رژیم کانادایی

رژیم کانادایی یک راهنمای تغذیه ای است که توسط Health Canada تهیه شده است. وب سایت بهداشت کانادا می گوید: “هدف کلی راهنمایی رژیم غذایی کانادایی شناسایی و ترویج الگوی غذایی است که نیازهای غذایی را تامین می کند و خطر ابتلا به مشکلات غذایی مزمن مانند چاقی، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.” خوردن غذای خوب با راهنمای رژیم کانادایی برای کانادایی ها توسعه یافته شده و برای همه کانادایی ها قابل دسترسی است. این شامل دستورالعمل برای خوردن گروه های غذایی مناسب، مشخص شده توسط گروه سنی و جنسیت متفاوت است. همچنین راهنمایی هایی برای انتخاب غذاها، میزان هر وعده و بهترین روش های پخت و پز وجود دارد. همچنین شامل راهنمایی هایی برای حفظ شیوه زندگی سالم و وزن بدن با فعالیت بدنی است.

تاریخچه رژیم کانادایی

اولین راهنمای غذا در کانادا در جولای 1942 برای ارائه راهنمایی به کانادایی ها در مورد تغذیه مناسب در طول دوره زمانی که جیره های جنگ معمول بودند، معرفی شد. نسخه 1942 قوانین غذایی رسمی نامیده شد. در سال 1944 این راهنما تجدید نظر شد و به قوانین غذای کانادا تغییر نام یافت. در سال 1962، دستورالعمل ها تغییر یافتند و به راهنمای رژیم کانادایی تغییر یافتند.

راهنمای رژیم کانادایی دارای چهار گروه غذایی است. این شامل:

  •  سبزیجات و میوه ها
  • محصولات تولید شده ازغلات
  • شیر و جایگزین
  • گوشت و جایگزین

هر غذایی که به وضوح توسط این گروه های غذایی توصیف نشود، جز “سایر” تلقی می شوند و توصیه می شود که در مصرف آنها اعتدال شوند.

سبزیجات و میوه ها

سبزیجات و میوه ها در راهنمای رژیم کانادایی بزرگترین جز است و افراد توصیه می کنند که اکثر مصرف مواد غذایی از این گروه غذایی باشد. به نظر می رسد سبزیجات و میوه ها حاوی بسیاری از مواد مفید مانند فلاونوئیدها هستند که ممکن است به حذف مواد سرطان زا از بدن و همچنین افزایش آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و بتا کاروتن کمک کند تا از آسیب اکسیداسیون توسط رادیکال های آزاد جلوگیری شود. رژیم غذایی حاوی انواع سبزیجات و میوه ها می تواند به کاهش خطر برخی از انواع سرطان، بیماری های قلبی و سکته کمک کند. مصرف انواع میوه ها و سبزیجات توسط راهنمای رژیم کانادایی توصیه می شود.

رژیم کانادایی

محصولات تولید شده ازغلات

محصولات دانه ای برای رژیم کانادایی ضروری است. آنها کربوهیدرات را برای انرژی تولید می کنند و محصولات دانه ای می توانند منبع پر فیبر باشند و به طور معمول کم چربی هستند. محصولات کامل دانه ای می تواند منابع غنی بسیاری از مواد مغذی باشد که در پیشگیری از بیماری ها کمک می کنند مانند فیبر غذایی، ویتامین های  B، سلنیوم، روی، منیزیم . خوردن یک رژیم غذایی غنی از دانه های کامل می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

شیر و جایگزین

طبق راهنمای رژیم کانادایی ، شیر و جایگزین آن برای حفظ سلامت استخوان ضروری است. این گروه غذایی شامل شیر و محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، خامه، کفیر و نوشیدنی های سویا است. شیر و بسیاری از محصولات شیری کانادا تقویت ویتامین D  ضرورری اند. مصرف روزانه شیر در رژیم کانادایی توصیه می شود. مصرف ویتامین D در هر روز باید با مقدار مناسب شیر و جایگزین آن مصرف شود.

گوشت و جایگزین

گوشت و جایگزین منبع پروتئین در رژیم کانادایی هستند. این گروه شامل منابع گوشت حیوانات و همچنین جایگزین هایی مانند آجیل و عدس می باشد. گوشت و جایگزین همچنین منبع روی، منیزیم و ویتامین B هستند. این کوچکترین کمان در رژیم کانادایی است، به این معنی که تنها چند بارمصرف از این گروه الزامات تغذیه ای فرد را برآورده می کند.

روغن و چربی

“مقدار کمی حدود 30 تا 45 میلی لیتر (2 تا 3 قاشق غذاخوری) – از چربی های اشباع شده در هر روز برای دریافت چربی که نیاز دارید” کافی است. روغن های گیاهی غیر اشباع شامل روغن کانولا، روغن ذرت، روغن دانه کتان، روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن سویا و روغن آفتابگردان است.

نوشیدنی ها

راهنمای رژیم کانادایی توصیه می کند آب به عنوان نوشیدنی اصلی است. این یک ماده بدون قند، بدون چربی است که برای عملکرد متابولیک بدن ضروری است. مصرف آب باید با درجه حرارت یا فعالیت بدنی فرد افزایش یابد. راهنما همچنین توصیه می کند که نوشیدنی هایی با شکر یا چربی اضافه مصرف نکنید. نوشیدنی های کافئین، آب میوه های غیر پاستوریزه و نوشیدنی های انرژی زا فقط باید در حد اعتدال مصرف شوند.

میزان مصرف

راهنمای رژیم کانادایی همچنین راهنمایی هایی را برای اینکه چقدر از هر غذای خاص با یک اندازه خاص برابر است ارائه دهد. راهنماها اینجا هستند:

سبزیجات و میوه ها
محصولات تولید شده ازغلات
شیر و جایگزین
گوشت و جایگزین

شیوه زندگی سالم

یک شیوه زندگی سالم صرفا غذا خوردن نیست؛ ورزش و رژیم با هم کار می کنند تا یک زندگی سالم داشته باشید. غذای خوشمزه با راهنمای رژیم کانادایی در وب سایت بهداشت کانادا نیز بر اهمیت فعالیت بدنی و حفظ یک زندگی سالم وتعادل  وزن بدن تأکید می کند. “دستورالعمل های فعالیت فیزیکی توصیه می شود که هر 2 ساعت، نیم ساعت فعالیت بدنی شدید، متوسط ​​تا شدید برای بزرگسالان و حداقل 60 دقیقه در روز برای کودکان و نوجوانان انجام شود.

رژیسم کانادایی مذایا و معایب

راهنمای غذا کانادا، ملل اول، Inuit  و Métis

بهداشت کانادا هم چنین یک راهنمای ویژه برای افرادی که جز ملل اول، Inuit و Métis هستند، فراهم می کند. این راهنمای شبیه به راهنمای غذای عمومی است، اما همچنین شامل اطلاعات بیشتر در مورد رژیم کانادایی حاوی غذاهای بومی کانادا است، مانند جانوران وحشی و ماهی.

دیدگاهتان را بنویسید