درمان قطعی بی خوابی را با این گیاهان دارویی تجربه کنید

تاریخ ارسال :

21 جولای 2021

درمان قطعی بیخوابی

اگر حتی برای یک بار هم که شده بی‌خوابی را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که این شرایط تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده باشد. مسئله فقط چند ساعت دیر خوابیدن یا نخوابیدن نیست، بلکه بی‌خوابی می‌تواند سلامتی روحی و جسمی  شما را تحت تاثیر قرار دهد و فعالیت‌های روزانه را به شکلی جدی دچار تداخل کند. جالب است بدانید که داروهای گیاهی بسیاری می‌توانند به بهبود شرایط و درمان قطعی بی خوابی کمک کنند. در ادامه این مطلب با استفاده از اطلاعات پزشکی قصد داریم انواع داروی گیاهی برای استرس و بیخوابی را معرفی و بررسی کنیم؛ با مجله پزشکی سلامتی سیب همراه باشید.

بی خوابی چیست؟

بی خوابی یک اختلال در مسیر طبیعی فیزیولوژیک خواب محسوب می شود. هنگامی که فرد نمی تواند خوب بخوابد، علایمی همچون خستگی روزانه، بی حالی، بی ثباتی عاطفی، اختلال حافظه، سرگیجه و تحریک پذیری را تجربه می‌کند. افراد مبتلا به اختلال خواب ممکن است در رختخواب مدتها بیدار بمانند و کیفیت بد خواب باعث شود بعد از خوابیدن احساس طراوت نداشته باشند. سیگار کشیدن، چرت زدن مکرر در طول روز، پیری، کافین بیش از حد، افسردگی، تغییرات محیطی مانند نور و صدا، تغییرات شغلی، اضطراب، اختلالات خواب مانند کابوس، راه رفتن و حرف زدن در خواب، درد، تاثیرداروها و تکرر ادرار از علل شایع بی خوابی هستند.

پنج گیاه دارویی آرام بخش و خواب آور برای پیشگیری و درمان بی خوابی

پنج گیاهی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم مناسب‌ترین داروی گیاهی برای کم شدن خواب و درمان قطعی بی خوابی به حساب می‌آیند:

والرین (Valerian) یا سنبل الطیب

ریشه گیاه والرین یا سنبل الطیب برای تسکین اضطراب، بی قراری عصبی و بی خوابی موثراست و این گیاه به همین دلیل برای درمان خانگی بی خوابی و اسرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت علمی تاثیر این گیاه آزادسازی واسطه شیمیایی گابا (GABA) در مغزمی باشد که سبب آرامش می شود. در نتیجه بیشترین تاثیر را می‌تواند در بی‌خوابی‌های ناشی از اضطراب و بی قراری داشته باشد.

گل ساعتی (Passionflower)

گل ساعتی نیز یکی از  مشهور‌ترین داروی گیاهی برای بی خوابی شبانه است. اثر آرام بخش این گیاه سال‌های متمادی است که در کشور آلمان ثابت شده و در ترکیب با والرین، می تواند خواب عمیق و آرام را محیا کند. در یک مطالعه، کیفیت چای گل ساعتی با چای دارونما مورد مقایسه قرار گرفت. شرکت کنندگان در این این مطالعه هر نوع از چای را به مدت یک هفته و یک ساعت پیش از خواب نوشیدند و یک هفته بین نوشیدن دو نوع چای فاصله ایجاد شد.

درمان بیخوابی با گیاهان داروییی

با اینکه پس از پایان مطالعه محققان هیچ تفاوتی را در خواب شرکت کنندگان بین هفته چای گل ساعتی و هفته چای دارونما پیدا نکردند اما خود شرکت کنندگان به طور متوسط معتقد بودند که در هفته گل ساعتی 5 درصد بهتر و راحت‌تر خوابیدند.

بادرنجبویه (Lemon Balm)

ترکیب گیاه بادرنجبویه با گیاه والرین می‌تواند سبب کاهش اختلالات خوابی مانند بی‌خوابی شود که به همین دلیل، این دو داروی گیاهی برای بی خوابی شبانه بسیار پرکاربرد هستند. بعلاوه، اثر آنتی اکسیدانی این گیاه برای کبد و اثر تقویت مغزی آن برای حافظه تا حد زیادی مطالعه شده است.

مالت (Hops)

نوشیدنی مالت نظیر ماء الشعیر سبب کاهش اضطراب، التهابات و بهبود کیفیت خواب می‌شود. البته، از آنجایی که این نوع نوشیدنی‌ها معمولا با قند یا الکل بالا ارائه می‌شوند، استفاده از آن‌ها چندان نمی‌تواند برای سلامتی مفید نخواهد بود. بنابراین، اگر قصد داریم که از مالت برای درمان قطعی بی خوابی استفاده کنید بهتر است به سراغ مدل‌های ساده و بدون طعم این نوع نوشیدنی بروید.

بابونه (Chamomile)

این گیاه سابقه طولانی در درمان خانگی بی خوابی دارد و بیشتر به صورت چای مصرف می شود. اثر ضد التهابی آن در رفع مشکلات گوارشی، تحریکات پوستی و گلودرد کمک می کند. بنابراین بابونه در بی خوابی های ثانویه ناشی از بیماری های التهابی نیز می تواند موثر باشد.

مکمل‌های طبیعی مفید برای درمان بی خوابی

علاوه بر درمان بي خوابي با داروهاي گياهي، برخی مکمل‌ها هستند که می‌توانند این شرایط را بهبود ببخشند. این مکمل‌ها عبارتند از:

مکمل ملاتونین (Melatonin)

ملاتونین هورمونی است که بطور طبیعی توسط غده اپیفیز ( Pineal Gland ) ترشح می شود و کنترل چرخه فیزیولوژیک خواب و بیداری بدن را بعهده دارد. نور برروی ترشح آن اثرمی گذارد و بدن بطور طبیعی ملاتونین بیشتری را در شب آزاد می کند. به همین دلیل نور داخل منزل مانند نور تلویزیون و گوشی های موبایل می تواند سبب اختلال خواب شوند. مکمل ملاتونین می تواند سبب خواب آلودگی و کاهش دمای بدن شده و بدن را وارد مرحله خواب نماید.

منیزیم (Magnesium)

یکی از مواد معدنی حیاتی مورد نیار بدن منیزیم است که سبب آرامش، خواب و سلامت ذهنی می شود. کمبود منیزیم می تواند سبب اضطراب، اختلال خواب، بیقراری و اختلال ریتم قلبی شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است که منیزیم به خواب مفید، کافی و سریع کمک می‌کند.

درمان قطعی بی خوابی

تیانین (Theanine)

یک اسیدآمینه است که دارای خواص ضد اضطراب است. البته، تیانین خواص آرامش بخش ندارد اما از آنجایی که اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد می‌تواند موجب آرامش مغز قبل از خواب شده و به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

داروهای خواب آور بی نسخه

داروهای زیادی در بازار دارویی برای بهبود بی خوابی  موجود هستند که نیازی به نسخه پزشک ندارند. البته، هر کدام از این داروها عوارض جانبی خود را دارد و با توجه به وضعیت سلامت و سن افراد باید نسبت به انتخاب آن‌ها بسیار دقت کرد.

داروهای حاوی دیفن هیدرامین ( Diphenhydramine ) شامل برندهای دارویی مثل بنادریل Benadryl ،Tylenal PM ،Advil PM  و Aleve PM که در ترکیب داروهمچنین دیفن هیدرامین بعنوان خواب آور استفاده شده است. دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین خواب آوراست. از عوارض آن میتوان به خواب آلودگی، خشکی دهان، دوبینی، یبوست واحتباس ادراری اشاره نمود. به علاوه این داروها خطر اختلال حرکتی دارد که می تواند سبب زمین خوردگی شود. به همین جهت داروهای حاوی دیفن هیدرامین در افراد مسن توصیه نمی شود و جزو داروهای پرخطر در سنین بالای 65 سال محسوب می شود.

داروهای حاوی دوکسیلامین Doxylamine شامل برندهای خواب آور Nyquil و Unisom می باشد. دوکسیلامین نیز جزو آنتی هیستامین های خواب آور محسوب می شود و عوارضی مشابه دیفن هیدرامین ها دارد. بنابراین خطر مصرف برندهای حاوی این ماده در افراد مسن باید مورد توجه قرار گیرد.

توصیه می شود که برای انتخاب داروهای گیاهی، مکمل ها و دارو های خواب آور بدون نسخه با افراد متخصص مشورت کنید و نوع دارو یا مکمل را با توجه به سن و شرایط جسمانی خود انتخاب نمایید. درمان های بی نسخه، موقت هستند و هرگز نباید برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته شوند.

کلام آخر

بی‌خوابی نوعی اختلال خواب است که فرد در آن قادر به خواب کامل نبوده یا اصلا نمی‌تواند بخوابد. درمان بي خوابي با داروهاي گياهي مثل گیاه والرین، گل ساعتی، مالت و بابونه امکان پذیر است و این گیاهان دارویی می‌توانند بدون مراجعه به پزشک درمان قطعی بی‌خوابی را برای شما به ارمغان آورند. برخی مکمل‌ها و داروها نیز برای بهبود بی‌خوابی مفید هستند که استفاده از آن‌ها به صورت خودسرانه توصیه نشده و بهتر است با نظارت پزشک یا متخصص مورد مصرف قرار گیرند.

 

Sources:

healthline.com

دکتر محبوبه مشایخی

دیدگاهتان را بنویسید