روش درمان چربی خون در طب سنتی (رژیم غذایی، دمنوش و سبک زندگی)

در بعضی افراد سطح کلسترول (کلسترول همان چربی خون است) در خون بسیار بالا میرود، به این بیماری چربی خون یا هایپرلیمیدیا گفته میشود. سطح بالای کلسترول LDL که چربی بد هم نامیده میشود بعنوان یک ریسک فاکتور اصلی در ایجاد بیماری های قلبی و سکته ی مغزی درنظر گرفته میشود. در این مقاله ما سعی کردیم بهترین رژیم غذایی ها و دمنوش های گیاهی را برای کاهش چربی خون برای شما معرفی کنیم.

1- رژیم غذایی

1-سرکه: برای کاهش چربی و کلسترول بد خون، مصرف سرکه سیب، سرکه انگور و سرکه بالزامیک توصیه می شود. استفاده از سرکه در کنار وعده های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی خون و کلسترول بد می شود.

2-خرفه: مصرف خرفه به صورت خام یا پخته موجب کاهش چربی خون و رفع التهاب بدن می‌شود. همچنین 14 غذای برتر کاهش التهاب در اینجا

3-دانه های گشنیز: برای استفاده از دانه (تخم) گشنیز کافیست تا 3 قاشق چای خوری دانه گشنیز را پودر کرده و با آب ترکیب کرده و آن را بجوشانید. پس از خنک شدن از این گیاه استفاده کنید. راجب تخم گشنیز در اینجا کامل تر توضیح دادیم

4-پیاز: شما میتوانید یک عدد پیاز را رنده کنید و یک قاشق چای خوری از آن، و یک قاشق چای خوری از عسل را با یکدیگر ترکیب نمایید و یکبار در روز مصرف نمایید.

5-سیر: سیر حاوی یک ماده فعال به نام که آلیسبین است این ماده می تواند کلسترول اضافی در کبد را مهار کند.

6-آجیل و دانه ها : آجیل هایی مثل:بادام زمینی، گردو و بادام غنی از فیبر هستند، به همین دلیل در بهبود کلسترول بالا تاثیرگذار هستند.کارشناسان معتقدند که گردو می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

7-سیب: سیب، حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است. ویتامین C و پکتین موجود در سیب می تواند به کلسترول در کبد ترکیب شود و سپس آن را از طریق صفرا خارج کند، به این ترتیب می تواند کلسترول بالا را کاهش دهد.

8-مرغ: در مقایسه با گوشت گاو ،گوسفند و دیگر گوشت های قرمز ،مرغ حاوی مقدار زیادی اسید چرب اشباع نشده است. بنابراین برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مناسب می باشد،

9-غلات: دانه های غلات، حاوی منگنز می باشند که می توانند از عروق کرونر جلوگیری کنند.غلات می تواند در برابر افزایش چاقی و در کنترل چربی خون تاثیر داشته باشد.بهتر است که بیماران کلسترول بالا، مرتبا غلات بخورند تا شرایطشان بهبود یابد.

10-قارچ: بتا گلوکان، اربتادنین و مونیولین سه ماده موثر در قارچ هستند که این سه ماده موثر بر کاهش کلسترول خون موثر است.

11-کاهو: کاهو حاوی مقدار زیادی سلولز است که به کاهش چربی خون کمک میکند.سلولز های آن در بدن جذب نمی شوند. این کار برای پر کردن شکم و کاهش توانایی جذب غذا در بدن مفید است .

12-پرتقال: مواد مغذی موجود در آب پرتقال یک اثر شفابخش در کاهش چربی خون دارد.

13-روغن نارگیل : روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی دارد و جذب ویتامین ها و مواد غذایی را افزایش می دهد. روغن نارگیل را به غذاهای خود بیافزایید و به این ترتیب شرایط کلسترول بالا را بهبود ببخشید .

14-بلغور جو دوسر : بلغور جو دوسر به خصوص در مورد کلسترول یا چربی خون بالا که تاثیر خوبی دارد.دارای فیبر است و همچنین برای کاهش جذب کلسترول بد نیز موثر است.خوردن جوی دوسر به طور مرتب به بهبود وضعیت کلسترول بالا کمک می کند.

بایدها و نبایدها در رژیم غذایی

بایدهانبایدها
جو و سایر غلات کاملزرده تخم مرغ
ماهی چربصدف ماهی
سویالبنیات از قبیل کره و برخی پنیر ها به عنوان مثال پنیر خامه ای
میوه های خانواده مرکباتگوشت های قرمز فرآوری شده نظیر بیکن
سیب، توت فرنگی، انگورغذاهای پخته شده به کمک چربی های حیوانی
آجیلفست فود نظیر همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و مرغ سوخاری و سرخ کرده
انواع لوبیاگوشت قرمز

2-بهترین دمنوش های کاهنده چربی خون

1-دمنوش زنجبیل: زنجبیل توانایی قابل توجهی در کاهش کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب بدن دارد. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که کارایی زنجبیل در بهبود سطوح کلسترول تقریبا برابر با داروی آتورواستاتین است.

  • طرزتهیه: یک یا دو برش از ریشه‌ی زنجبیل را داخل فنجان بگذارید آب‌جوش و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. خوب بهم بزنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ اگر مایلید برای طعم‌دارکردن داخل آن عسل بریزید.

2-دمنوش آویشن: به گفته محققان طب سنتی نوشیدن دمنوش آویشن نقش موثری در دفع رطوبت و بلغم ازبدن و کاهش چربی‌خون دارد.

  • طرزتهیه: ۲ قاشق چای خوری آویشن خشک را به ازای هر فنجان آب (۲۵۰ میلی لیتر) در قوری خود بریزید. اگر ترجیح می‌دهید از برگ‌های تازه آویشن استفاده کنید، حدود ۳ تا ۴ قاشق چای خوری برگ تازه را به ازای هر فنجان آب در قوری بریزید. آب جوش را درون قوری خود بریزید و بگذارید آویشن برای حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. در طول روز می‌توانید حدود ۲ تا ۴ فنجان از این دم کرده را بنوشید.

3-دمنوش شوید: تخم شوید برای افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول هستند مفید است.

  • طرزتهیه: 2 قاشق چای خوری تخم شوید را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، آن را از صافی رد کنید و پس از شیرین کردن با عسل بنوشید.

4-دمنوش برگ کاسنی: کاسنی برای دفع سموم بدن و پاکسازی کبد موثر است. مصرف دمنوش کاسنی باعث کاهش کلسترول خون خواهد شد.

  • طرزتهیه: ابتدا ساقه های کاسنی را خرد می کنیم و آب ۸۰ درجه سانتی گراد را هم به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس دمنوش را صاف می کنیم و به همراه نبات یا عسل آن را میل می کنیم

5-دمنوش خارمریم: خارمریم ترکیبی به نام «سیلی‌مارین» دارد. این ترکیب در کاهش میزان جذب چربی، به خصوص چربی بد (LDL) و تری گلیسیرید موثر است.

  • طرزتهیه: برگ و دانه های خشک شده گیاه خار مریم را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش شما آماده است، یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کرده و بنوشید.

3-تغییر سبک زندگی

1-کاهش وزن: کاهش وزن 2 تا 5 کیلوگرم به کاهش سطح کلسترول کمک زیادی میکند. بهتر است کاهش وزن اصولی را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

2-ورزش: ورزش منظم به بهبود سطوح کلسترول خون کمک می کند. با صلاحدید پزشک خود روزانه 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز داشته باشید. پیاده روی تند ، دوچرخه سواری و شنا کمک زیادی به کاهش چربی خون میکند.

3-ترک سیگار و الکل: ترک سیگار به افزایش سطح HDL کمک می کند. مزایای ترک سیگار تنها به این مورد ختم نمی شود. تنها 20 دقیقه بعد از ترک، فشار خون شما کاهش می یابد. همچنین مصرف متعادل الکل را با سطوح افزایش یافته HDL مرتبط است بر همین اساس در افراد الکلی نیز ترک نمودن مصرف الکل، مورد توصیه جدی می باشد.

تشخیص چربی خون بالا با کمک دستگاه ساده فشارسنج

پایین آوردن سطح کلسترول در 6 مرحله ساده

دیدگاهتان را بنویسید