رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

54102 - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

حالت تهوع دوران بارداری از وضعیت های ناخوشایندی است که هر زن بارداری آن را تجربه می کند ، برای مقابله با این حالت مواد غذایی پیشنهاد می شود که می تواند باعث بهبودی ویار بارداری شود ، با استفاده از این توصیه های معجزه آسا و ساده غذایی می توانید از اثرات جانبی بارداری همچون حالت تهوع ، رهایی یابید.

1. غذاهای سرد مانع تهوع دوران بارداری می شوند 

برای مقابله با حالت تهوع دوران بارداری سعی کنید از غذاهای سرد استفاده کنید موادغذایی داغی که رایحه تندی دارند می توانند حالت تهوع را به دنبال داشته باشند. پزشکان تعیین کرده اند که تهوع به سیستم عصبی مرکزی مرتبط است عوامل بسیاری است که به احساس و شدت تهوع کمک می کند به نظر می رسد که دمای مواد غذایی نیز نقش مهمی را در تهوع ایفا کند وقتی که شما غذاهای خنک، مانند سالاد، بستنی یخی، ساندویچ سرد مصرف می کنید تهوع شما کاهش خواهد یافت و شما در غذا خوردن احساس بهتری پیدا می کنید.

2. مقداری زنجبیل بخورید

زنجبیل به منظور کاهش تهوع می تواند خورده شود شما باید در حدود 1 گرم زنجبیل را برای کنترل تهوع بخورید می توانید تا چهار گرم در روز بخورید اگر شما باردار هستید با دکتر خود قبل از خوردن زنجبیل مشورت نمایید در دوران بارداری، دوز زنجبیل مصرفی هیچ گاه نباید بالاتر از یک گرم شود. زنجبیل می تواند در مواد غذایی و میان وعده های مختلف بدون مصرف بالاتر از مقدار توصیه شده گنجانیده شود شما می توانید زنجبیل را با خوردن یک چای زنجبیل تازه و یا جویدن زنجبیل متبلور شده مصرف کنید.

ginger - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

3. از رژیم غذایی بارات پیروی نمایید

بارات رژیم غذایی موز، برنج، سیب و یا نان تست است و برای افراد با حالت تهوع و یا اسهال خوب و بسیار ملایم است توصیه می شود تنها زمانی که شما حداقل 6 ساعت بدون استفراغ هستید از این رژیم غذایی پیروی نمایید. رژیم غذایی بارات درمان خوبی برای حالت تهوع است با این حال، به یاد داشته باشید که رژیم غذایی بارات یک رژیم غذایی کوتاه مدت است و شما باید پس از 24 تا 48 ساعت  مواد غذایی روتین را مصرف نمایید اگر شما هنوز هم استفراغ دارید با این حال، شما باید فقط یک رژیم غذایی مایع شفاف داشته باشید و یا به دنبال کمک های پزشکی باشید.

4. بیسکوئیت بخورید

یک بسته بیسکویت نمکی (ترد نمکی) روی میز خود بگذارید و به محضی که بیدار شدید کمی از آن را میل کنید چرا که خوردن آن ، در ساعات اولیه روز به رهایی از ویار صبحگاهی کمک می کند. اریک توضیح می دهد: شکم خالی احتمال تهوع دوران بارداری را تشدید می کند ، او اضافه می کند همه بیسکویت ها شبیه هم نیستند، هرچه بیسکویت نمکی تر و شورتر باشد بهتر است. شوری هیچ وقت مزه خوبی ندارد و بعد از دوران باداری تعجب خواهید کرد چطور در این دوره به این میزان خوشایند بوده است.

