رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

73 - رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

رفلاکس معده یا GERD نوعی بیماری گوارشی است. این بیماری عضله‌ی تنگ‌کننده‌ی پایینی مری (LES) را درگیر می‌کند. این عضله در واقع حلقه‌ای است که بین مری و معده قرار دارد. خیلی افراد، مثلا زنان باردار، از سوزش معده یا سوءهاضمه رنج می‌برند. این مشکلات اغلب به‌خاطر رفلاکس معده به‌وجود می‌آیند. در اکثر موارد رفلاکس معده را می‌توان به کمک رژیم و سبک زندگی بهتر درمان کرد. ولی در برخی موارد درمان دارویی یا جراحی لازم می‌شود. با ما باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

رفلاکس چیست؟

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده‌ی شما به داخل مری برگردد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، امکان دارد که شما مزه‌ی ترش مایعی را در انتهای گلوی خود احساس کنید. این موج از اسید معده می‌تواند پوشش مری شما را تحریک و اذیت کرده و باعث بروز سوزش معده،معده درد یا به اصطلاح ترش کردن معده شود.

اگر شما به‌ندرت به این مشکل دچار می‌شوید، نیازی نیست برای درمان معده درد تغییراتی اساسی در نحوه‌ی زندگی خود ایجاد کنید. استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه که مخصوص معده و کنترل اسید معده هستند می‌توانند هر درد و احساس ناراحتی را التیام ببخشند. اما اگر علائم این مشکل برای زندگی روزمره‌ی شما مشکلاتی ایجاد می‌کنند، امکان دارد به بیماری رفلاکس معده دچار شده باشید. در این صورت برای درمان دردهایتان باید تغییرات متعددی در نحوه‌ی زندگی خود ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: عادات بد غذایی و غذاهایی که باعث نفخ معده می شود

علائم رفلاکس معده برای اکثر افراد به شکل زیر می باشد :

-درد قفسه سینه و احساس سوزش.

-احساس تلخی در دهان.

-مشکلات خواب مانند احساس خفگی یا سرفه در اواسط شب که منجر به بیدار شدن شما می شود.

– خشکی دهان.

-سوزش و خونریزی لثه.

– تنفس بدبو.

-احساس نفخ در شکم بعد از وعده های غذایی.

-از دست دادن اشتها.

-سکسکه

-حالت تهوع

-درد، که در هنگام دراز کشیدن و خم شدن بدتر می شود

1449646205 - رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

عوامل ایجاد رفلاکس معده

-پرخوری

ـ سریع غذا خوردن

ـ نجویدن کامل غذا

ـ خوردن غذا با استرس و اضطراب زیاد

-کهولت سن

ـ خوردن غذاهای تند، چرب و شور

ـ مصرف ادویه زیاد و سیب زمینی سرخ کرده

ـ مصرف انواع سس های چرب و پرنمک بخصوص سس های قرمز

ـ مصرف نان هایی که خمیر آن بخوبی نمی پزد مانند نان باگت

ـ پوشیدن لباس های تنگ

ـ مصرف سیگار و الکل و کافئین

ـ این بیماری می تواند به دلیل بیماری های ارثی، ژنتیکی یا محیطی نیز رخ دهد، براساس آمار 30 تا 40 درصد این بیماری مربوط به عوامل مادرزادی است و 60 تا70 درصد آن مربوط به عوامل محیطی مانند چاقی یا پرخوری

ـ مصرف غذاهای سنگین، زیرا باعث وارد آمدن فشار مضاعف به اسفنکتر تحتانی مری می شود.

ـ دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا

ـ بلندکردن اجسام سنگین یا خم شدن زیاد، زیرا به اسفنکتر فشار وارد می کند.

ـ حاملگی به علت فشار رحم به معده می تواند باعث ریفلاکس یا تشدید آن شود.

ـ چاقی بیش از حد

ـ یبوست به دلیل افزایش فشار درون روده و معده

ـ سفت بستن کمربند

عوارض ریفلاکس معده

یکی از عوارض ریفلاکس معده برگشت اسید از معده به مری است که می‌تواند سبب ایجاد زخم‌های مری شود، همچنین کسانی که دچار ریفلاکس شدید معده هستند ممکن است در خواب این ریفلاکس از معده به مری برگردد و برگشت اسید به نای و حلق می‌تواند تارهای صوتی را تحت تأثیر قرار دهد و علائم گوش و حلق و بینی ایجاد کند. برگشت اسید معده به حلق موجب التهاب تارهای صوتی و دورگه شدن صدا می‌شود. در افراد چاق نیز پس از کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی مناسب، استفاده از دارو کاهش‌دهنده اسید توصیه می‌شود.

66240 - رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

رژیم غذایی مناسب برای رفلاکس معده

در حقیقت هر تحقیقی که در رابطه با رفلاکس معده و GERD انجام شده است نتیجه آن رابطه مستقیمی با رژیم غذایی داشته است . یک رژیم غذایی بی کیفیت می تواند عامل اصلی بروز رفلاکس معده باشد . پرخوری در غذاهای فرآوری شده ، غذاخوردن بدون تمرکز و آرامش عواملی هستند که در بروز رفلاکس معده بسیار موثرند. با وجود اینکه سیستم هضم ما با یکدیگر متفاوت است و واکنشی که به غذاهای مختلف نشان می دهد منحصر به فرد خودش است اما غذاهایی وجود دارند که اثر مستقیمی در بروز رفلاکس معده در اکثر افراد دارند .باید توجه کنید که مصرف این غذاها را از رژیم غذایی خود قطع کنید .

برای داشتن یک سیستم هضم سالم و رهایی از دردهای شکمی نکته مهمی که وجود دارد این است که حتما غذاهای ارگانیک را مصرف کنید و تا حد ممکن از مصرف غذهای GMO یا اصلاح ژنتیک شده پرهیز کنید . افزایش مصرف فیبر در طول روز منجر به افزایش باکتری های مفید روده می شوند ، سعی کنید مواد غذایی دارای فیبر و مکمل های پروبیوتیکی را در برنامه غذایی خود جای دهید و همچنین سعی کنید پروتئین های باکیفیت مصرف کنید . کاهش مصرف غلات نیز به شما کمک می کند تا کمتر به مشکلات هضم و التهابات روده دچار شوید .

ref6 - رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

اهمیت ورزش در درمان رفلاکس معده

بسته به نوع ورزش کردن شما، تمرینات بدنی می‌توانند به درمان اسید معده شما کمک کرده یا آن را بدتر کنند. البته مفید یا مضر بودن ورزش شما برای ریفلاکس معده به نوع ورزش و نحوه‌ی استراحت شما پس از انجام آن بستگی خواهد داشت. پس تمرینات بدنی و ریفلاکس معده با یکدیگر ارتباط مهمی دارند.

فواید تمرینات بدنی برای ریفلاکس معده

  1. پزشکان به‌محض تشخیص ریفلاکس معده، کم کردن وزن را به بیمار پیشنهاد می‌دهند.
  2. تمرینات بدنی می‌توانند به شما کمک کند وزن اضافه‌ی خود را کم کنید. چراکه اضافه‌وزن می‌تواند مشکلاتی برای ریفلاکس معده ایجاد کند.

داشتن یک وزن متناسب و آب کردن شکم راه خوبی برای کم کردن علائم ریفلاکس معده است. اینجاست که رابطه‌ی تمرینات بدنی و ریفلاکس معده اهمیت پیدا می‌کند. وزن اضافی می‌تواند به معده‌ی شما فشار وارد کند و قسمت پایینی دریچه‌ی مری را تحت تأثیر قرار دهد.  این اتفاق علائم ریفلاکس معده را تشدید می‌کند.

طبق تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شدند، کم کردن وزن اولین قدم برای مبارزه با ریفلاکس معده است. همچنین بیمار باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کند و از خوردن غذاهایی که ریفلاکس معده را تشدید می‌کنند دوری بجوید.

رابطه‌ی یک رژیم غذایی سالم، تمرینات بدنی و ریفلاکس معده با یکدیگر در توالی هستند و هریک از آن‌ها مهم می‌باشند. همچنین رعایت کردن این موارد کیفیت زندگی شما را بالاتر برده و سلامت جسمی شما را بهبود می‌بخشند.

خطرات تمرینات بدنی و ریفلاکس معده

  1. ورزش‌های پرفشار مانند دویدن و وزنه زدن می‌توانند عوارض ریفلاکس معده را بیشتر کنند.
  2. خوردن قبل از ورزش نیز می‌تواند ریفلاکس معده را تحریک کند.

رابطه‌ی تمرینات بدنی و ریفلاکس معده پیچیده است. ورزش زمانی که پای ریفلاکس معده به میان می‌آید، می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2006 به اثبات رسیده‌اند، ورزش‌های پرفشار می‌توانند بیماری ریفلاکس معده را تشدید کنند.

برخی از تمرینات بدنی جریان خون به بخش گوارش انسان را کمتر می‌کنند و این می‌تواند باعث تلفیق مایعات معده شده و التهاب و سوزش به وجود بیاورد. قرار دادن بدن در برخی حالت‌های به‌خصوص مانند برعکس آویزان شدن و خم شدن به مدت زیاد نیز می‌تواند به شکم و قفسه‌ی سینه فشار بیاورد و این اتفاق می‌تواند به رابطه‌ی تمرینات بدنی و ریفلاکس معده دامن بزند.

ورزش‌های پرفشاری که امکان دارد شرایط ریفلاکس معده را بدتر کنند عبارت‌اند از:

  • دویدن
  • دوی سرعت
  • بلند کردن وزنه
  • ژیمناستیک
  • دوچرخه‌سواری
  • طناب زدن
  • پله نوردی

اگر می‌دانید که قرار است چه ساعاتی ورزش کنید، حتماً دو الی سه ساعت قبل از ورزش از خوردن غذا بپرهیزید.

در مقاله آتی به مواد غذایی مه در کاهش علائم رفلاکس معده مؤثرند اشاره خواهیم کرد…

دیدگاهتان را بنویسید