رژیم غذایی بدون گلوتن چیست ؟

  • رژیم غذایی بدون گلوتن چیست

    رژيم غذایی فاقد گلوتن چیست ؟

    قبل از پیروی از رژيم غذایی بدون گلوتن ، باید بدانید که این رژيم چیست! گلوتن یک نوع پروتئین خاص است ، اما در گوشت و تخم مرغ یافت نمی شود. در عوض گلوتن اکثرا در گندم ، گندم سیاه و و جو وجود دارد. پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن بدین معناست که از مصرف این غلات باید خودداری کنید. این رژیم برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ( بیماری دستگاه گوارش در اثر جذب ناقص خوراک در روده‌ ها که نشانه‌ آن اسهال و سو تغذیه است ) و افرادی که به گلوتن آلرژی دارند ، مناسب خواهد بود.

  • بررسی مواد تشکیل دهنده مکمل ها در رژيم بدون گلوتن

    ” پرچم قرمز ” گلوتن

    افرادی که از رژیم بدون گلوتن پیروی می کنند ، باید برچسب روی محصولات را با دقت مطالعه کنند. برخی از پرچم های قرمز مواد مغذی مانند گندم ، گندم حاوی گلوتن ، جو یا گندم سیاه آشکار است. دو ماده ای که باید در مصرف آن ها دقت داشته باشید مالت ( که از جو تهیه شده است ) و پروتئین گیاهی هیدرولیز شده ( اغلب حاوی گندم است ) است.

  • عدم مصرف نان در رژیم بدون گلوتن

    از مصرف نان خودداری کنید!

    شاید دشوارترین بخش رژیم بدون گلوتن عدم مصرف نان باشد ، زیرا نان شامل گندم سفید ، گندم مرمری و گندم سیاه است. همچنین از مصرف نان بیگل ( نان حلقه ‌ای شکل و سفت که خمیر آن را پیش از طبخ آب ‌پز کرده‌ اند ) ، کیک مافین ، کروسانت ، نان کماج همبرگری ، بیسکویت و حتی نان پیتزا خودداری کنید. ابته ناامید نشوید! گزینه های دیگری وجود دارند که می توانید جایگزین آن ها کنید.

  • قابلیت استفاده از نان های فاقد گلوتن در رژیم بدون گلوتن

    می توانید نان های بدون گلوتن انتخاب کنید!

    در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی سالم و همه سوپر مارکت ها دارای محصولات بدون گلوتن از جمله انواع نان هستند. این محصولات اغلب با آرد برنج یا آرد سیب زمینی تهیه می شوند. فقط باید برچسب مواد تشکیل دهنده آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که 100% فاقد گلوتن هستند.

  • عدم مصرف غلات های صبحانه در رژیم بدون گلوتن

    اکثر غلات ها حاوی گلوتن هستند

    غلات های صبحانه یکی دیگر از خوراکی های مورد علاقه افرادی که از رژیم بدون گلوتن پیروی می کنند ، است. در این رژیم نمی توانید از کرم گندم استفاده کنید ، اما حق انتخاب های دیگری پیش رو دارید! لیست مواد تشکیل دهنده بر روی لیبل را بخوانید و از مصرف هر گونه غلات حاوی گندم ، جو ، گندم سیاه یا مالت جلوگیری کنید.

  • مصرف غلات های ذرت و برنج در رژیم بدون گلوتن

    از مصرف غلات ذرت و برنج لذت ببرید!

    غلات های حاوی ذرت و برنج گزینه های خوبی برای صبحانه محسوب می شوند ، اما خواندن با دقت مواد تشکیل دهنده روی برچسب ها بسیار حیاتی است زیرا برخی از آن ها ممکن است حاوی مالت باشند.

  • مصرف انواع پاستاها در رژیم بدون گلوتن

    مصرف انواع پاستاها

    مهم نیست که پاستای شما چه شکل و مارکی داشته باشد ، اکثر پاستاها از گندم تهیه می شوند. بنابراین هنگام رژیم بدون گلوتن باید از مصرف اسپاگتی ، ماکارونی ، صدف و حلزون به طور منظم خودداری کنید. در عوض ، به دنبال ماکارونی های ساخته شده از برنج ، ذرت یا کوینولا باشید.

  • مصرف برنج و سیب زمینی در رژیم بدون گلوتن

    سراغ برنج و سیب زمینی بروید

    در رژیم غذایی بدون گلوتن سراغ برنج و سیب زمینی بروید. می توانید آن ها را با هر ماده ای ترکیب و مزه دار کنید ، یا به تنهایی ازآن ها لذت ببرید. هنوزم به دلیل نخوردن پاستای مورد علاقه تان ناراحتید ؟! نکته کلیدی این است : وقتی میل خیلی زیادی به اسپاگتی دارید ، پیدا کردن ماکارونی های بدون گلوتن امکان پذیر است وفقط کافیست به نودل فکر کنید!

  • مصرف کراکرها در رژیم بدون گلوتن

    بیشتر کراکرها از گندم تهیه می شوند!

    وقتی برچسب مواد تشکیل دهنده را بررسی می کنید متوجه خواهید شد که گندم به عنوان یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده اکثر کراکرها می باشد. یک جایگزین برای پنیرهای مورد علاقه خود پیدا کرده اید.

  • مصرف کیک برنجی در رژيم بدون گلوتن

    میلتان به تنقلات را با کیک های برنجی برطرف کنید!

    چه کسی میل به کراکر دارد وقتی با وجود کیک های برنجی و چیپس های ذرت می توانید تمام میل خود به تنقلات را برطرف کنید‌؟ یکی دیگر از میان وعده های بدون گلوتن ، پاپ کورن است.

  • در رژیم بدون گلوتن در مصرف غذاهای سوخاری زیاده روی نکنید!

    در مصرف غذاهای سوخاری زیاده روی نکنید!

    اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی را همیشه بررسی کنید. روکش کرانچی روی اکثر ناگت های مرغ و ماهی ها به طور معمول از آرد گندم تهیه می شود.

  • مصرف گوشت تازه در رژیم بدون گلوتن

    مصرف گوشت تازه

    لازم نیست که به همراه مرغ ، ماهی و گوشت تازه نان میل کنید. در رژیم غذایی بدون گلوتن به سراغ گوشت گاو تازه و بدون چربی بروید. به یاد داشته باشید که هات داگ و گوشت های فرآوری شده مناسب نبوده و از این رو لازم است مواد تشکیل دهنده افزودنی هایی که ممکن است حاوی گلوتن باشند را بررسی کنید.

  • عدم مصرف کیک و شیرینی در رژيم بدون گلوتن

    از مصرف بیشتر کوکی ها و کیک ها خودداری کنید

    اگرچه رژیم بدون گلوتن حاوی بیشتر کیک های سنتی ، شیرینی ، کلوچه و سایر غذاهای تهیه شده از آرد گندم نیست ، همچنان راه های زیادی برای رفع میل شما به شیرینی وجود دارد.

  • مصرف شیرینی های فاقد گلوتن

    مصرف شیرینی های فاقد گلوتن

    مارشمالو و آب نبات بخورید. تمامی این شیرینی ها فاقد گلوتن هستند. البته می توانید دنبال شیرینی فروشی هایی بگردید که طبق سفارش مشتری کیک های بدون گلوتن می پزند!

  • مصرف انواع مواد غذایی در رژیم بدون گلوتن

    چیزهای زیادی برای لذت بردن وجود دارد

    علاوه بر سیب زمینی و برنج ، غذاها و نوشیدنی های خوشمزه ای همچون تخم مرغ ، ماهی ، گوشت ، میوه ، سبزیجات و محصولات لبنی وجود دارند که در رژيم غذایی بدون گلوتن می توانید میل کنید. هنگام استفاده از میوه و سبزیجات منجمد یا کنسروی ، مواد افزودنی حاوی گلوتن را بررسی کنید. همین موضوع در مورد پنیرهای فرآوری شده و ماست های طعم دار نیز صدق می کند.

  • تاثیر مذاکره در حین غذا خوردن

    هنگام غذا خوردن با هم صحبت کنید!

    یکی از بزرگ ترین چالش های حفظ رژیم بدون گلوتن ، رمزگشایی منوی رستوران است. خجالت نکشید! با خدمتکار و یا سرآشپز صحبت کنید و نیازهای غذایی خود را توضیح دهید ، این گونه راضی می شوید!

  • در رژیم بدون گلوتن علائم پزشکی خود را بررسی کنید

    علائم پزشکی خود را بررسی کنید!

    برای بیشتر افراد مبتلا با بیماری سلیاک ( بیماری دستگاه گوارش در اثر جذب ناقص خوراک در روده‌ ها که نشانه‌ آن اسهال و سو تغذیه است ) می تواند باعث علائمی مانند گاز و نفخ ، تغییر در حرکات روده ، کاهش وزن ، خستگی و ضعف شود. به همین دلیل است که غذاهای بدون گلوتن مفید خواهد بود. قبل از هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی خود ، با پزشکتان مشورت کنید.

  • تاثیر رژیم بدون گلوتن در بیماران مبتلا به اختلالات اوتیسم

    رژیم بدون گلوتن و اختلالات اوتیسم

    برخی والدین معتقدند رژیم بدون گلوتن می تواند به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم کمک می کند ، البته این ایده بحث برانگیز است. این تئوری نشان می دهد كه كودكان مبتلا به ASD به گلوتن حساس هستند و جلوگیری از پروتئین می تواند علائم خاصی مانند گفتار یا رفتارهای اجتماعی را بهبود بخشد. در حال حاضر ، تحقیقات کافی برای تایید یا رد اثربخشی رژیم های غذایی بدون گلوتن در مبتلایان به اوتیسم وجود ندارد.

  • رژیم غذایی بدون گلوتن سهل الوصول نیست

    رژیم غذایی بدون گلوتن سهل الوصول نیست

    رژیم بدون گلوتن همیشه آسان نیست. افرادی که از مزایای آن به طور کلی بهره می برند ، برای ادامه زندگی باید به رژیم غذایی خود ادامه دهند. این بدین معناست که باید از مصرف نان و پاستا و خوراکی های تهدیدآمیزی همچون کیک و کوکی خودداری کنید. البته پیدا کردن جایگزین های فاقد گلوتن آسان تر است و برنامه ریزی دقیق به شما کمک می کند تا بتوانید برای مدت زمان طولانی از این رژیم پیروی کنید. قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی ، با پزشک خود مشورت کنید.

  • دیدگاهتان را بنویسید