رژیم خام خواری برای لاغری ؛ مزایا و معایب

Raw Food Diet 1 - رژیم خام خواری برای لاغری ؛ مزایا و معایب

رژیم خام خواری برای لاغری ؛ مزایا و معایب

رژیم خام خواری در قرن نوزدهم میلادی ابداع شد، اما در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری یافته است. طرفداران رژیم خام خواری معتقدند این رژیم برای سلامت انسان فواید بسیاری دارد. البته برخی متخصصین سلامت معتقدند دنبال‌کردن این رژیم می‌تواند بر سلامت فرد عوارض منفی برجای بگذارد. حال سوال اصلی این است که  آیا رژیم خام خواری سالم است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با این رژیم و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

رژیم خام خواری چیست؟

رژیم خام خواری از یک دهه پیش مورد توجه قرار گرفت ودر سال های اخیر محبوبیت بیشتری یافت. طرفداران رژیم خام خواری بیشتر وگان ها هستند که معتقدند غذاهای گیاهی باید در طبیعی ترین حالت ( نپخته و فرآوری نشده ) مصرف شود چون آنزیم های طبیعی در غذاهای زنده مزایای فراوانی برای بدن دارند.  غذای خام به‌ غذایی گفته می‌شود که به آن حرارت بالای ۴۰ تا ۴۸ درجه‌ داده نشده باشد. همچنین غذای خام غذایی است که تصفیه، پاستوریزه و مورد آفت‌کشی قرار نگرفته باشد. در غیر این‌صورت غذا خام محسوب نمی‌شود. بیشتر رژیم‌های خام‌ خواری کاملا پایه‌ی گیاهی دارند. اما برخی افراد در رژیم غذایی‌شان شیر و تخم مرغ خام هم مصرف  می کنند.

مطلب مرتبط:  رژیم گیاه خواری و تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن

در رژیم خام خواری چه چیزی می خورید؟

این رژیم به طور کامل از غذاهای خام تشکیل شده است. این غذاها شامل میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها، غلات و حبوبات ( که معمولا خیس خورده یا جوانه زده هستند ) و جلبک دریایی است. به غذایی خام گفته می شود که به آن دمای بالاتر از 115 درجه فارنهایت داده نشده باشد. در رژیم خام خواری روش‌های آماده‌سازی بیشتر به صورت آب گیری، خشک کردن، خیساندن و جوانه زدن می باشد.

1532234675 J2eN0 - رژیم خام خواری برای لاغری ؛ مزایا و معایب

در رژیم خام خواری چه چیزهایی را نمی توانیم بخوریم؟

در این رژیم نباید از گوشت، لبنیات، غذاهای دریایی یا هرگونه غذای گیاهی با دمای بالاتر از 115 درجه فارنهایت استفاده کنید. اما افراد کمی از تخم مرغ و لبنیات خام استفاده می کنند.  دیگر افراد که اکثریت را تشکیل می دهند وگان هستند. غذاهایی که به روش های دیگر ( غیر از حالت خام ) آماده می شوند را نباید بخورید. بسیاری از کسانی که رژیم خام خواری دارند، مصرف شکر تصفیه شده و قهوه را نیز قطع می کنند چون معتقدند غذاها را باید در اصلی ترین شکل خود و به صورت طبیعی استفاده کنند.

مزایای رژیم خام خواری

بزرگترین مزیت رژیم خام خواری این است که از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده می کنید. میوه ها و سبزیجات سرشار از  فیبر و آنتی اکسیدان هستند که برای بدن مفید است از طرفی مصرف میوه ها و سبزیجات سبب کاهش مصرف قند و چربی می شود که این نیز برای بدن مفید است. پختن بعضی مواد غذایی مانند اسفناج سبب  از بین رفتن ویتامین های موجود در آنها نظیر ویتامین C می شود. همچنین در رژیم خام خواری شما پرخوری نمی کنید بنابراین این رژیم در بعضی افراد برای تثبیت و کاهش وزن جواب می دهد.

اما برخی مواد مغذی موجود در غذاها مانند لیکوپن موجود در گوجه فرنگی هنگام پخته شدن بهتر جذب بدن می شود. البته محدود کردن رژیم غذایی نظیر نخوردن گوشت و لبنیات سبب کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند B12، ویتامین D و کلسیم در بدن می شود. همچنین دائما غذای خام خوردن بسیار دشوار است و دلتان برای بسیاری از طعم ها تنگ می شود. از طرفی درست کردن غذا بدون پختن به زمان و ابزار خاصی نیاز دارد.

Le regime vegetarien plus efficace qu un regime hypocalorique pour perdre du poids width1024 - رژیم خام خواری برای لاغری ؛ مزایا و معایب

معایب رژیم خام خواری

رژیم خام خواری سه مشکل اساسی دارد که با توجه به آنها چنین رژیمی توصیه نمی شود:

1- سلامت تیروئید

بسیاری از سبزیجات در خانواده سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل دارای ترکیبات گواتروژن هستند. گواتروژن ها؛ ترکیبات طبیعی در بعضی غذاها هستند که سبب اختلال در عملکرد تیروئید می شوند و فرد را به گواتر یا کم کاری تیروئید مبتلا می کنند. گواتروژن ها در کسانی که عملکرد تیروئیدشان ضعیف است و یا مبتلا به اختلال تیروئید هستند، سبب می شوند قابلیت تیروئید برای تولید هورمون های مهم بدن مختل شود. گواتروژن ها با حرارت غیر فعال می شود بنابراین پختن سبزیجات سبب می شود این افراد بتوانند سبزیجات چلیپایی را مصرف کنند. رژیم خام خواری از این لحاظ به هیچ وجه مناسب نیست.

2- سلامت گوارش

هضم سبزیجات خام به دلیل دارا بودن سلولز و دیگر ساختارهای فیبروزی، برای سیستم گوارش انسان کار سختی است. معده انسان مانند دیگر حیوانات گیاه خوار مثلا گاو ساخته نشده است. بسیاری از این حیوانات معده اضافی دارند که سبزیجات خورده شده را تجریه و هضم می کند. انسان ها معده اضافی ندارند تا تمام فیبروزها و سلولز های موجود در سبزیجات را هضم کنند، به همین خاطر هضم فیبر موجود در سبزیجات برای ما بسیار دشوار است. وقتی مرتب غذاهایی بخوریم که سیستم گوارش نمی تواند به خوبی آنرا هضم کند، قابلیت هضم سیستم گوارش به مرور ضعیف می شود. در این حالت احتمال ابتلای فرد به نفخ، سوء هاضمه، یبوست یا اسهال، افزایش وزن، سوء تغذیه، آلرژی به غذا و کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش می یابد. سیستم گوارش بدن، عنصری کلیدی برای سلامت است. بنابراین مهم است مطمئن شوید سالم است و به خوبی کار می کند.

81299 1 780x405 - رژیم خام خواری برای لاغری ؛ مزایا و معایب

3- جذب مواد مغذی

وقتی غذا به خوبی هضم نشود احتمال اختلال در جذب مواد مغذی موجود در غذاها بالا می رود. بسیاری از مواد مغذی موجود در سبزیجات در قسمت فیبری آنها ذخیره شده اند. زمانی می توانیم از فیبر سبزیجات استفاده می کنیم که خودمان از قبل آنها را تجزیه کنیم چون بدن قادر به انجام این کار نخواهد بود. پختن سبزیجات با دمای کم یا متوسط معمولا برای شکستن فیبر سبزیجات کافی است و بدن در این شرایط قادر به جذب مواد معدنی و مواد مغذی آنها است. هرچند گاهی اوقات سالاد خوردن ضرری برای سیستم گوارش ندارد اما اگر به طور روزانه از غذاهای خام استفاده کنید باید مراقب سلامت دستگاه گوارشتان باشید. همه غذاها نباید پخته شوند و بعضی از آنها به صورت خام مزیت های بیشتری برای بدن دارند اما اگر می خواهید به طور جدی رژیم خام خواری را شروع کنید بهتر است دوباره فکر کنید.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید