رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

636080739215953062 lg - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری مزمن است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک بیماری شایع و نیازمند مدیریت بلند مدت است. علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر شامل درد شکم ، گرفتگی عضلانی در ناحیه شکم، نفخ، اسهال و یبوست می باشد. برخی افراد علائم شدیدتری مانند کاهش وزن و خونریزی از مقعد را نیز تجربه می کنند. یکی از موارد موجود برای مدیریت این بیماری تغییر رژیم غذایی است. در بسیاری از موارد، ایجاد تغییرات ساده ای در شیوه ی زندگی و برنامه غذایی می تواند به این بیماران کمک کند. اگر چه بدن بلافاصله به این تغییرات پاسخ نمی دهد، ولی هدف شما باید یافتن راه حل هایی با اثرات طولانی مدت باشد، نه گذری و کوتاه مدت.

رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر

درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد، اما علائم آن را می توان از طریق اصلاح رژیم غذایی مدیریت کرد. اولین کاری که باید انجام دهید یادداشت غذاهای مصرفی روزانه است زیرا این کار در شناسایی مواد غذایی محرک نشانه ها به شما کمک می کند. از طریق مشورت با پزشک خود می توانید به یک رژیم غذایی مناسب دست یابید. در ادامه با برخی گزینه ها که می توانید مد نظر قرار دهید بیشتر آشنا می شویم.

1. رژیم غذایی با فیبر زیاد/فیبر کم

برخی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر از افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر سود می برند، در شرایطی که برخی دیگر وخیم‌تر شدن علائم بیماری را تجربه می کنند. پیش از افزودن فیبر به رژیم غذایی سندرم روده تحریک پذیر خود، ابتدا باید فرق بین فیبر محلول و فیبر نامحلول را بدانید. به طور کلی، بهتر است برای کنترل علائم مصرف فیبر نامحلول را کاهش دهید، اما ممکن است به افزایش دریافت فیبر محلول نیاز داشته باشید.

فیبر نامحلول در آب حل نمی شود و به راحتی توسط بدن تجزیه نمی شود. برای پیشگیری از اسهال باید از این نوع فیبر کمتر استفاده کنید.

فیبر محلول به راحتی در آب حل و در بدن تجزیه می شود. این نوع فیبر مدفوع را نرم می کند و برای بهبود یبوست مفید است.

اگرچه فیبر محلول ممکن است به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند، اما امکان شکل گیری گاز و نفخ در نتیجه مصرف آن وجود دارد. مواد غذایی با محتوای فیبر بالا را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید و اجازه دهید بدن با گذشت زمان به دریافت فیبر بیشتر عادت کند. مواد غذایی سرشار از فیبر عبارت هستند از نان و غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات و حبوبات.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی فیبردار برای کاهش وزن و سلامت دستگاه گوارش

fiberfoods2 850x516 - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

2. رژیم غذایی کم چرب

مصرف کمتر چربی در رژیم غذایی می تواند به کنترل علائم اسهال کمک کند.

مصرف بیسکوئیت ها، کیک ها، پای ها و شیرینی ها را کاهش دهید.

از مصرف محصولات گوشتی پر چرب مانند سوسیس خودداری کنید.

محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

از سس های مبتنی بر گوجه فرنگی و نه سس های خامه ای استفاده کنید.

به میزان کم پنیر مصرف کنید.

کاهش مصرف چاشنی هایی مانند سس مایونز و یا پرهیز از مصرف آنها. در صورت تمایل به استفاده از مایونز، نمونه های کم چرب را انتخاب کنید.

از پوست و چربی گوشت استفاده نکنید و هنگام پخت و پز آنها را جدا کنید.

از میزان کم روغن/کره برای پخت و پز استفاده کنید.

از روش های پخت و پز مانند بخارپز، استفاده از مایکروفر، گریل کردن، کباب کردن و آب پز کردن را به جای سرخ کردن استفاده کنید.

703254 575 - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

 

3. رژیم غذایی کم FODMAP

FODMAP کربوهیدارت های زنجیره کوتاه هستند که به خوبی در روده کوچک جذب نمی شوند. یک رژیم غذایی کم FODMAP به بهبودی علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند. آنها قندهایی هستند که به راحتی در روده تخمیر می شوند و موجب شکل گیری گاز، نفخ و اسهال می شوند. میزان مصرف قندهای قابل تخمیر را کاهش دهید تا علائم سندرم روده تحریک پذیر کاهش یابند. اگر تصمیم به استفاده از رژیم غذایی کم FODMAP دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

4. اجتناب از مصرف غذاهای مشکل زا و محرک

اگر غذایی سبب تشدید علائم بیماری شما  می شود، آن را مصرف نکنید که معمول ترین غذا های محرک عبارتند از: الکل، شکلات، نوشیدنی های حاوی کافئین مانندقهوه و سودا، داروهای حاوی کافئین، لبنیات، شیرین کننده مصنوعی مانند سوربیتول و مانیتول.

اگر از نفخ رنج می برید، سعی کنی غذا های ایجاد کننده نفخ را  از برنامه غذایی خود حذف کنید. این غذا ها شامل: حبوبات، کلم، گل کلم وبروکلی.

غذاهای چرب نیز در برخی از افراد ایجاد ناراحتی می کنند.

جویدن آدامس و یا نوشیدن مایعات با نی باعث بلعیدن هوا و در نتیجه تولید گاز بیشتر می شود.

. - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

5. در زمان ها و فاصله های منظم غذا بخورید

هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید.  هر روز در زمان های مشخصی، وعده های غذایی خود را صرف کنید این امر باعث عملکرد منظم روده ها می شود. اگر دچار اسهال هستید،  وعده های غذایی کم حجم با تعداد بیشتر برایتان بهتر است،  اگر دچار یبوست هستید، خوردن مقادیر زیادی غذاهای پُرفیبر توصیه می شود که به حرکت غذا در طول روده ها  کمک می کند.

6. در مورد محصولات لبنی محتاط باشید

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، ماست را جایگزین شیر کنید. اگر تمایل به مصرف شیر دارید، به مقدار کم اشیر بخورید یا آنرا با مواد غذایی دیگر ترکیب کنید تا به کاهش علائم کمک شود. برخی افراد ممکن است مجبور باشند مصرف لبنیات را به طور کامل متوقف کنند، از این رو، بهتر است ویتامین های B، کلسیم و پروتئین را از منابع دیگر تامین کنند.

20171106115023 calcium absorption - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

7. مقادیر فراوانی مایعات بنوشید

در بین مایعات آب بهترین گزینه است. الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین، سبب تحریک روده و تشدید اسهال می شوند. نوشیدنی های کربناته نیز تولید گاز می کنند.

8. به طور منظم ورزش کنید

ورزش علاوه بر درمان افسردگی و استرس  منجر به بروز انقباضات طبیعی در روده های شما می شود . چنان چه قبلاً فرد بی تحرکی بوده اید، به آهستگی شروع کنید و به تدریج مدت زمان ورزش خود را افزایش دهید. اگر مبتلا به بیماری های دیگری نیز هستید، قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

crossfitness runing - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

9. از پروبیوتیک ها استفاده کنید

پروبیوتیک ها غذاهایی حاوی باکتری های مفید هستند، که ممکن است به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند. پروبیوتیک ها با ایجاد تعادل در تعداد باکتریای های روده  محیطی سالم‌تر در این قسمت ایجاد می کنند. این شرایط به گوارش بهتر و بهبود علائم نفخ و اسهال کمک می کند. از جمله محصولات پروبیوتیک می توان به ماست، نوشیدنی ها و برخی مکمل های غذایی که در قالب کپسول، قرص یا پودر در دسترس هستند، اشاره کرد.

10. از داروهای ضد اسهال با احتیاط استفاده کنید

اگر از داروهای بدون نیاز به نسخه مانند ایمودیوم(Imodium) و یا کاپکتات(Kaopectate) استفاده می کنید، سعی کنید از کمترین دوز آن ها استفاده نمایید. ایمودیوم را 20 تا 30 دقیقه قبل از غذاخورن دریافت کنید، به ویژه وقتی که می دانید غذایی که می خواهید مصرف کنید می تواند منجر به اسهال در شما شود. استفاده های طولانی مدت از این داروها مشکل زا خواهد بود. مطالب ذکر شده در مورد لاکساتیو(laxatives) نیز صحت دارد. بهتر است قبل از استفاده از این دارو ها با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری

هر کسی در زندگی، مشکل گوارشی ناشی از اضطراب و نگرانی را تجربه کرده است. ولی اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر(IBS) باشید، مشکلات ناشی از استرس مانند درد شکمی و اسهال با تکرار بیشتر و شدت بیشتری همراه خواهند بود. یافتن راه هایی برای کاهش استرس، در پیشگیری از علائم فوق کمک خواهد کرد.

 مشاوره

در بسیاری از موارد، مشاوره با یک روانشناس یا روانپزشک می تواند در کاهش استرس به شما کمک کند. او این کار را با بررسی پاسخ های شما به وقایع مختلف و سپس کار کردن با شما به منظور تعدیل یا تغییر آن پاسخ ها انجام می دهد.

زمان ملاقات با یک پزشک - رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر

تمرین های کسب آرامش تدریجی

این تمرین ها به آرام کردن تک تک ماهیچه های بدن کمک می کنند. ابتدا با انقباض ماهیچه های کف پای تان شروع کنید و بعد با تمرکز و به آرامی تمام تنش های موجود را بیرون کنید. بعد نوبت به انقباض و ریلکس کردن ماهیچه های پشت پا می رسد. تمرین را تا آرام کردن تمام ماهیچه های بدن از جمله ماهیچه های چشم و ماهیچه های سر ادامه دهید.

تنفس عمیق

بیشتر بزرگسالان از ناحیه قفسه سینه خود نفس می کشند، ولی اگر از دیافراگم خود (ماهیچه ای که قفسه سینه را از شکم جدا می کند)، نفس بکشید، آرام تر خواهید بود. اگر در زمان دم اجازه دهید، شکم به خوبی منقبض شود، در هنگام بازدم خودش به طور طبیعی منبسط خواهد شد. تنفس عمیق می تواند در استراحت ماهیچه های شکمی کمک کند که به فعالیت طبیعی تر روده ای منجر خواهد شد.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

رژیم غذایی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید