رژیم فستینگ یا روزه داری

رژیم فستینگ یا روزه داری برنامه غذایی است که از سالیان گذشته بین جوامع مختلف مرسوم بوده است ولی شاید به عنوان یک رژیم غذایی معرفی نمی شده است . همان طور که از اسمش پیداست به معنی چند ساعت چیزی نخوردن در طول روز می باشد. این نوع رژِیم انواع مختلفی دارد و برای پیروی از آن اصول خاصی باید رعایت شود. در این رژِیم فرد چرخه ای از روزه داری و غذا نخوردن را تجربه می کند اگر این کار به نحوه درستی انجام شود در طول روز با کمترین کمبود انرژی مواجه خواهد شد. 

این برنامه غذایی به شما کمک می کند کاهش وزن خوبی را تجربه کنید. در حقیقت با برنامه ریزی مناسب برای صرف وعده های غذایی و استفاده از مواد غذایی دارای بالاترین سطح از مواد مغذی نیاز روزانه بدن به انرژِی و مواد مغذی را تامین می کنید. از مزایای این رژِیم کاهش وزن آن می باشد. از آنجایی که هر رژیمی اصول و قوانین خاص خودش رو دارد رژیم فستینگ نیز در صورتی می تواند مفید باشد که طبق اصول آن اجرا شود.

رژیم فستینگ چیست؟

پیروی از رژیم روزه داری در سراسر جهان الگوهای مختلفی دارد که افراد برای رسیدن به اهداف جسمانی و روحانی از آن پیروی می کنند. این رژیم ها بر پایه غذا نخوردن در بازه های زمانی مختلف است اگر غذا نخوردن در بازه زمانی باعث نشود که شما در وعده دیگر آن را جبران کنید این رژیم ها با کاهش کالری دریافتی باعث کاهش وزن می شوند. کارکرد این رژیم بسیار ساده است ، زمانی که روزه میگیرید بدن به دلیل کمبود کالری در دسترس ، به سراغ کالری های انباشته شده که همان چربی های اضافی بدن می باشد می رود در نتیجه کاهش پیدا می کنید.

فستینگ و کاهش وزن

رژیم یک روز درمیان

این نوع رژیم به صورت یک روز در میان اجرا می شود. بدین صورت که یک روز روزه داری و روز دیگر آزاد هستید. در روزهایی که روزه دار هستید برخی از افراد هیچ ماده غذایی مصرف نمی کنند اما بعضی دیگر تا 500 کالری دریافت می کنند. در روزهایی که روزه دار نیستید می توانید به صورت عادی غذا بخورید اما در نظر داشته باشید که به صورت سالم غذا بخورید. 

رژیم جنگجو

در تمام طول روز می توانید فقط از میوه و سبزیجات بخورید و در شب یک وعده غذایی کامل میل کنید. 

رژیم فستینگ 8-16

این روش از محبوبیت خاصی برخوردار است . در این نوع رژیم شما مجاز هستید 8 ساعت غذا بخورید و برای 16 ساعت بعدی از هیچ ماده غذایی استفاده نکنید. 

رژیم روزه داری ۲۴ ساعته

در این رژیم شما یک تا دو روز درهفته چیزی نمی خورید یعنی از شام امشب تا شام فردا شب از هیچ ماده غذایی استفاده نمی کنید و بقیه روزهای هفته نیز کالری عادی دریافت می کنید.

رژیم فستینگ ۵ به ۲

دو روز در هفته کاری 500 تا 600 در روز مصرف می کنید و بقیه روزهای هفته به میزان عادی غذا می خورید.

بهترین نوع رژیم فستینگ

همان طور که توضیح دادیم روشهای مختلفی برای رژیم فستینگ وجود دارد برای آنکه متوجه شوید کدام روش با سبک زندگی شما تطابق بیشتری دارید می توانید آنها را امتحان کنید. بهترین نوع رژیم فستینگ نوع 16 / 8  آن می باشد زیرا مدت زمان کمتری روزه هستید . در حقیقت در این نوع رژیم از ساعت 8 شب تا 12 ظهر فردا چیزی نمی خورید . در زمان رعایت این نوع رژیم حتما در زمان غیر روزه داری از مواد مغذی استفاده کنید تا بدنتان دچار کمبود نشود.  

مزایای رژیم فستینگ 

کاهش وزن

یکی از مزایای رژیم فستینگ کاهش وزن می باشد. بسیاری از افراد از این رژیم به دلیل آنکه نیاز به شمارش کالری دریافتی ندارد و لازم نیست هر روز میزان مصرف مواد غذایی خود را اندازه گیری کنید استفاده می کنند . زمانی که غذا می خورید گلوکز وارد جریان خون می شود بدن میزان مورد نیاز خود را استفاده می کند و گلوکز اضافی را به صورت گلیکوژن ذخیره می کند .

زمانی که جریان ثابتی از گلوکز در جریان خون نباشد گلیکوژن شکسته و وارد جریان خون می شوند بعد از اتمام ذخایر گلیکوژن بدن به سراغ سلول های چربی می رود به همین دلیل کاهش وزن خواهید داشت . البته در نظر داشته باشید روزهایی که روزه دار نیستید باید به صورت متعارف کالری دریافت کنید در غیر این صورت کاهش وزن نخواهید داشت.

روزه داری

کاهش قند خون

زمانی که غذا می خورید گلوکز وارد جریان خون می شود در این هنگام هورمونی به نام انسولین ترشح می شود که وظیفه حمل و نقل گلوکز را به عهده دارد زمانی که دیابت دارید انسولین به طور موثر نمی تواند فعالیت کند به همین دلیل قند خون افزایش می باید . مطالعات نشان داده رژیم فستینگ برای تنظیم قند خون و پیشگیری از افزایش ناگهانی آن مفید است. 

حفظ سلامت قلب

رژیم فستینگ می تواند باعث افزایش سلامت قلب شود.این رژیم بر روی فاکتور هایی مانند ال دی ال ، اچ دی ال و کلسترول خون تاثیر مثبتی جهت بهبود سلامتی قلب می گذارد. 

کاهش التهاب

التهاب واکنش طبیعی بدن به آسیب دیدگی می باشد . التهاب مزمن بیماری های مختلفی را با خود به همراه می آورد. رژیم روزه داری باعث کاهش التهاب در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری ها می شود. 

محافظت از مغز

رژیم روزه داری تاثیرات مثبتی بر روی کارکرد مغز نیز می گذارد. باعث افزایش یادگیری و حافظه می شود. مطالعات نشان می دهد این رژیم علاوه بر اثرات ضد التهابی باعث کاهش پیشرفت  بیماری های عصبی و آلزایمر می شود. 

بالا رفتن سطح هورمون رشد

در رژیم روزه داری سطح هورمون رشد تا پنج برابر افزایش پیدا می کند. این هورمون برای کاهش چربی و افزایش عضله سازی سودمند می باشد. 

معایب رژیم فستینگ

  • احساس گرسنگی زیاد 
  • احساس خستگی و عدم فعالیت در ساعت های روزه داری
  • برای افرادی که فعالیت کاری زیادی دارند روزه داری متناوب ممکن است در کیفیت کار آنها ایجاد اختلال کند
  • ممکن است دچار افت قند خون شوید
  • عادت غذایی سالم را به شما آموزش نمی دهد 

افرادی که نباید از رژیم فستینگ استفاده کنند

  • افرادی که دیابت دارند
  • افرادی که اختلال در خوردن دارند
  • خانم های باردار
  • خانم های شیرده 
  • افرادی که برای استفاده از داروها نیاز به مصرف مواد غذایی دارند 
  • افراد که در سنین رشد می باشند 

رژیم فستینگ یکی از انواع رژیم های غذایی می باشد که می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما در نظر داشته باشید شما بدون پیروی از برنامه غذایی سخت یا رژیم هایی که ممکن است شرایط سخت و آزار دهنده ای را برای شما فراهم کند می توانید کاهش وزن داشته باشید . کافی است سبک زندگی خود را اصلاح کنید ، خواب خوبی داشته باشید و ورزش کنید. اما اگر تمایل دارید از این رژیم ها استفاده کنید حتما تحت نظر متخصص تغذیه باشید و قبل از شروع آن با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید