روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

4819815 - روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

وقتی صحبت از چربی بدن می شود یک فکر منفی ذهن همه را پر می کند و تصور اینکه کسانی که چربی دارند چاق هستند و باید تصمیم به کاهش وزن بگیرند. اما بدن به یک مقدار لازم چربی نیاز دارد که بتواند به خوبی کار کند. در این مطلب شما را با روش های اندازه گیری درصد چربی بدن آشنا می کنیم.

1. شاخص توده بدنی

برای اندازه گیری شاخص توده بدنی یا بی ام آی باید وزن تان را به کیلوگرم اندازه بگیرید و آن را بر مجذور (توان دوی) قد تان به متر تقسیم کنید. این معیار در واقع به شما می گوید به ازای هر سانتی متر قدتان چند گرم وزن را حمل می کنید. در اغلب افراد میزان شاخص توده بدنی به طور معقولی با میزان چربی کلی بدن متناسب است و شاید مهم تر اینکه این شاخص، معیار خوبی برای ارزیابی خطرات بهداشتی ناشی از اضافه وزن است، به عنوان یک قاعده هر چه ب ام آی شما بالاتر می رود، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی (حمله قلبی و سکته مغزی) و نیز مرگ و میر کلی بالا می رود. علاوه بر این میزان بالاتر بی ام آی با میزان بالاتر فشار خون، میزان پایین تر کلسترول خوب یا و سایر شاخص های بیانگر وضع بد سلامتی همراهی دارد.

مطلب مرتبط: شاخص توده‌ی بدن یا BMI چیست و چگونه محاسبه می گردد؟

BMI Fitshape 760x400 - روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

2.  دور کـمـــر

دور کمر از دیدگاه متفاوتی چاقی را ارزیابی می‌کند، با این اندازه‌گیری دیگر وزن کل بدن مطرح نیست،‌ بلکه چربی فعال از لحاظ سوخت و ساز و زیانباری که در اطراف اندام‌های درون شکم جمع می‌شود‌، ارزیابی می‌شود. اندازه‌گیری دور کمر نسبت به BMI شاخص بهتری برای پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت است و به همان اندازه BMI شاخص خوبی برای پیش‌بینی خطر بیماری قلبی است. بنابراین با اندازه‌گیری دور کمر می‌توان گروه قابل‌توجهی را که BMI آنها در محدوده سالم قرار می‌گیرد (۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹)، اما دور کمر بالا آنها را در معرض دیابت و بیماری قلبی قرار می‌دهد، تشخیص داد. بنابراین اندازه‌گیری BMI و دور کمر همراه با هم باید برای اندازه‌گیری وضعیت افراد دارای اضافه وزن یا چاق به کار رود. با این وجود،‌ برخلاف BMI هنوز اندازه‌گیری دور کمر به بخش معمولی از مراقبت پزشکی بدل نشده است.

بسیاری از ما فکر می‌‌کنیم کمر باریک‌ترین بخش در میان‌تنه ماست و آن را اندازه می‌گیریم. اما انجمن قلب آمریکا می‌گوید اندازه‌گیری دور کمر باید درست در بالای ناف انجام شود. بسیاری از پژوهشگران هم نوک استخوان لگن (ستیغ ایلیاک) را که تقریبا در سطح ناف قرار می گیرد، ملاک قرار می دهند. با این حال تعریف دور کمر بیش از حد بزرگ نیز به تجدید نظر نیاز دارد. در حال حاضر حد فاصل 102 سانتی متر برای مردان و 88 سانتی متر برای زنان قرار داده شده است. برخی از کارشناسان حتی معتقدند می توان این عدد را باید پایین تر آورد و به 88,9 سانتی متر برای مردان و 83.8 برای زنان پایین آورد.

blog 1478116426اندازه گیری ترکیب بدن - روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

3. نسبت دور کمر به دور باسن  (WHR)

این روش با یک محاسبه ساده به دست می آید:تقسیم کردن اندازه دور کمر بر اندازه دور باسن. هر چه این نسبت کمتر باشد، از لحاظ سلامتی بهتر است. اندازه گیری دور کمر برای معمولا در باریک ترین بخش میان تنه انجام می شود. اندازه گیری دور باسن نیز در پهن ترین قطر دور باسن انجام می شود. برای زنان خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات بهداشتی با بالا رفتن این نسبت از 0,85 افزایش می یابد، برای مردان حد فاصل نسبت طبیعی و غیرطبیعی را در حدود 0.9 قرار می دهند.

5 1 1024x691 - روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

4. کالیپر Skinfold

استفاده از کالیپرهای skinfold رایج‌ترین روش اندازه گیری درصد چربی بدن‌ است. بر اساس گزارش انجمن ورزش امریکا، تقریبا ۵۰ درصد چربی بدن زیر پوست جمع می‌شود. برای همین سنجش ضخامت لایه‌های پوست یک روش تقریبا دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در مجله‌ی امریکایی انجمن رژیم غذایی، کالیپرهای skinfold در محیط‌های کلینیکی بسیار دقیق هستند چون استفاده از آنها آسان است و می‌توانند چربی پوست را در نقاط مختلف بدن اندازه‌گیری کنند. این به شناسایی افرادی که در معرض خطر برخی بیماری‌ها هستند کمک می‌کند.

چگونه چربی بدن را با کالیپر Skinfold اندازه‌گیری کنیم

برای گرفتن بهترین و مطمئن‌ترین نتیجه از کالیپرهای Skinfold مهم است هر بار دقیقا همان نقطه را اندازه‌گیری کنیم. در مردان اندازه‌گیری در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، ران، و شکم انجام می‌شود. نواحی Skinfold در زنان بالای بازو، ران، و پهلو است. سپس از این ارقام برای اندازه گیری درصد چربی بدن فرد استفاده می‌شود. بنابراین برای مثال مردی که ۴۲ سال سن، و ۸۴ کیلوگرم وزن دارد، در صورتی که اندازه‌گیری پوست او در قسمت ران ۳۱ میلی‌متر، قفسه‌ی سینه ۳۰ میلی‌متر، و شکم ۲۴ میلی‌متر باشد، ۲۶ درصد چربی بدن دارد.

8600116 orig - روش های اندازه گیری درصد چربی بدن

5. تحلیل مقاومت بیوالکتریک

روش دیگر اندازه گیری درصد چربی در بدن استفاده از تحلیل مقاومت الکتریکی (BIA) است. اساس کار BIA این است که محتوای آب چربی کم‌تر است و جریان الکتریکی را خیلی خوب عبور نمی‌دهد. از طرف دیگر عضله حاوی آب بیش‌تری است و الکتریسیته را بهتر عبور می‌دهد. در این روش مقاومت، قد و وزن شخص استفاده می‌شود تا درصد چربی که بخشی از کل توده‌ی بدن را تشکیل داده‌است محاسبه شود. در مقایسه با کالیپر Skinfold، این روش برای اندازه گیری درصد چربی بدن خیلی آسان‌تر است. مثلا، برخی ترازوهای الکترونیکی قابلیت تحلیل مقاومت بیوالکتریک را دارند. اما این وسایل برای ورزشکاران، زنان باردار، یا افراد دارای ضربان‌ساز (دستگاهی که ضربان قلب را شبیه‌سازی، و آهنگ آن را تنظیم می‌کند، م.) مناسب نیست.

بر اساس یک مجله‌ی تغذیه و مراقبت از سوخت و ساز، تحلیل مقاومت بیوالکتریک محاسبه‌ی درصد چربی بدن را برای آدم‌ها آسان‌تر و دسترس‌پذیرتر کرده‌است. اگر درصد چربی بدن شما بالای ۳۰ درصد است یا بیش از ۱۶ کیلوگرم اضافه وزن دارید، متوجه می‌شوید BIA در مقایسه با کالیپر skinfold برای شما گزینه‌ی بهتری است.

6. روش آنتروپومتری برای اندازه گیری درصد چربی بدن

یک روش ارزان و آسان برای اندازه‌گیری درصد چربی بدن شیوه‌ی آنتروپومتری است (گاهی با عنوان روش نیروی دریایی امریکا نیز به آن اشاره می‌شود). در این شیوه میزان چربی در بدن شما با استفاده از سنجش‌های مختلف جسمانی محاسبه می‌شود. برای مردان، دور شکم و دور گردن، و هم‌چنین قدشان اندازه‌گیری می‌شود. برای زنان، قد، دور باسن، و دور گردن اندازه‌گیری می‌شود. اندازه‌گیری درصد چربی بدن‌تان به یک متر خیاطی نیاز دارید. سپس می‌توانید با استفاده از وب‌گاه‌های برخط محاسبه‌ی چربی بدن، مقدار تقریبی درصد چربی بدن‌تان را به‌دست بیاورید. ایراد این روش این است که کم‌ترین دقت را برای اندازه گیری درصد چربی بدن دارد، چون چربی بدن را دقیق اندازه‌گیری نمی‌کند. با این حال، شما می‌توانید از این روش استفاده کنید تا هنگامی که قصد دارید وزن و توده‌ی چربی را در بدن‌تان کاهش دهید، پیشرفت‌تان را در قالب جدول بررسی کنید.

7. توزین هیدرواستاتیک

در این روش وزن شما در حالی اندازه‌گیری می‌شود که بدن‌تان در آب غوطه‌ور است. هرچند این دقیق‌ترین روش برای محاسبه و بررسی میزان چربی بدن شما است، اما برای بیشتر آدم‌ها غیرکاربردی و گران است.

8. جذب اشعه‌ی ایکس با دو انرژی

این یک روش دقیق اما گران دیگر برای سنجش میزان چربی بدن است. اشعه‌ی ایکس توده‌ی بافت چربی شما را اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند بین بافت چربی نحیف و توده‌ی بافت چربی تمایز قائل شود.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید