رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

dopamine1 - رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

رژیم غذایی دوپامین به عنوان برنامه غذایی شناخته می شود که علاوه بر کاهش وزن سبب تقویت خلق و خو نیز می شود. این رژیم در کنار کاهش وزن به افزایش هورمون شادی یعنی دوپامین در مغز کمک می کند. انواع مختلفی از این رژیم وجود دارد اما همگی بر اساس غذاهایی هستند که موجب افزایش دوپامین می شوند.

 این غذاها عبارتند از:

  • لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست
  • گوشت های غیر فرآوری شده مانند گوشت گوساله، مرغ و بوقلمون
  • ماهی های سرشار از امگا 3 مانند سالمون و ماهی خال مخالی
  • تخم مرغ
  • میوه ها و سبزیجات به ویژه موز
  • مغزها مانند بادام و گردو
  • شکلات تلخ

در بیشتر انواع  رژیم غذایی دوپامین توصیه می شود از مصرف الکل، کافئین و قندهای فرآوری شده اجتناب شود و برخی از آنها نیز توصیه به حذف یا محدود کردن کربوهیدرات های نشاسته ای می کنند.

foods that help fight low dopamine - رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

رژیم غذایی دوپامین چیست و چگونه غذاها روی آن تاثیر می گذارند؟

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است – یک ماده شیمیایی که مسئول انتقال سیگنال های بین عصب سلول ها در مغز است. دوپامین مستقیما روی مراکز پاداش و لذت مغز تاثیر می گذارد که در مقابل خلق و خو را تحت تاثیر قرار می دهند. فعال سازی آن به چند دلیل اتفاق می افتد از جمله در دسترس بودن ناگهانی غذا.

تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به پرخوری ممکن است دچار اختلال در مسیر دوپامین شوند یعنی وقتی در مقابل غذاهای مورد علاقه ( غذاهای شیرین و چرب ) قرار می گیرند کند می شود. این واکنش کند شدن می تواند به صورت بالقوه سبب افزایش رفتار پاداش جویی از جمله پرخوری شود با این حال چنین نظریه ای نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

در حال حاضر این را می دانیم که غذا خوردن موجب افزایش دوپامین می شود، مخصوصا خوردن غذاهایی که بسیار شیرین و چرب هستند، هر دوی این موارد می توانند سبب افزایش اشتها، پرخوری و افزایش وزن در بلند مدت شوند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی برای افزایش سروتونین در بدن

حال می خواهیم ببینیم چگونه می توان بدون استفاده از غذاهای بسیار چرب و شیرین سطح دوپامین را افزایش داد؟

غذاهای پروتئینی از بخشی به نام آمینو اسیدها ( از جمله تیروزین ) تشکیل شده اند که برای تولید دوپامین ضروری هستند. گفته می شود افزایش مصرف پروتئین می تواند بدون اینکه اشتها را افزایش دهد موجب تقویت دوپامین شود. یکی از مطالعات اخیر به بررسی این تئوری پرداخته و به این نتیجه رسیده که خوردن یک صبحانه سرشار از پروتئین از جمله تخم مرغ، گوشت های کم چرب و لبنیات بهترین راه برای کاهش هوس های غذایی صبحکاهی و افزایش سطح دوپامین است.

0ac9e49bf85ed7c95c60fa496dcaa329 fathers day breakfast best breakfast recipes - رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

نکاتی درباره رژیم غذایی دوپامین…

وعده های غذایی را به موقع و مرتب استفاده کنید. این کار از نوسان ناگهانی هورمون ها پیشگیری و به تنظیم اشتها کمک می کند. همچنین این کار احتمال پرخوری های هنگام عصر را کاهش می دهد.

سعی کنید هنگام صبحانه پروتئین های بدون چربی مانند تخم مرغ، سالمون دودی، ماهی خال مخالی یا یک ماست با پروتئین بالا به همراه آجیل ها، دانه ها یا میوه را انتخاب و مصرف کنید.

برخی از انواع رژیم غذایی دوپامین از شما می خواهند کربوهیدرات های نشاسته ای را محدود کنید که ما این گونه رژیم را توصیه نمی کنیم. کربوهیدرات ها از اجزاء مهم رژیم غذایی هستند، بنابراین در هر وعده مقداری از آنها را به غذای خود اضافه کنید. به دنبال کربوهیدرات هایی باشید که شاخص گلایسمی پایینی دارند مانند نان جو یا فرنی. این دو قند خون را ثابت نگه می دارند که تاثیر خوبی روی اشتها دارد.

چربی های سالم مانند چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های غیر اشباع که در روغن های زیتون، گلرنگ، کنجد یا  هسته انگور پیدا می شود بعلاوه آووکادو، گردو، بذر کتان و ماهی های چرب از جمله شاه ماهی و قزل آلا را انتخاب کنید.

به غذای خود پروتئین کم چرب اضافه کنید مثلا مرغ، عدس، ماهی یا گوشت کم چرب را در وعده های نهار و شام مصرف کنید. فعالیت هایی مانند یوگا را افزایش دهید چون مشخص شده به افزایش دوپامین کمک می کند.

همه چیز را ساده نگه دارید و به دنبال کیفیت غذاها باشید، غذاهای فرآوری شده نمکی را کاهش دهید و مصرف غذاهای قندی را به حداقل برسانید، همچنین مطمئن شوید در روز پنج وعده غذا می خورید.

dopamin10 - رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

سطح دوپامین را متعادل نگه دارید

از آنجا که حتی چیزهای خوب نیز باید به میزان متعادل مصرف شوند باید حواسمان باشد سطح دوپامین را در مقدار درست نگه داریم. سطح پایین دوپامین سبب می شود فرد بی انگیزه و بی حوصله باشد و از چیزی لذت نبرد.

اما مقدار بسیار بالای آن نیز می تواند به روش های مخرب زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد. سطح بالای دوپامین ممکن است موجب پرخاشگری، بیش از حد رقابت جو شدن و کاهش همدلی و همراه بودن شود.

وقتی دچار افزایش بیش از حد مقدار دوپامین می شوید بیشتر ریسک خواهید کرد و تهاجمی پیش می روید. سطح بالای دوپامین می تواند میل جنسی را بیش از اندازه بالا ببرد و موجب شود فرد مستعد انواع مختلفی از اعتیاد شود.

جالب اینجاست که بدانید چگونگی هیجانی شدنتان بستگی به این دارد که کدام قسمت مغزتان دوپامین ترشح می کند. به همین دلیل است که برخی از افرادِ دوپامین بالا در پول درآوردن موفق می شوند و برخی دیگر به سراغ ورزش های خطرناک می روند.

دوپامین بیش از حد در برخی اختلالات روانی تاثیرگذار است نظیر :

  • اختلال بیش فعالی
  • اختلال وسواس فکری
  • شیزوفرنی
  • پارانویا
  • وهم
  • روانپریشی
  • فاز مانیک اختلال دو قطبی

ADHD Kid - رژیم غذایی دوپامین چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

مطلب مرتبط: نقش تغذیه در کاهش اثرات بیش فعالی در کودکان

چگونه دوپامین را به صورت طبیعی کاهش دهیم

در این مقاله خواندید که چگونه می توان سطح دوپامین را افزایش داد اما اگر مشکلتان برعکس بود و سطح دوپامین بدنتان از مقدار طبیعی بالاتر بود چگونه آن را کاهش دهید؟

داروهای بسیاری هستند که دشمن دوپامین به حساب می آیند و با مسدود کردن گیرنده های دوپامین به کاهش آن کمک می کنند.

همچنین چندین روش طبیعی وجود دارد که کمک می کنند سطح دوپامین  متعادل شود و سطح بالای دوپامین در افراد مبتلا به اختلالات روانی کاهش یابد.

برای دریافت مکمل  و داروهای ضد دوپامین ابتدا باید توسط پزشک معالجه شوید و سپس اگر لازم باشد دارو تجویز می شود.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید