رژیم میوه خواری برای لاغری چگونه رژیمی است؟

در این دوران که بازار برای انواع و اقسام رژیمها داغه، بعضی به رژیمی به نام رژیم میوه خواری روی میاره. رژیم میوه خواری برای لاغری از آن رژیم هاییه که اسم زیبا و گول زنندهای داره و در ابتدا این برداشت را به همراه داره که چه رژیم سالم و مفید و کارآمدی! اما این اسم گول زننده تمام چیزی نیست که باید به آن توجه کرد.

همه چیز درباره برنامه رژیم میوه خواری برای لاغری

همه چیز درباره برنامه رژیم میوه خواری برای لاغری

این رژیم در کنار فوایدی که برای لاغری داره، معایبی نیز به همراه میاره. این رژیم که زیر مجموعهای از رژیمهای گیاهخواری (وجترین) محسوب میشه، بیشتر از هر مادهی غذایی میوه را در خود جای داده است.

همین محدودیتها باعث شده اند دیدگاهها و نظرات متفاوتی دربارهی رژیم میوه خواری برای لاغری وجود داشته باشه. عدهای بر خطرات ناشی از کمبود بسیاری از مواد غذایی این رژیم تاکید دارند و برخی معتقدند رژیم میوه خواری برای لاغری بسیار مناسبه و تناسب اندام را به همراه داره.

این رژیم با طول دورههای متفاوتی استفاده میشه و هر فرد با توجه به شرایط و اهدافش از رژیم، نوع دورهی مورد نظرش را انتخاب میکنه. با ما همراه بشید تا دربارهی این رژیم بیشتر بدونیم

رژیم میوه خواری مطلق برای لاغری

همانطور که از اسم این رژیم پیداست بیشتر مواد مصرفی را در این رژیم میوهها تشکیل میدن که آن شامل 50 تا 75 درصد از کالری مصرفی روزانه است. آجیل، دانهها، سبزیجات و غلات باقی ماندهی آنها را شامل میشه.

البته هستند میوه خوارانی که حتی تا 90 درصد کالری مصرفی خود را از میوه ها دریافت میکنند و فقط ده درصد را از باقی مواد غذایی و در سدد لاغری شکم و پهلو های خود درمیان.

مصرف میوه ها در رژیم میوه خواری برای لاغری

در رژیم میوه خواری برای لاغری محدودیتی در مصرف میوهها و سبزیجات وجود نداره و میتونه در صورت گرسنگی در هر زمانی، به اندازه نیاز از میوه و سبزیجات میل نمود اما به طور معمول استفاده به سه وعده اصلی و چند میان وعده تقسیم میشه.

این رژیم بیشتر از آن که برای لاغری موثر باشه، به عنوان یک رژیم پاکسازی کنندهی بدن استفاده میشه تا سموم را از بدن خارج کنه و بتونه در لاغری موثر واقع بشه.

برای مطالعه: لاغری ران پا

مواد غذایی مصرفی و ممنوع در این رژیم

معمولا در رژیم غذایی میوه خواری برای لاغری هفت دسته میوه توصیه میشه، که عبارتند از: میوههای اسیدی مانند مرکبات و زغال اخته و آلو، میوههای کم اسید تر مانند سیب و زردآلو و تمشک و انجیر، میوه های قندی مانند موز و خرما و انگور و خربزه، میوههای روغنی مانند آووکادو و نارگیل و زیتون، میوه های گیاهی مانند فلفل و خیار و کدو تنبل، آجیل مانند فندق، بادام، پسته و گردو، بذرها مانند آفتابگردان و کدو تنبل و کدو.
در این رژیم دستهای از مواد غذایی نیز ممنوع میشه و نباید مصرف بشه که آنها شامل پروتئین حیوانی (مانند تخم مرغ، مرغ و گوشت گاو)، محصولات لبنی (مانند شیر، ماست، پنیر)، غلات (مانند محصولات دانه ای جوانه زده) و غذاهای فرآوری شده میباشد.

انواع رژیم میوه خواری

انواع رژیم میوه خواری

رژیم های میوه خواری برای لاغری را میتوان جز رژیم لاغری در خانه تقسیم بندی کرد و علاوه بر آن به چند نوع دیگر تقسیم میشن که این تقسیم بندی بر اساس نیاز به کاهش وزن صورت میگیره. بعضی از این رژیمها 3 روزه، برخی 15 روزه و برخی دیگر 40 روزه اند و حجم لاغری در آنها نیز متفاوت است.

رژیم میوه خواری 3 روزه

در صورت نیاز به یک رژیم کوتاه مدت و بیشتر به عنوان پاک-سازی کننده، میتونه از رژیم میوه خواری برای لاغری استفاده کرد. برخی میگویند برای لاغری سریع به جای صبحانه میوه بخورید.

این نوع رژیم میوه خواری برای لاغری میتونه در کوتاه مدت بسیار تاثیرگذار باشه. برنامه ی 3 روزهی این رژیم بدین شکله
صبح روز اول: آب لیموی تازه با آب گرم. این کار باعث پاک سازی کلیهها شده و در صورت ابتلا به یبوست آن را بهبود میده و عملکرد سیستم گوارش را بهبود میبخشه.

اگر هدفتان از گرفتن رژیم علاوه بر لاغری بهبود سیستم گوارش نیز میباشه میتونید بذرهای ملین مثل بارهنگ خاکشیر اسفرزه و بادیون را نیز در این برنامه بگنجانید.
میان وعده: از دو عدد سیب، دو عدد انجیر و دو عدد خرما استفاده کنید و از خوردن موز اجتناب کنید.

در روز دوم از سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، کلم، کدو، خیار و سیب زمینی استفاده کنید. میتوانید حبوبات پخته شده نیز میل کنید. (البته بدون روغن)
در روز سوم هندوانه، طالبی، گوجه و سیب مصرف کنید. میتونید تا 5 عدد خرما نیز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که در این سه روز هرگاه احساس گرسنگی کردید مجازید میوه بخورید. حتما 8 تا 12 لیوان آب مصرف کنید. ضمنا مجاز هستید که از آب میوههای طبیعی یا اسموتی های تازه بدون افزودنی نیز استفاده کنید.

اسموتی‌ها تنوع بالایی در طعم دارند و شما همواره میتونید با ترکیب میوه‌های مختلف با یکدیگر طعم جدیدی بسازید و تنوع را به رژیم خود اضافه کنید علاوه بر آن ترکیب میوه‌ها انرژی زیادی دارد و شما میتونید از اسموتی به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا استفاده کنید.

مطالب مرتبط: میان وعده رژیمی

رژیم میوه خواری 15 روزه

اگر میخواید برای استفاده از این رژیم بازه زمانی مشخصی را انتخاب کنید ۱۵ روز زمان مناسبیه شما میتونید در ۱۵ روز از این رژیم استفاده کرده و از فواید آن بهره ببرید یک دوره زمانی ۱۵ روزه برای تنظیم خواب آرامش پاکسازی بدن و شفاف سازی پوست و همچنین کاهش مقدار متناسبی وزن کافیه.

رژیم خام خواری 40 روزه

رژیم خام خواری 40 روزه

ممکنه تا به حال شنیده باشید که در صورت ادامه دادن یک کار به مدت ۴۰ روز آن کار برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد اگر این رژیم را به مدت ۴۰ روز ادامه بدید عادات غذایی سالم موجود در این رژیم مانند مصرف آب و میوه‌های فراوان در شما نهادینه میشه.

همچنین با ادامه دادن این رژیم برای ۴۰ روز مقدار وزنی که کم خواهید کرد به مراتب بیشتر از دوره‌ی ۱۵ روزه خواهد بود اما در نظر داشته باشید که ادامه دادن طولانی این رژیم حتماً باید تحت نظر پزشک باشه در غیر این صورت ممکنه عواقب آن شما را اذیت کنند.

حتما بخوانید: رژیم سم زدایی چیست؟

رژیم میوه خواری و کاهش وزن

اما در صورتی که میخواید از رژیم میوه خواری برای لاغری استفاده کنید باید در مدت کم و محدود آن را عملی کنید. در چند روز اول این رژیم بدن را پاکسازی میکنه و شما را به شدت سبک میکنه و حس تازگی به شما میبخشه.

بهترین شکل آن بین 3 تا 7 روزه و طولانیتر شدن این رژیم به همان دلایلی که اشاره کردیم میتونه بسیار آسیبزا و مخرب باشد.

مزایا رژیم غذایی میوه خواری

میوه ها منابع غنی آنتی اکسیدان و ویتامین هستند و نقش قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای خود ایمنی دارند میوه ها با داشتن آب زیاد میتونه به هیدراتاسیون (آب رسانی)بدن کمک کنه.

همچنین میوه‌ها سرشار از قند هستند و میتونند کربوهیدرات مورد نیاز بدن را نیز تأمین کنند. فیبر موجود در میوه‌ها به کاهش کلسترول خون رفع یبوست و بهبود حرکات روده کمک میکنه. حضور ویتامین c در میوه‌ها به خصوص مرکبات برای سلامت دندان ها و لثه ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مفیده.

پتاسیم موجود در میوه‌ها میتونه فشار خون را ثابت نگه داشته و از نوسانات آن جلوگیری کنه.همانطور که مطالعه کردید فواید زیادی برای رژیم تعریف شده اما از معایب آن نباید چشم پوشی کرد. در ادامه‌ی این مقاله به معایب این رژیم را اشاره خواهد شد.

معایب رژیم میوه خواری

معایب رژیم میوه خواری

این رژیم با اینکه بیشتر میوهها و خاصیت غذاییشان را در بر میگیره ولی به دلیل محدودیت مصرف، خطر سوء تغذیهی فراوانی داره زیرا بسیاری از مواد مورد نیاز بدن در آن محدود و حتی ممنوع شده اند و بدن دچار کمبودهای فراوان میشه.

تحقیقات نشان میده این محدودیتها میتونه بدن را با مشکلات جدی روبرو کنه و حتی ممکنه از اثر رژیم میوه خواری برای لاغری بکاهد. مثلا این رژیم با کمبود ویتامین دی، کلسیم و ب 12 روبروه و موجب تضعیف استخوانهای بدن میشه زیرا در آن لبنیات و گوشت ماهی ممنوعه.

از طرفی دیگر نخوردن گوشت قرمز باعث کمخونی فقر آهن میشه. هرچند اسفناج منبع آهن خوبیه اما منابع آهن گیاهی به سختی جذب میشه، در حالی که آهن موجود در گوشت قرمز و دیگر غذاهای حیوانی جذب خیلی راحتتری برای بدن انسان دارند.

یکی دیگر از مهمترین چیزهایی که با خوردن انحصاری میوه برای بدن تامین نمیشه، پروتئینه.بدن انسان برای ساخت و ترمیم ماهیچه ها، بافتها و هموگلوبینها نیاز به پروتئین داره، در حالی که پروتئین موجود در میوه ها بسیار کم و محدودند و به هیچ عنوان نیاز پروتئینی بدن را رفع نمیکنه.

ضمنا استفاده از این رژیم ممکنه در ابتدا با کاهش سریع وزن همراه باشه، اما به تدریج، خصوصا با توقف رژیم وزن افزایش میابد زیرا بسیاری از میوهها قند بالایی دارند و استفاده‌ی زیاد از آنها میتونه موجب چاقی بشه.

به همین دلیل این رژیم برای افرادی که دیابت دارند، اصلا مناسب نیست و میتونه سلامت آنها را به خطر بیندازد. این قند زیاد برای دندانها نیز میتونه مضر باشه و موجب پوسیدگی دندان بشه.

برای مطالعه: رژیم دیابتی ها

نتایج رژیم میوه خواری

نتایج رژیم میوه خواری

هرچند استفاده از میوه ها در طول روز نیاز اساسی بدنه و میتونه بسیار مفید باشه، اما به طور کلی استفاده از هر رژیم و الگوی تغذیهای که منحصر به یک نوع مادهی غذایی باشه به طور قطع آسیب زننده است.

زیرا هیچ یک از مواد غذایی تمامی منابع مورد نیاز بدن را به طور کامل در اختیار نداره و کمبود هریک از این منابع مورد نیاز مشکلات و اختلالاتی را در کارکرد سیستم بدن به وجود میاره.

بدن ما به گستره‌ی متنوعی از مواد غذایی احتیاج داره در نتیجه اعمال چنین رژیمی قطعا بدون تبعات نخواهد بود. در صورتی که اصرار به گرفتن این رژیم دارید حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید زیرا رژیم انتخابی شما باید در تمام مواد غذایی که بدن برای انجام اعمال حیاتیاش نیاز دارد، غنی باشه.

البته در صورتی که فقط به جای تنقلات تصمیم بگیرید میوه خواری کنید ممکنه این رژیم مفید باشد و مضراتی را که در بالا برشمردیم نداشته باشد بلکه فقط فواید این رژیم و عادات غذایی مثبت آن شامل حالتان شود.

خلاصه نکات مقاله

دریافتیم که با اینکه این رژیم بسیار دوست داشتنی و احتمالا گول زننده اما به دلیل اینکه رژیم میوه خواری برای لاغری به خوردن منابع میوه محدود میشه و دیگر منابع مصرفی در آن بسیار کم مصرف میشه، میتونه بسیار مضر و آسیب زننده باشه. البته ناگفته نماند که این رژیم فوایدی هم داره که در بالا ذکر شد. همچنین انواع این رژیم را برشمردیم و با آنها آشنا شدیم. >> اینجا بخوانید <<

دیدگاهتان را بنویسید