هنگامی که روده بزرگ سم زدایی می شود، مواد مغذی ضروری در بدن افزایش میابد

بهبود غلظت – وقتی که ویتامین بهتر جذب شودغلظت خون بهبود میابد

کاهش وزن – با پاکسازی  روده بزرگ وزن کاهش میابد

کاهش خطر سرطان روده بزرگ  – بسیاری از مواد سمی که مصرف می کنیم،  توسط سیستم دستگاه گوارش در کبد ذخیره می شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیاز به خارج کردن آن سموم داریم

افزایش باروری – زمانی که  فیبر در رژیم غذایی زیاد می شود سموم از بدن خارج شده و بر سلامت  اسپرم و رحم تاثیر میگذارد. میزان  PH در حد متعادل نگه داشته می شود

احساس خوب بودن – وقتی که روده بزرگ از سموم و مواد زائد پاکسازی می شود، احساس سبکی و خوب بودن در انسان بوجود می آید

زیبایی پوست – هنگامی که ناخالصی ها از بدن خارج می شود، بر زیبایی پوست از داخل تاثیر دارد.

مواد غذایی که به پاکسازی روده کمک می کند

فیبر

استفاده زیاد از فیبر باعث پیشگیری از یبوست میشود، یبوست یکی از مشکلات شایع سیستم گوارش بین مردم است. برای داشتن روده سالم به انواع گوناگون فیبر نیاز دارید از جمله: فیبر نان سبوس دار، برنج قهوه ای، میوه ها، سبزیجات، لوبیا و دانه ها. برخی افراد متوجه شده اند که غلات و حبوبات باعث ایجاد مشکل سندروم روده ی تحریک پذیر میشوند، اگر دچار چنین مشکلی میشوید فیبر مورد نیاز خود را از میوه و سبزیجات بدست بیاورید.

fiber - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

نوشیدن آب کافی

مشکلات گوارشی در افرادی که آب کافی نمی نوشند،‌ بسیار رایج است. نوشیدن آب برای عملکرد بی عیب و نقص دستگاه گوارش ضروری است.  با نوشیدن آب، سموم بسیاری از بدن ما دفع شده، مواد مغذی بهتر جذب می شود و ph خون بهتر تنظیم می گردد. بدن ما روزانه از راه تعریق و ادرار حجم بسیار زیادی از آب دریافتی اش را از دست می دهد، ‌به همین دلیل هم ضروری است که روزانه به مقدار کافی آب دریافت کنیم.  اگر نوشیدن آب زیاد برای شما مشکل است می توانید از پالپ های انواع میوه های تازه در آب استفاده نمایید.

01 Hereu2019s Why You NEED to Drink Water 524154682 fizkes 1024x683 1024x640 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مواد غذایی سرشار از امگا ۳

امگا۳ رشد پلیپ ها را که از تومورهای خوش خیم در دیواره روده بزرگ به شمار می روند و نقش مهمی در گسترش سرطان روده دارند، تحت تاثیر قرار می دهد. این بهترین دلیل برای مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از امگا۳ مانند ماهی آزاد، ماهی تن، روغن کلزا یا گردو، دانه کتان (به شرط آنکه آسیاب شده باشد) است.

Sources of omega 3 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 لیمو

میوه های خانواده مرکبات مانند لیمو برای پاکسازی سیستم  گوارشی مفید می باشد. یک لیوان آب لیمو هر روز صبح  به سم زدایی وپاک کردن سیستم گوارشی مفید است و از جمله خوراکی های مفید برای روده میباشد.

0 26 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

موز

موز دارای یک ماده مغذی به نام نشاسته مقاوم است. دستگاه گوارش انسان نمی تواند این نوع نشاسته را هضم کند اما باکتری های خوب که در روده وجود دارند از این نشاسته تغذیه می کنند. بر خلاف سایر مواد غذایی، موز موجب آرامش معده می شود؛ همچنین موز جزو اصلی رژیم غذایی BRAT (متشکل از موز، برنج، سیب، نان برشته) است که برای کمک به کاهش اسهال و مشکلات معده مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله خوراکی های مفید برای روده میباشد.

alalam 636004096188199717 25f 4x3 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

سیر

سیر از جمله مواد غذایی سودمند است که در برابر بسیاری از بیماری ها، از بدن محافظت می کند. این گیاه ترکیباتی دارد که می تواند خطر ابتلا به تومورهای روده را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. ماده شیمیایی اسیلین موجود در سیر که طعم و بوی تند سیر به علت وجود این ترکیب است، به ویژه برای از بین بردن مولکول های سرطان‌زا در روده، کبد و روده بزرگ مفید است. خوردن سیر به صورت خام و خرد شده بهترین روش مصرف این ماده غذایی است و از جمله خوراکی های مفید برای روده میباشد.

3292581 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

کنگر فرنگی (آرتیشو)

کنگر فرنگی نیز مانند کرفس و اسفناج گیاهی سرشار از فیبر است که فیبر آن همزمان هم قابل حل است و هم غیرقابل حل (هر صد گرم کنگر فرنگی بیش از هشت گرم فیبر دارد). فیبر این گیاه مانند بورس های کوچکی عمل کرده، روده را پاکسازی می کند و مانع رسوب مواد غیرقابل جذبی می شود که ممکن است در عملکرد مخاط روده اختلال ایجاد کنند.

177237423 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

غلات و حبوبات

اقلام مواد غذایی غلات مثل نان، پاستا و آرد غنی از فیبر هستند، کم کالری هستند  و کلسترول کمی دارند. روده بزرگ را تمیز کرده  و  به هضم بهترغذا کمک میکند. عدس و لوبیا قرمز  برای کمک به هضم و پاک کردن روده بزرگ مفید است.

namirnice u kojima ima ugljenih hidrata e1454503777486 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

چای سبز

استفاده بیش از حد از کافئین ها هم می تواند برای روده مضر باشد. به همین دلیل بهتر است به جای قهوه، از چای سبز استفاده کنیم .قهوه و دیگر مواد حاوی کافئین از جمله مواردی هستند که روده را تحریک خواهند کرد؛ اما  در چای سبز ترکیبات مفیدی به نام پلی  فنول، وجود دارد که می تواند برای سلامت روده بسیار مفید باشد.

tea and flowers 898x399 - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مارچوبه

مارچوبه حاوی سطح زیادی اینولین است.اینولین یک فیبر غیرقابل هضم است که به عنوان یک پروبیوتیک، یک نوع ماده مغذی عمل کرده و باکتری های مفید دستگاه گوارش را تغذیه می کند. مارچوبه همچنین دارای ویتامین B  و سطوحی از آنتی اکسیدان هایی است که با التهاب مبارزه می کنند.

Asparagus - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

زردچوبه

این ادویه بسیار مفید که به داشتن خاصیت ضدسرطانی مشهور است، حاوی مولکولی به نام کورکومین است که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی به شمار می رود. زردچوبه با از بین بردن وضعیت تهاجمی سلول های سرطانی به سم زدایی آنها کمک می کند. این ادویه همچنین تکثیر سلول های سرطانی را متوقف کرده و موجب آپوپتوز (خودکشی برنامه ریزی شده ژنتیکی سلول) سلول های سرطانی می شود. بنابراین با افزودن این ادویه به غذاها یا سس ها از فایده های بی شمار آن بهره مند شوید. برای جذب بهتر زردچوبه ، توصیه می شود آن را به همراه فلفل سیاه استفاده کرد.

zardchobe - خوراکی های مفید برای روده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 در کنار تغذیه سالم و رعایت نکات تغذیه ای موارد زیر نیز به سلامت روده کمک می کند:

1. خواب کافی

خواب یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر سلامت روده ها می باشد. اختلال در خواب می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی و هضم غذا گردد. هورمون های کورتیزول، لپتین، انسولین، سروتونین و ملاتونین تحت تاثیر الگوهای خواب ما هستند. معمولا روزانه ۷ تا ۸ ساعت خواب به افراد توصیه می شود؛ اما هر فردی می تواند الگوهای خواب متفاوتی را داشته باشد.  نوشیدن یک لیوان شیر گرم، گوش دادن به موسیقی های ملایم و دوش آب گرم می تواند برای داشتن خواب خوب موثر باشد.

2. ورزش

روده یک عضله است و ورزش می تواند به سلامت آن کمک بسیاری نماید. انجام فعالیت های ورزشی به  توازن بهتر میکروارگانیسم های روده ، کمک خواهد کرد. برای سلامت روده انجام  ورزش هایی مانند یوگا و پیاده روی، روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه توصیه می شود. البته انجام بیش از حد فعالیت های ورزشی سطح کورتیزول را بالا برده و می تواند برای روده مضر باشد.

3. کاهش استرس

استرس و اضطراب نیز می توانند منجر به التهاب روده شوند. استرس علاوه بر التهاب روده می تواند، باکتری های سالم را از بین ببرد. برای مدیریت استرس، می توانید به انجام فعالیت هایی مانند مدیتیشن، تمرین تنفس، یوگا، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی و .. بپردازید.

4. خوب جویدن غذا

خوب جویدن غذا به هضم بهتر غذا کمک می کند. آنزیم‌های موجود در بزاق دهان و عمل جویدن، کمک می‌کند تا غذا شکسته شود . هنگامی که با جویدن کامل، غذا شکسته می‌شود، روده‌ها راحت‌تر مواد مغذی را به خود جذب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید