رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

The Diabetic Diet Good for Everyone Diabetic or Not 696x436 - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

دیابت نوع 2 که در اصطلاح به “دیابت چاق کننده” نیز معروف است، در پی کمبود جزئی ترشح انسولین و مقاومت نسبت به انسولین ایجاد می شود که در نتیجه بالا رفتن قند خون را در پی دارد. معمولا بسیاری از افراد بالای 40 سال دچار افزایش قند خون و کمی اضافه وزن می شوند. در این صورت بسیار مهم است با رعایت رژیمی مناسب و کم کالری وزن کم کرد. در ادامه بیشتر با این بیماری و رژیم غذایی مناسب این بیماران آشنا خواهیم شد.

بیماری دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یا دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت بزرگسالان در نتیجه عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی از استفاده ی بهینه از انسولین تولیدی رخ می دهد؛ که به این حالت مقاومت به انسولین گفته می شود. این نوع دیابت اغلب در افراد بالای 40 سال، چاق و دارای سابقه خانوادگی دیابت رخ می دهد ولی متاسفانه امروزه آمار ابتلای افراد جوان تر نیز به دلیل شیوه زندگی امروزی  افزایش یافته است. دیابت نوع 2 95-90% موارد تشخیص داده شده ی دیابت را تشکیل می دهد.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

ریسک فاکتور های دیابت نوع 2

  • عوامل وراثتی و محیطی از جمله سابقه فامیلی دیابت
  • بالا بودن سن
  • چاقی بخصوص چاقی داخل شکمی
  • عدم تحرک فیزیکی
  • سابقه دیابت بارداری
  • نژاد و قومیت

web obesity pa - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

علایم دیابت نوع 2

  •  احساس تشنگی مفرط
  •  تکرر ادرار
  •  تاری دید
  •  زودرنجی و تحریک پذیری
  •  کاهش وزن
  •  خشکی دهان
  •  بی حسی یا سوزش دست و پا
  •  عفونت مکرر لثه، پوست و مثانه
  •  عدم بهبودی زخم ها
  •  خستگی زیاد غیر قابل توجیه

مطلب مرتبط: علائم قند خون بالا چیست؟ 

15296 0 - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

اما باید بدانید در بعضی موارد دیابت نوع 2 هیچ علامتی ندارد. در این گونه موارد افراد مبتلا ماه ها یا حتی سال ها بدون این که از بیماری خود مطلع باشند به زندگی ادامه می دهند. دیابت آن قدر به تدریج پیش می رود که حتی گاهی اوقات علایم آن قابل شناسایی نیست. به همین دلیل خیلی از مبتلایان به دیابت تا سال ها از بیماری خود اطلاع ندارند.

رژیم غذایی مخصوص دیابت نوع ۲

رژیم غذایی که به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می‌شود در واقع رژیمی است که همه‌ی افراد باید رعایت کنند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع یک (IDDM)

نکات اصلی رژیم شامل:

  • با برنامه و سر موقع خوردن غذا و میان ‌وعده ها
  • انتخاب طیف گسترده‌ای از مواد غذایی که مواد مغذی آنها زیاد و کالری‌های بی‌ارزش آنها کم باشد.
  • به اندازه غذا خوردن
  • مطالعه دقیق برچسب مواد غذایی
  • داشتن فعالیت فیزیکی
  • محدود کردن چربی ها علی الخصوص چربی های اشباع دریافتی

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

کربوهیدرات‌های سالم :

سبزیجات

میوه

حبوبات از جمله انواع لوبیا

غلات سبوس‌دار

13 1479969169 - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

مواد غذاییِ دوستدارِ قلب دارای اسید‌های چرب امگا۳ :

ماهی تُن

ماهی ساردین

ماهی سالمون

ماهی خال‌مخالی (ماکارل)

لوزی‌ماهی (هالیبوت)

ماهی کاد

139506130956017138552124 - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

چربی‌های اشباع‌نشده‌ی سالم :

روغن زیتون

روغن کانولا

روغن بادام‌زمینی

بادام

گردو

آووکادو

اگرچه این موارد گزینه‌های خوبی برای تامین چربی هستند، اما کالری آنها بالا است. بنابراین بهتر است هنگامی که برای خرید لبنیات می‌روید، انواع کم‌چرب آنها را انتخاب کنید.

Healthy Fats mini 730x400 - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

غذاهای مضر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

غذاهای مشخصی وجود دارند که باید کم مصرف کنید و یا دور آنها را کامل خط بکشید. از جمله:

غذاهای دارای چربی‌های اشباع‌

غذاهای دارای چربی‌های ترانس

غذاهای فرآوری شده

گوشت گاو

سخت‌پوستان مانند صدف یا خرچنگ

جگر

روغن شیرینی‌پزی

کیک و شیرینی

تنقلات فرآوری شده

نوشیدنی‌های قندی

لبنیات پرچرب

غذاهای شور

غذاهای سرخ‌ کردنی

فایده نخوردن گوشت قرمز برای سلامتی که باید بدانید - رژیم غذایی مناسب در بیماری دیابت نوع 2 (NIDDM)

با پزشک خود درباره‌ی مواد مغذی و کالری‌هایی که می‌خواهید مصرف کنید، مشورت کنید. با کمک همدیگر می‌توانید به یک برنامه‌ی غذایی برسید که مزه‌اش خوب باشد و در عین حال نیازهای سبک‌ زندگی شما را برآورده کند.

نکاتی برای تحت کنترل دیابت نوع ۲

  • در رژیم غذایی خود موا‌د غذایی غنی از فیبر و کربوهیدات‌های سالم بگنجانید. خوردن میوه، سبزی و غلات سبوس‌دار می‌تواند به ثابت نگه‌داشتن سطح گلوکز خون کمک کند.
  • در وعده‌های غذایی منظم غذا بخورید.
  • هنگامی که سیر شدید از غذا خوردن دست بکشید.
  • مصرف ۸ – ۷  لیوان آب  در روز
  • وزن خود را کنترل کنید. به این معنی که استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شیرینی و روغن‌های حیوانی را به حداقل برسانید.
  • روزانه حدود نیم‌ساعت به انجام ورز‌ش‌های هوازی اختصاص دهید. فعالیت فیزیکی حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و به کاهش گلوکز خون و بهبود وضعیت قلبی عروقی بیماران کمک می کند.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید:

مشاوره رژیم غذایی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید