روزه متناوب یک عمل رایج است که شامل درگیر شدن منظم در دوره‌های روزه‌داری یا عدم مصرف کالری است و انواع کمی وجود دارد.

روزه داری متناوب به زمانی اشاره دارد که شما یک روز در میان کالری مصرف می کنید. همچنین، تغذیه با محدودیت زمانی – زمانی که کالری را در یک دوره خاص یا “دوره تغذیه” مصرف می کنید، معمولاً ۶ تا ۱۰ ساعت طول می کشد و در دهه گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.۱، ۲).

روزه کثیف روش جدیدی است که توسط برخی از افرادی که به روزه داری متناوب می پردازند استفاده می شود.

این مقاله توضیح می دهد که روزه کثیف چیست، چگونه کار می کند و آیا موثر است یا خیر.

ریختن خامه در قهوهدر پینترست به اشتراک بگذارید
d3sign/Getty Images

روزه کثیف چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه روزه کثیف چیست، باید توجه داشت که این اصطلاح در جامعه پزشکی استفاده نمی شود. هیچ تحقیقی در مورد این عمل یا مقایسه آن با روزه “پاک” وجود ندارد.

روزه کثیف اصطلاحی است که برای توصیف مصرف مقداری کالری در طول روزه داری استفاده می شود.

این با روزه سنتی یا روزه “پاک” که همه غذاها و نوشیدنی های حاوی کالری را محدود می کند متفاوت است.

افرادی که روزه های کثیف را انجام می دهند معمولاً تا ۱۰۰ کالری در طول روزه خود مصرف می کنند. این ممکن است شامل مقداری شیر و شیرین کننده در قهوه آنها یا یک فنجان آب استخوان باشد.

باز هم، هیچ تعریف مشخصی از روزه کثیف وجود ندارد، بنابراین برخی از افراد ممکن است کالری بیشتری در طول روزه کثیف مصرف کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است کالری کمتری مصرف کنند.

از سوی دیگر، افرادی که روش‌های سنتی روزه‌داری یا روزه‌داری «پاک» را انجام می‌دهند، در طول روزه‌داری هیچ کالری مصرف نمی‌کنند.

یک استثنا در این مورد، روزه داری متناوب است که در آن شما تعداد کمی کالری، معمولاً ۵۰۰ یا بیشتر، در روزهای “روزه داری” مصرف می کنید.۳).

طرفداران روزه کثیف پیشنهاد می کنند که داشتن تعداد کمی کالری از نظر فنی روزه را “افطار” نمی کند و این روش روزه داری حفظ رژیم روزه داری را آسان تر می کند.

خلاصه

روزه کثیف اصطلاحی برای مصرف کالری کم در طول روزه داری است. این با روزه سنتی یا “تمیز” متفاوت است، روشی که در آن شما هیچ کالری در طول روزه داری مصرف نمی کنید.

آیا روزه کثیف موثر است؟

روزه کثیف از نظر فنی روزه اصلاح شده است، به این معنی که شما در طول روزه داری مقدار کمی کالری مصرف می کنید.

اگرچه هنوز مقداری کالری مصرف می‌کنید، اما هر نوع محدودیت کالری به فواید سلامتی منجر می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هدف شما کاهش وزن است، روزه کثیف می تواند باعث کاهش چربی شود. این صرفاً به این دلیل است که شما احتمالاً در هنگام روزه داری کثیف کالری بسیار کمتری نسبت به یک روز معمولی غذا خوردن بدون محدودیت زمانی مصرف می کنید.

با این حال، برخی از افراد از روزه متناوب برای مزایای دیگری که روزه ارائه می دهد، از جمله ترویج اتوفاژی، کاهش مقاومت به انسولین و سطح قند خون و موارد دیگر استفاده می کنند.۴، ۵).

اتوفاژی فرآیندی است که شامل “تمیز کردن” برنامه ریزی شده سلول ها می شود. این یک فرآیند مهم است که برای حفظ عملکرد سلولی سالم و پیشگیری از بیماری ضروری است.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روزه داری کثیف به اندازه روش های روزه داری سنتی – که شامل محدودیت کامل کالری در دوره های روزه داری است – برای ارتقای این فواید بالقوه موثر است وجود ندارد.

در حالی که مصرف یک قطره شیر در قهوه یا یک فنجان عصاره استخوان با خوردن یک وعده غذایی کامل یکسان نیست، اما از نظر فنی، اگر کالری دریافت کنید، صرف نظر از اینکه کالری کمی باشد، روزه نمی‌گیرید.

اکثر متخصصان موافقند که اگرچه دریافت کالری صفر تنها راهی است که فرد می‌تواند مطمئن شود که واقعاً در حالت ناشتا است، نوشیدنی‌های صفر کالری مانند قهوه سیاه به احتمال زیاد روزه را افطار نمی‌کنند.

با این حال، نوشیدن قهوه با خامه، شیر، شیرین کننده یا سایر نوشیدنی های حاوی کالری ممکن است روزه را باطل کند.

روزه داری متناوب اصلاح شده، که شامل دریافت کالری در طول روزه داری است، با برخی از مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن و کاهش نشانگرهای التهابی، فشار خون و کلسترول مرتبط است.

با این حال، این عمل با سایر انواع روزه های متناوب، که شامل محدودیت کامل کالری در طول دوره های روزه داری است، متفاوت است.۶).

این بدان معناست که ممکن است مانند روش‌های روزه‌داری سنتی که شامل دریافت کالری صفر در طول دوره‌های روزه‌داری است، نداشته باشد. به همین ترتیب، روزه کثیف را باید یک نوع روزه اصلاح شده در نظر گرفت.

باز هم، هیچ تحقیقی به طور خاص در مورد روزه کثیف وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که افرادی که روزه کثیف انجام می دهند ممکن است از نظر فنی در هنگام روزه داری در حالت روزه نباشند، به خصوص اگر کالری بیشتری از آنچه تصور می کنند مصرف کنند.

خلاصه

روزه کثیف از نظر فنی یک نوع روزه اصلاح شده است. تنها راه برای اطمینان از اینکه در حالت ناشتا هستید، پرهیز از دریافت کالری در طول روزه داری است. به همین دلیل، روزه ی کثیف ممکن است اثراتی مشابه روزه ی «پاک» نداشته باشد.

آیا باید روزه کثیف را امتحان کرد؟

اگر به روزه داری متناوب علاقه دارید، بهتر است روشی را انتخاب کنید که اثربخشی آن را در مقایسه با روزه کثیف تأیید کرده باشد، مانند غذا خوردن با محدودیت زمانی – که در آن تمام کالری های خود را در یک بازه زمانی خاص مصرف می کنید.۷).

برای مثال، برخی از افراد ممکن است انتخاب کنند که ظرف ۶ یا ۸ ساعت غذا بخورند و ۱۶ تا ۱۸ ساعت باقیمانده ناشتا باشند.

تنها راه برای اطمینان از اینکه در حالت ناشتا هستید، دریافت کالری صفر در طول روزه داری است. با این حال، اکثر متخصصان موافق هستند که تعداد ناچیز کالری نوشیدنی هایی مانند قهوه سیاه و دمنوش های گیاهی روزه شما را افطار نمی کند.۸).

اگرچه روزه داری متناوب با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است، اما مهم است که بدانید روزه داری متناوب برای بهبود سلامتی غیر ضروری است.

چه بخواهید چربی بدن خود را از دست بدهید، خطر بیماری خود را کاهش دهید یا طول عمر خود را افزایش دهید، راه های زیادی برای رسیدن به این اهداف بدون استفاده از پروتکل های روزه داری وجود دارد.

اگر علاقه مند به امتحان روزه متناوب هستید، این راهنمای جامع را بررسی کنید.

کار با یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا روزه داری متناوب برای نیازهای خاص و اهداف سلامتی شما انتخاب مناسبی است یا خیر.

خلاصه

اگر علاقه مند به امتحان روزه متناوب هستید، از روشی استفاده کنید که تحقیقاتی برای حمایت از مزایای بالقوه آن، مانند تغذیه با محدودیت زمانی دارد، و ابتدا با یک متخصص پزشکی یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

خط پایین

روزه کثیف شامل مصرف مقدار کمی کالری در هنگام روزه داری است.

طرفداران روزه کثیف پیشنهاد می کنند که این روش پایبندی به رژیم های روزه داری را آسان تر می کند، اما روزه کثیف از نظر فنی روزه نیست. اگر کالری دریافت می کنید – مهم نیست که این مقدار کمی باشد – ممکن است روزه خود را افطار کنید.

تنها راه برای اطمینان از اینکه در حالت ناشتا هستید این است که در طول روزه داری از تمام کالری خود صرف نظر کنید.