رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

IMG0 201703071235062149 - رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

یک رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید می تواند در جهت حذف موادی که علایم بیماری را تشدید می کند گام بردارد و به بهبود علایم بیماری کمک شایانی نماید. یک مشکل عمده  در رژیم غذایی افراد مبتلا به پرکاری تیروئید کنترل میزان ید دریافتی است. در برخی موارد پزشکان معتقدند که حضور مقادیر بیش از حد  ید می تواند در مواردی در ابتلا به پرکاری تیروئید موثر باشد و لذا کنترل میزان ید رژیم غذایی می تواند در تخفیف علایم بیماری کمک کند.

رژیم غذایی در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

کالری

از آنجا که میزان انرژی مورد نیاز در این شرایط 60-50 درصد درصد افزایش می یابد، بیماران باید از رژیم پرکالری (حدود 40 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده نمایند. بهتر است بیماران تعداد وعده های غذایی را افزایش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده مقداری کم کنند.

پروتئین

دریافت پروتئین  نیز باید بین 75/1 – 1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد. گنجاندن تخم مرغ، گوشت قرمز،  گوشت ماکیان و ترکیب غلات و حبوبات  در رژیم غذایی برای تأمین نیاز پروتئینی توصیه می شود. در صورت تخلیه ی ذخایر پروتئینی بدن، استفاده از مکمل های پروتئینی به ویژه قبل و بعد از عمل جراحی زیر نظر متخصص تغذیه، می تواند مفید باشد.

96 07 c07 1261 - رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

ویتامین ها

با توجه به افزایش نیاز به ویتامین ها، استفاده از مکمل ویتامین C،  ویتامین B کمپلکس خصوصاً ویتامین های B1 ، B2 ، و B12  همراه رژیم غذایی بسیار مفید می باشد. به طور کلی استفاده از مولتی ویتامین و مولتی مینرال توصیه می شود.

منابع غذایی ویتامین های فوق که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شوند عبارت اند از:

انبه

مرکبات

کیوی

شیر و فرآورده های آن

سبزیجات سبز رنگ

جوانه ی حبوبات

ماهی

به نظر می آید مقادیر زیاد ویتامین A  باعث مهار عملکرد غده ی تیروئید و بهبود علایم بیماری گریو می شوند. مکمل ویتامین C نیز برای بهبود علایم و شرایط متابولیکی مفید است. لازم است بدانید دریافت غیرضروری ویتامین ها در بدن مانند دارو، اثر خواهند کرد و می توانند اثرات جانبی متعددی بر سلامت شما داشته باشند.

ها 620x330 - رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

سبزیجات مفید در هیپروتیروئیدیسم عبارتند از:

هویج
کرفس
فلفل سبز
جعفری
تره آبی
زردآلو
سیب
زغال‌اخته
گریپ‌فروت
آناناس

پرهیز از ید

از مصرف زیاد ید پرهیز شود. لازم به ذکر است از آن جا که بعضی از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی، دارای مقادیری ید نیز هستند، مبتلایان به پرکاری تیروئید، باید از مصرف این قبیل مکمل ها و هرگونه مکمل ید پرهیز کنند. در ضمن از مصرف برخی غذاهای دریایی، علف ها و جلبک های دریایی هم که غنی از ید هستند، باید اجتناب نمایند.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده

مصرف کلیه ی غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده مانند شکلات، نوشیدنی های کافئین دار( مانند چای ، قهوه ، کولا) و همچنین کشیدن سیگار باید در این بیماران محدود شود.

گواتروژن ها

از گواتروژن های طبیعی استفاده شود. منظور از گواتروژن ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش عملکرد غده ی تیروئید می شوند. بنابراین استفاده از آنها به هنگام پرکاری تیروئید موثر خواهد بود.

منابع عمده گواتروژن‌ها عبارتند از:

سبزیجات خانواده کلم از قبیل کلم
گل‌کلم
کلم قمری
کلم بروکلی
بروکسل
اسفناج
شلغم
گلابی
هلو
بادام زمینی
سویا

zp lisnato - رژیم غذایی مناسب در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

جالب است بدانید ترکیبات گواتروژن به دنبال حرات از بین می روند. نسبت به دریافت توام گواتروژن های طبیعی با داروهای ضد تیروئید باید کاملاً احتیاط نمود، زیرا این ترکیبات می توانند باعث افزایش عوارض جانبی داروها شوند. البته همان طور که اشاره شد پخت مواد غذایی فوق می تواند این اثرات را کاهش دهد.

کلسیم

با توجه به این که سوخت و ساز کلسیم در مبتلایان به بیماری گریو تغییر می کند این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان (استئوپروز) قرار دارند. بنابراین مصرف مکمل کلسیم زیر نظر متخصص می تواند مفید باشد.

آب

در شرایطی که فرد مشکل کلیوی یا قلبی خاصی نداشته باشد، مصرف روزانه ی 4-3 لیتر آب  در روز توصیه می شود. در بعضی از بیماران مبتلا به اگزوفتالمی نیز شاید مجبور به محدود کردن مقدار مایعات و نمک دریافتی باشیم.

غذاهای  مفید برای پرکاری تیروئید:

  • نمک های بدون ید
  • گوشتهای تازه که از قصابی خریداری شده
  • نانهای خانگی که از نمکها و روغنهای بدون ید استفاده شده
  • سبزیها و میوه های تازه(اما مقدار اسفناج و بروکلی آنها کم باشد)
  • سبزیجات یخ زده به شرطی که فاقد نمک ید دار باشد
  • جو و محصولات به دست آمده از غلات و ماکارونیها بدون مواد افزودنی و حاوی ید
  • آجیلهای بدون نمک
  • پاپ کورنهای آماده به شرط نداشتن نمکهای ید دار
  • روغنهای گیاهی
  • شکر ،مربا،ژله،شربت افرا
  • کراکرها یا نانهای فطیر بدون نمک
  • ید موجود در بدن ماهی های آب شیرین ،کمتر از ماهی های آب شور هستند

غذاهای مضر برای پرکاری تیروئید:

  • نمکهای ید دار،نمکهای دریایی،جوش شیرین
  • هر نوع ویتامین یا مکمهایی که حاوی ید باشد مانند جلبک کلپ و دالس ومکمل آلگومد
  • غذاهای دریایی مانند ماهی ،سوشی ،سخت پوستان ،کلپ یا جلبکهای دریایی
  • غذاهایی که حاوی افزودنیهایی مانند کار آگی نان،آگار آگار،آلژینات یا نوری هستند
  • غذاهای نمک سود و مانده مانند ژامبون، ماهی دودی،ماهی آزاد،گوشت گاو نمک سود شده،ترشی کلم،کالباس یا گوشتهای سرد ،
  • محصولات نانوایی از قبیل نانهای فانتزی و یا پودرهای کیکهای آماده
  • عدم استفاده از رنگهای قرمز خوراکی صنعتی که معمولا به رنگ قهوه ای و یا به رنگ قرمز میباشد مانند کولاها
  • استفاده زیاد از تخم مرغ(البته به تغذیه مرغ بستگی دارد)
  • میوه های خشک
  • کنسرو سبزیجات (کنسرو سبزیجاتی که بدون نمک هستند مفید میباشند)
  • بیشتر شکلاتها(مربوط به ترکیبات شیر میباشد)
  • محصولات سویا (سویا سس،شیر سویا،پنیر سویا یا توفو)
  • قهوه

 

دیدگاهتان را بنویسید