دانستنی های رژیم کتوژنیک

دانستنی های اولیه در رژیم کتو

در رژیم کتوژنیک نیازی نیست که شما مقید رژیم غذایی خاصی باشید. تنها کاری که نیاز هست انجام بدید این هست که از غذاهایی که در هرم غذایی کتو وجود داره استفاده کنید.

photo ۲۰۱۸ ۰۳ ۱۳ ۰۰ ۴۸ ۴۱ 378x400 - دانستنی های رژیم کتوژنیک

و همینطور از غذاهایی که در پایین این هرم هستند بیشتر و از غذاهایی که در بالای هرم هستند کمتر استفاده کنید.

دو قسمت بالایی هرم که آجیل ها و لبنیات هستند رو باید به مقدار خیلی کم در رژیم کتوژنیک استفاده کنید، به همین خاطر ما این دو بخش هرم رو میان وعده کتو  می نامیم.

از آجیل ها باید به اندازه فقط یک مشت، میوه ها و لبنیات هم به اندازه نصف لیوان. و حتی بلوبری رو در حد فقط 1/4 لیوان مصرف کنید.

با رعایت این موارد سیستم بدن و هورمون های بدنتون جوری تنظیم خواهد شد که شما رو به سمت سوختن چربی بیشتر میبره. و اگه ورزش کنید حتی به عضله سازی هم خواهید رسید.

غذایی کتوژنیک - دانستنی های رژیم کتوژنیک

دلیل این اتفاق عادات بد غذایی شماست، اگه بخوایم با یه مثال این موضوع رو براتون شفاف کنیم. میتونیم فردی رو مثال بزنیم که مصرف آجیل اش رو کم نکرده و بالا نگه داشته.

در اوایل رژیم این خودش باعث میشه بدن انسولین بیشتری ترشح کنه، دیر تر به حالت کتو بره و حتی بعضی ساعت ها از کتو خارج بشه.

حالت کتو ادپت

وقتی شما رژیم کتو میگیرید بدن شما کاملا تغییر میکنه. دیگه قشنگ اشتهاتون شما رو راهنمایی می کنه که الان وقت غذا خوردن هست، و الان گرسنه اید

این اطلاع رسانی بدن شما زمانی رخ میده که بدنتون به مواد معدنی و پروتئینی نیاز داره.

پس فقط کافیه شما این هرم رو رعایت کنید و در اوایل رژیم از دو بخش بالایی هرم کمتر استفاده کنید. و مطمئن باشید که این سری جواب می گیرید و اشتهای کاذبتون به مرور کمتر و بهترمیشه.مگر اینکه چیت کنید.

چیت چیست؟

کسی که دو ماه هست که تو رژیم کتو، و بدنش کتو ادپت شده و چیت انجام میده. این طور نیس که دیرتر برگرده بلکه برعکس خیلی زودتر از افراد معمولی به حالت کتو برمیگرده.

مغز انسان از چند تو سوخت میتونه استفاده کنه؟

در پاسخ باید گفت که مغز انسان از دو نوع سوخت میتونه استفاده کنه، کربوهیدرات و چربی ها.

وقتی شما کربوهیدرات رو کم می کنید، حتما حتما باید مصرف چربی ها رو بیشترکنید.

بزرگترین اشتباهی که شما می تونید در رژیم کتوژنیک انجام بدید، هم برای بدنتون و هم اعصابتون مخرب باشه، این هست که وقتی کربوهیدرات رو میارید پایین چربی رو بالا نبرید.

keto diet 9 - دانستنی های رژیم کتوژنیک

از چربی ها نترسید.

ممکنه روزهای اول که خیلی چربی می خورید بگید من الان خیلی چاق میشم، ممکن هم هست این اتفاق بیوفته، اما تو روزهای بعدی براتون مثبت خواهد بود. اشتهاتون به مرور تنظیم خواهد شد و کمک خواهد کرد که شما به وزنی که دلخواهتان هست برسید.

ما این رو به شما تضمین می دهیم که با رژیم کتوژنیک اگه صبور باشید به وزن دلخواهتان خواهید رسید.

بدون هیچ گونه مشکل عصبی یا خیلی از مشکلات دیگه ای که در رژیم ها دیگه وجود داره، پس خیالتون راحت.

ketogenic infographic 1 - دانستنی های رژیم کتوژنیک

وقتی رژیم کتو میگیریم در بدن ما چه اتفاقاتی رخ میده؟

وقتی شما رژیم کتو رو شروع می کنید سلول های بدنتون از کلیکوژن (کربوهیدرات) خالی میشه، وقتی کربوهیدرات از بدن خارج بشه همزمان باهاش پتاسیم، سدیم و منیزیوم هم از دست میره. شما با این رژیم خیلی راحت دچار کمبود الکترولید ها که شامل همین سه مواد هست میشد. که حتما باید این سه مواد رو از طریق مکمل تامین هم کنید.

اگه بخواید با غذا خوردن تامین اش کنید خیلی باید غذا بخورید تا تامین بشه. (چرا؟ به دلیل اینکه بدن خیلی راحت و ساده اونو در این حالت از دست میده، مخصوصا اگه ورزشکار باشید همزمان با تعریق خیلی از این مقادیر رو از دست میدید) اکثر عارضه هایی که افراد در این رژیم دارند به علت کمبود همین الکترولید هاست.

پیشنهادی که ما به شما داریم این هست که سدیم رو خیلی راحت از طریق نمک دریا (بدلیل اینکه نمک دریا همزمان با سدیم مقادیری منیزیم و پتاسیم هم داره اما توجه داشته باشید که منیزیوم آن خیلی کمه و نمیتونید برای تکمیل منیزیوم به خوردن نمک دریا اکتفا کنید)

با وجود اینکه اکثر مواد خیلی خوب برای بدن منشا اش در غذاهای کتویی هستن. اما در خصوص منیزیوم بخش عمده تامین منیزیوم از طریق مصرف غلات هست که در رژیم کتوژنیک ما نداریم. پس حتما حتما به صورت مستقیم از مکمل های منیزیوم استفاده کنید.

پتاسیم در دوز خیلی بالا سمی میشه، بخاطر همین داروخانه ها اگه داشته باشن مکمل هایی هستند که فقط 5 درصد از نیاز روزانه شما رو تامین میکنه، و دلیل این امر این هست که شما دچار اضافه دریافت نشید. بخاطر همین مکمل پتاسیم به تنهایی کافی نمیباشد. برای تامین کافی پتاسیم مورد نیاز بدن آووکادو رو که کتویی، رژیمی و سرشار از پتاسیم هست پیشنهاد میشه.

کسانی که نمیتونن از آووکادو استفاده کنن اسفناج و در واقع سبزیجاتی که برگ های سبز ای دارن توصیه میشه که استفاده کنن.

کتوژنیک 1200x715 1 - دانستنی های رژیم کتوژنیک

نکته آخر در خصوص این سه مکمل این هست که سعی کنید از اول رژیم تون این مکمل ها رو استفاده کنید.

توصیه دیگه ای که به افرادی که این رژیم رو دارن میشه، بخصوص اگه تازه هم شروع کردن، مصرف روغن ام سی تی اویل و روغن نارگیل هست. در اصل هر دوی این روغن ها یک تشکیلات رو دارن و از چربی هایی تشکیل میشن که برای رفتن به فاز کتو شما رو کمک میکنن.

و علاوه بر این نمیذارن گرسنه بمونید و فواید خیلی زیادی هم در اوایل رژیم براتون دارن.

mct thumb 640x480 1 - دانستنی های رژیم کتوژنیک

طریقه استفاده روغن ام سی تی اوایل و روغن نارگیل در رژیم کتو

میتونید روغن ام سی تی اوایل و روغن نارگیل رو برای سرخ کردن تخمرغ تون استفاده کنید. داخل قهوه تون بریزید. به صورت بولد پروف استفاده کنید.

استفاده فت بونبون (که با روغن نارگیل و کره درست میشه) که اوایل رژیم خیلی بهتون کمک میکنه که رژیم براتون ساده بشه.

اوایل رژیم اصلا اصلا نگران اینکه دارید اضافه دریافت می کنید کالری، یا اینکه باید کالری تون رو بشکونید نباشید. فقط چربی زیاد بخورید تا کربوهیدراتتون قطع بشه تا وارد فاز کتو بشید.

بعد که وارد فاز کتو شدید و رژیم براتون راحت شد شروع کنید به توصیه های دیگه ای که بهتون میدن رو به تناوب انجام بدید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید