در هفته دوازدهم بارداری چه نکاتی را باید رعایت کنید؟


وارد شدن به هفته دوازدهم بارداری به معنای پایان سه ماهه اول بارداری شما است. معمولا در این هفته حالت تهوع بارداری کمی بهبود یافته‌اند از طرفی خطر سقط جنین که به دلایل مختلف در سه ماه اول جنین را تهدید می‌کند در این ماه رو به کاهش می‌گذارد. با این حال همچنان باید مراقب خود و فرزندی که در راه دارید باشید. در این مقاله کوتاه به بیان مطالبی در خصوص مراقبت‌های لازم در این هفته از بارداری می‌پردازیم.

ورود به اپلیکیشن

اگر هنوز با هفته ۱۲ حاملگی تان ارتباط برقرار نکرده اید، از شما دعوت میکنیم تا سفری در سوپر اپلیکیشن سلامت بانوان داشته باشید و نگاهی به چرخه بارداری تان بیندازید.

در بخش بارداری هفته به هفته اپلیکیشن شما نه تنها شناخت بیشتری از علائم بارداری در این هفته پیدا میکنید بلکه میتوانید از وضعیت مادر و جنین نیز باخبر شوید. هنوز دیر نشده!

نظارت بر علائم بارداری و وضعیت مادر و جنین در اپلیکیشن مینت

تغییرات جنین در هفته دوازدهم بارداری

اکنون جنین شما صورتی کاملا شبیه به یک انسان کامل پیدا کرده است، کم کم چشم‌ها و گوش‌ها در جای خود قرار می‌گیرند و به وضوح قابل مشاهده خواهند بود. اعضای دیگر بدن مانند ابروها و لب نیز در جنین دیده می‌شوند، شاید به همین دلیل است که در ایام قدیم معتقد بودند که در این ماه از بارداری روح انسانی در وجود جنین دمیده می‌شود.

او حدودا ۶ سانتی متر قد کشیده است و به اندازه یک آلو میتوانید تصورش کنید! همچنین وزن او حدود ۱۸ گرم است. باید اضافه کنیم که اندازه جنین تقریبا دوبرابر ۴ هفته گذشته شده و حالا کاملا شکل گرفته است؛ همه ارگان ها که شامل عضلات، استخوان و سایر اعضای بدن می شوند، کاملا تشکیل شده اند. او اکنون کاملا رحم را تسخیر کرده است.

جالب است بدانید که سر نوزاد تقریبا نصف طول بدن اوست. بازوها با طول طبیعی تری ظاهر می شوند اگرچه پاها هنوز کوتاه هستند. کار کلیه ها شروع شده است و نوزاد مایع امنیوتیک را میبلعد و ادرار را دفع میکند. در این هفته او تمرین تنفس و سیستم گوارشی هم کار خود را شروع میکند.

حرکات مداوم نوزاد ادامه دارد، خود را می کشد، خمیازه و جنبیدن هم جزو برنامه های اوست! ضربان قلبش قوی تر می شود و با مانیتور میتوانید صدای آن را بشنوید.

تغییرات بدن مادر و نکاتی که باید به آنها توجه کنید

در این هفته از بارداری رحم همچنان در حال بزرگ شدن است و روی استخوان‌های لگن فشار وارد می‌کند، به این ترتیب با یک معاینه دقیق شکمی پزشک می‌تواند قسمت بالای رحم شما را در ناحیه زیر شکم به خوبی  احساس کند. اگرچه ممکن است تا چند هفته آینده همچنان اثری از برآمدگی شکم در شما دیده نشود، اما از این هفته تغییراتی که به مرور در سایز شما رخ می‌دهد قابل مشاهده خواهد بود. در این هفته به دلیل بالا رفتن هورمون پروژسترون و استروژن ممکن است در ناحیه سینه‌ها دچار تورم یا درد شوید.

به فکر اضافه وزن خود باشید

معمولا روند افزایشی وزن مادر از این هفته آغاز می‌شود، اگر می‌خواهید بعد از بارداری اضافه وزن زیادی نداشته باشید بهتر است از همین هفته به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کرده و یک برنامه غذایی مخصوص خانم‌های باردار دریافت کنید تا از اضافه وزن بارداری در امان بمانید. معمولا خانم‌ها یک اضافه وزن ۷ تا ۱۵ کیلویی را در حالت طبیعی در دوران بارداری تجربه می‌کنند. همچنین از ورزش نیز غافل نشوید. زیرا بسیاری از بانوان فکر می کنند که نباید در این دوران فعالیت بدنی داشته باشند و ممکن است برای جنین خطرناک باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله بدنسازی در بارداری را مطالعه کنید.

معده درد یک تجربه تلخ در هفته دوازدهم بارداری

عوارض هفته دوازدهم بارداری

بسیاری از مادران باردار از درد معده در هفته دوازدهم بارداری سخن می‌گویند، دردی آزار دهنده در قسمت بالای معده و درست زیر استخوان جناقی سینه، این درد مربوط به ورود اسید معده به مری است. این اتفاق به دو دلیل رخ می‌دهد، اول کم شدن حرکات روده و دوم فشاری که رحم به معده وارد می‌کند.

خط سیاه نیگرا

برخی از مادران باردار نگران خط سیاه‌رنگی هستند که در این هفته‌ها از ناف تا پایین استخوان آهیانه آنها را در بر می‌گیرد. این تغییر رنگ در اثر افزایش پیگمانتاسیون بوده و معمولا بعد از زایمان به مرور از بین می‌رود.

یبوست یک عارضه شایع و آزاردهنده

بسیاری از مادران باردار در این هفته‌ها به یبوست دچار می‌شوند، تنها راه درمان این عارضه مصرف سبزیجات تازه و گنجاندن مقدار کافی نوشیدنی و مایعات در رژیم غذایی مادر است. می‌توانید برای کمک بیشتر به تحرک روده‌ها پیاده‌روی کرده و یا نرمش‌های سبک انجام دهید، قبل از انجام هر کدام از این موارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سایر عوارض شایع در هفته دوازدهم

ممکن است تعداد زیادی از مادران باردار همچنان تهوع صبحگاهی را داشته باشند، همچنین عوارض شایع دیگری چون سردرد، حساسیت و درد پستان‌ها، تکرر ادرار و خستگی مزمن که در ماه‌های اول بارداری شایع‌تر است ممکن است همچنان با شما باقی بماند.

یک آزمایش مهم به نام غربالگری

معمولا بین هفته یازدهم بارداری تا سیزدهم، مادران باید آزمایش غربالگری اول را انجام دهند. این آزمایش مربوط به بررسی انواع اختلالات ژنتیکی از جمله سندرم داون، تریزومی ۱۸ و اسپینا بیفیدا است. در این غربالگری مادر ملزم به انجام یک آزمایش خون و یک سونوگرافی موسوم به NT خواهد بود.

اهمیت معاینات بارداری در این هفته

فراموش نکنید که باید حتما در تمام جلسات معاینه تا این هفته به موقع و منظم شرکت کنید. ماما در این جلسات وضعیت سلامت شما و نوزاد را چک میکند و البته میتوانید درمورد نگرانی هایتان با او بیشتر حرف بزنید.

اگر مشکلی وجود داشته باشد میتوانید معمولا آن را بررسی و درمان کنید. البته بعضی آزمایش های مشخص بی خطر در این هفته و البته زمان مشخص متناسب با وضعیتی که دارید برایتان تجویز می شود.

توجه کنید که این جلسات فرصت خوبی برای دریافت حمایت های بارداری مورد نیاز هستند. همچنین کمک بزرگی برای افزایش اطلاعات شما در مورد دوران بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد تان به حساب می آیند.

نکات مهم خودمراقبتی در هفته دوازدهم بارداری

بهتر است مادران باردار نکات خودمراقبتی هفته‌های بارداری خود را بدانند و با آگاهی بیشتری این دوره را طی کنند. در مورد هفته دوازدهم اگرچه خطر سقط جنین کمتر شما را تهدید می‌کند اما بهتر است همچنان مراقب خود و جنین باشید.

مراقبت‌های غذایی

یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید مواد خوراکی است که مصرف می‌کنید و ممکن است روی جنین اثر سوء داشته باشند، باشید. لیستریا یا سالامونلا از جمله بیماری‌هایی است که از طریق غذا به بدن مادر وارد می‌شوند و برای خانم‌های باردار و جنینشان بسیار خطرناک است، بنابراین توصیه می‌کنیم که از مصرف گوشت های خام یا نیم‌پز، تخم‌مرغ آب‌پز و غذاهای نیمه آماده خودداری کنید.

مراقب باشید! هرچه میخورید و می آشامید به جنین منتقل میشود.

جنین مثل شما میخورد و مینوشد!

منظور ما این است که هرچه شما میخورید و مینوشید، او هم نصیبش می شود. کار جفت حالا شروع شده است، اکسیژن و مواد مغذی را از ناف به جنین میرساند و مواد زائد را دور میریزد.

فراموش نکنید بسیاری از خوردنی ها و اشامیدنی ها در این هفته به نوزاد می رسد. به همین دلیل باید به سراغ غذاهای سالم بروید و از نوشیدنی کافئین دار دوری کنید ( قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا). همچنین لازم است دیگر ارتباطی با نوشیدنی های الکلی نداشته باشید و از داروهای بدون نسخه خبر نگیرید!

اگر هرنوع دارویی مصرف میکنید بهتر است در اولین جلسه بارداری آن را به ماما بگویید. چه داروهای نسخه دار باشد، چه مکمل های گیاهی و داروهایی که از داروساز و هایپرمارکت میخرید.

همچنین هرگز نباید به سراغ سیگار بروید. دود سیگار قطعا به جنین منتقل می شود. حتی اگر خودتان سیگاری نباشید و در معرض دود سیگار قرار گرفته باشید.

بعضی از زنان دچار استرس انتظار برای آمدن نوزاد می شوند. البته که چنین حسی طبیعی است. ولی اگر اضطراب شما بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد بهتر است هرچه زودتر آن را با ماما درمیان بگذارید.

احتمال اینکه استرس و افسردگی بارداری ادامه داشته باشد وجود دارد مخصوصا اگر در گذشته سابقه بیماری روحی داشته باشید. بنابراین اگر چنین وضعیتی برایتان پیش آمد در اولین فرصت ممکن از ماما کمک بگیرید.

درمان عارضه تکرر ادرار

اگر همچنان تکرر ادرار دارید بهتر است در مواقع غیرضرور مثل شب‌ها از نوشیدن مایعات پرهیز کنید باید سعی کنید آب مورد نیاز بدنتان را در طول روز تامین کنید.

ورزش‌های ممنوعه برای هفته دوازدهم

از سفر به ارتفاعات، ورزش‌های سنگین و غیر استاندارد، کوهنوردی، غواصی و … پرهیز کنید. اگر علاقمند به ادامه دادن ورزش درهفته دوازدهم هستید بهتر است حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد  مشورت کنید. یکی از ورزش‌های مفید در دوران بارداری انجام حرکات کگل است. این ورزش نه تنها خطری ندارد بلکه به تقویت ماهیچه های واژن کمک کرده و در صورتی که زایمان طبیعی داشته باشید برای شما بسیار مفید خواهد بود.

ترک‌های پوستی و درمان آن

ممکن است از این هفته خارش و حساسیت پوستی در شما شروع شود. بهتر است برای جلوگیری از ترک‌های پوستی پوست خود را مرتب مرطوب نگه دارید. کرم‌ها و لوسیون‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما حتما به مواد موجود در آنها توجه داشته باشید که خطری برای شما و جنین نداشته باشد.

منبع: raisingchildren، tommys