5. مقداری نعناع مصرف کنید

به نظر می رسد  نعناع یک انتخاب خوب برای برخی از مردم با حالت تهوع باشد اگر چه پزشکان و دانشمندان مفید بودن آن را قبول ندارند حتی آن می تواند برای افراد با سوء هاضمه و سوزش سر دل مفید باشد اما آن به کسانی که حالت تهوع دارند نیز کمک می کند ممکن است در متوقف کردن اسپاسم معده همراه با استفراغ مفید باشد. شما می توانید نعناع را با خوردن تیک تاکس و یا منتوس بدست آورید اما دقت کنید که قند موجود در آنها می تواند شما را بیمار کند یکی دیگر از گزینه ها آدامس های بدون قند با نعناع در آن است با این حال، جویدن می تواند باعث بلع هوا و ورود به معده شود که می تواند به نفخ ناراحت کننده منجر شود همچنین شما می توانید چای نعناع بنوشید.

مطلب مرتبط:  خواص نعناع ؛ 18 خاصیت نعناع برای سلامتی

Mint - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

6. لیمو ترش ، دشمن تهوع در دوران بارداری

لیمو ترش را در دستتان بگیرید ،  بوی آن را استشمام کنید، آن را داخل آب بفشرید یا حتی تکه هایی از آن را لیس بزنید، بو کردن و چشیدن مزه مطبوع آن در زمان ویار صبحگاهی معده تان را آرام می کند. افشره لیمو نیز به جلوگیری از حالت تهوع دوران بارداری کمک می کند. کمی لیمو ترش در کیف خود همراه داشته باشید تا زمانی که در بیرون حالتان بد شد از آن استفاده کنید.

IMG10594083 - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

 7. مقدار زیادی مایعات بنوشید

روزانه حدود 8 تا 10 لیوان آب یا مایعات سالم شفاف دیگر را مصرف کنید زمانی که شما در حالت تهوع هستند اگر شما استفراغ همراه با تهوع دارید سعی کنید با خوردن مایعات زلال هیدراته بمانید شما می توانید نوشابه های انرژی زا و نوشیدنی هایی ورزشی حاوی مایعات و الکترولیتها استفاده نمایید اگر شما حالت تهوع دارید در صورت مصرف نوشیدنی ورزشی سالم شما باید مصرف آب را 1/2 یا ¼ کاهش دهید.

8. نوشابه خنک می تواند کمک کند

وقتی شما نمی توانید چیزی مصرف کنید نوشابه خنک می تواند به شما کمک کند ولی نوشابه قند بالایی دارد اما اگر شما برای تسکین معده می نوشید قبل از هر بار مصرف تکان دهید تا گاز آن خارج شود.

9. با مصرف ویتامین B6 ، تهوع دوران بارداری را کاهش دهید

یکی دیگر از راه های درمان حالت تهوع در دوران بارداری ، استفاده از مواد خوراکی دارای ویتامین B6  است که کمبود آن موجود ایجاد حالت تهوع در دوران بارداری می شود ، می توان ویتامین B6  را در اسفناج ، جگر ، گوشت گاو ، تخم مرغ ، آناناس ، هلو ، ذرت ، لوبیا سفید ، بادام زمینی و گردو ، یافت . استفاده از این مواد غذایی و مکمل های دارویی تجویز شده توسط پزشک می تواند تهوع دوران بارداری را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ویتامین B6؛ فواید و علائم کمبود این ویتامین و منابع غذایی ویتامین B6

10. از مواد غذایی راحت استفاده کنید

مواد غذایی با بوی قوی که حاوی مقدار زیادی چربی باشد می تواند تهوع را بدتر کند این به این معنی است که شما باید از غذاهای راحتی مانند سیب زمینی له شده، رشته فرنگی، برنج سفید استفاده کنید و این به هضم آسان و آرام کردن معده کمک می کند.

11. مصرف میوه‌های خشک

اگر ویار زیادی دارید و نمی‌توانید میوه بخورید، بهتر است از توت خشک، انجیر، کشمش و مویز استفاده کنید چون مصرف این میوه‌های خشک‌شده می‌تواند حالت تهوع، استفراغ، ویار شدید و همچنین مشکل بی‌اشتهایی زنان باردار را حل کند.

large 18 - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

12. مقداری فلفل چیلی (قرمز و تند) مصرف نمایید

معمولا غذاهای ادویه دار تهوع را بدتر می کنند و استثناء مهم فلفل تند است فلفل تند حاوی ماده ای شناخته شده به عنوان کپسایسین است که باعث تحریک ماده P که درست مثل یک دارو برای تهوع عمل می کند بسیاری از غذاها که حاوی فلفل تند هستند می توانند برای سرکوب کردن حالت تهوع مورد استفاده قرار گیرد.

featured 18 750x490 - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

13. با میوه‌ها معجزه کنید

انار:  در بین میوه‌ها، انار را فراموش نکنید به‌ویژه انواع ملس آن یعنی نه ترش باشد و نه شیرین. اگر برای زن باردار امکان دارد لایه‌های سفیدرنگ نازک درون انار را هم با دانه‌ها بخورد که عاملی مهم در کاهش ویار است و عملا ضدتهوع محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید دانه انار را با ساییده برگ نعناع به صورت قرص درآورید و آن را در دهان نگه دارید. انار دانه خشک را نیز می‌توانید با سماق مخلوط کرده و آن را با کباب بخورید تا حالت تهوع‌تان برطرف شود.

سیب: عملکرد سیب و به نیز در کاهش حالت تهوع و مقابله با ویار بسیار مناسب است. قبل از خواب، آب سیب مصرف کنید تا قند خون‌تان تنظیم شود. خوردن و بوییدن به شیرین، گلابی و سیب نیز می‌تواند در کاهش تهوع صبحگاهی تاثیرگذار باشد. زردآلو، انگور و خشکبارهایی مانند بادام، پسته، فندق و گردو نیز می‌تواند در کاهش ویار تاثیرگذار باشد. سیب با مزه ترش هم می‌تواند در کاهش ویار موثر باشد.

به: میوه «به »را در دو حالت می‌توان استفاده کرد. در حالت نخست، به را لابه‌لای فویل بپیچید و سپس آن را در فر بپزید و بعد غذا کمی از آن را میل کنید. در حالت دوم نیز از «به» می‌توانید به صورت دم‌کرده استفاده کنید یعنی این میوه را رنده کرده و تفت دهید، سپس آن را چند دقیقه در دهان نگاه داشته یا بجوید حتی می‌توانید آن را دم کنید تا حالت تهوع شما کمتر شده و کم‌کم از بین برود. سنجد و خرمالو هم تا حدودی می‌تواند مانع ویار زیاد شود.

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن این غذاها اجتناب کنید

  • ازغذاهای فرآوری شده، غذاهای چرب و یا شور مانند دونات، شیرینی، همبرگر، چیپس، کنسرو، شیرینی، نان سفید و مواد غذایی سرخ شده اجتناب نمایید.
  • مواد غذایی با بوی قوی و مواد غذایی تند دوری کنید.
  • از نوشیدنی های گازدار، الکل و  کافئین اجتناب کنید.

mujer embarazada vomitando - رفع حالت تهوع دوران بارداری به کمک تغذیه مناسب

اطلاعات بیشتر برای کمک به رفع حالت تهوع

  • علاوه بر این شما باید به دنبال راهنمایی بیشتر برای کاهش احساس حالت تهوع باشید.
  • از بودن هوای سرد و تازه در اتاق خود مطمئن شوید اگر هوا کهنه باشد ممکن است شما دچار احساس تهوع بیشتری شوید.
  • وعده های غذایی کوچک و مکرر داشته باشید. هدف شما برای 6 – 8 وعده کوچک در روز و یک میان وعده قبل از رفتن به رختخواب باشد
  • از یک دهانشویه قبل از غذا خوردن و بعد از غذا خوردن برای از بین بردن طعم و مزه بد در دهان استفاده کنید.
  • تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی نخوابید این روش تهوع را کاهش می دهد.

علائمی که شما باید در صورت داشتن حالت تهوع  به دکتر مراجعه کنید:

  • استفراغ بیش از سه بار در روز
  • داشتن احساس ضعف
  • داشتن درد شکم
  • داشتن دمای بالای بدن
  • عدم داشتن ادرار برای مدت 8 ساعت

برای بهرمندی از رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان و مشاوره تغذیه دوران بارداری بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی دکتر خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید