رژیم کتوژنیک | راهنمای دقیق رژیم کتو به زبان ساده

۱- آیا در رژیم کتوژنیک باید برای همیشه مصرف کربوهیدرات رو قطع کنم؟
نه، در واقع درسته که مصرف کربوهیدرات تا حدود بسیار زیادی محدود میشه اما پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه از رژیم کتو میتونید به آهستگی میزان کربوهیدرات رژیم خودتون رو افزایش بدید.

۲- رژیم کتو باعث میشه من عضلاتم تحلیل بره؟
احتمال تحلیل عضلات تقریبا در همه رژیم های لاغری وجود داره، با این حال دریافت پروتئین زیاد و سطح بالای کتون بادی ها میتونه تا حدودی از تحلیل عضلات پیشگیری کنه، وزنه زدن و ورزش های مقاومتی میتونه به پیشگیری از تحلیل عضلات شما کمک کنه.

۳- توی رژیم کتوژنیک هم میتونم عضله سازی کنم؟
بله قطعا، اما باید توجه کنید که میزان عضله سازی توی رژیم کتوژنیک شاید به اندازه رژیم غذایی با کربوهیدرات متعادل نباشه.

۴- آیا بعد از اینکه رژیم کتو گرفتم نیاز به جبران کربوهیدرات مصرفی یا لود کربوهیدرات دارم؟
خیر، در طی رژیم کتو نیازی به بارگیری کربوهیدرات نیست.

۵- چقدر پروتئین باید توی رژیم کتو مصرف کنم؟
میزان پروتیئن در رژیم کتوژنیک باید متعادل باشه، مصرف زیاد پروتئین میتونه روی انسولین تاثیر  گذار باشه و فرایند کتوز رو مختل کنه، بنابر این حداکثر تا ۳۰-۳۵% از کالری دریافتیتون رو باید پروتئین های تشکیل بدند.

۶- اگر دائما خسته باشم، احساس کسل بودن یا ضعف داشته باشم چکاری برای برطرف شدنش انجام بدم؟
زمانی که در رژیم کتو احساس ضعف یا خستگی میکنید و این ضعف پایدار هست احتمالا فرایند کتوز در شما به درستی صورت نمیگیره، بنابر این میزان کربوهیدرات خودتون رو کاهش بدید و مجددا نکاتی که در بالا اشاره شد رو مطالعه و به دقت به کار ببرید، استفاده از روغن MCT یا کتون هم در برطرف کردن خستگی ناشی از رژیم کتو موثر هست.

۷- بعد از اینکه رژیم کتوژنیک گرفتم بوی ادرار من تغییر کرده، علتش چیه؟
نگران نباشید، این مسئله بخاطر محصولات جانبی حاصل از تولید کتون ها در رژیم کتوژنیک هست.

۸- چرا دهان من بو میده؟ برای برطرف شدن بوی بد دهان چکار کنم؟
این یکی از عوارض خیلی شایع رژیم کتو هست، برای برطرف کردن بوی بد دهان میتونید از آب های طعم دار شده یا آدامس های بدون قند استفاده کنید.

۹- من شنیدم که کتوز خیلی خطرناکه، درسته؟
مردم معمولا کتوز رو با کتو اسیدوز اشتباه میگیرن، در واقع چیزی که خطرناکه کتو اسیدوز هست که به علت دیابت کنترل نشده رخ میده. کتو اسیدوز باعث میشه فرد به کما بره و خطرناکه اما کتوز یک حالت طبیعیه که در رژیم غذایی کتوژنیک رخ میده و جای نگرانی نداره.

۱۰- بعد از گرفتن رژیم غذایی کتو دچار مشکلات گوارشی شدم، الان چکار باید بکنم؟
این مسئله و بروز مشکلاتی نظیر اسهال یا یبوست یکی از عوارض شایع رژیم غذایی کتوژنیک هست که معمولا بعد از ۳-۴ هفته رخ میده، برای برطرف شدن این حالت سعی کنید از سبزیجات پر فیبر بیشتری استفاده کنید، مکمل منیزیوم هم میتونه به رفع یبوست ناشی از رژیم کتو کمک کننده باشه.

۱۱- بیماری که به کبد چرب مبتلاست میتونه رژیم کتو بگیره؟
با توجه به اینکه توی بیماری کبد چرب نباید کاهش وزن سریع داشته باشیم و در رژیم کتوژنیک ما کاهش وزن سریع داریم بنابر این باعث فشار به کبد میشه و اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب نباید از این رژیم استفاده کنند مگر اینکه بیماری خفیف باشه.

۱۲- توی رژیم کتو ماهانه چقدر وزن کم میکنیم؟
لاغری با رژیم کتوژنیک توی افراد مختلف متفاوته اما به طور میانگین حدودا ۸ کیلوگرم در یک ماه وزن کم میشه، توی برخی افراد این عدد بیشتره و توی برخی از افراد کمتر.

۱۳- رژیم کتوژنیک برای بیمارانی که کیسه صفرا ندارند و یا سنگ کیسه صفرا دارند مناسبه؟
از اونجایی که رژیم کتو یک رژیم بسیار چرب هست و صفرا در هضم چربی ها نقش کلیدی داره بنابر این توصیه به گرفتن رژیم کتو نمیشه.

۱۴- آیا رژیم کتو باعث ریزش مو میشه؟
اگر این رژیم رو به درستی رعایت کنید و از مشاور تغذیه برای انجامش کمک بگیرید خیر.

۱۵- بعد از رسیدن به وزن ایده آل باید رژیم کتو رو ادامه بدیم؟
خیر، شما میتونید به آهستگی و با اضافه کردن تدریجی کربوهیدرات به رژیم غذایی خودتون کم کم از رژیم کتوژنیک خارج بشید.

۱۶- بهترین راه برای اینکه بفهمیم دچار کتوز شدیم یا خیر چیست؟
بهترین راه فهمیدن این مسئله در رژیم کتو اندازه گیری سطح کتون بادی های خون و ادرار از طریق آزمایش است.

۱۷- رژیم کتوژنیک هیچگونه محدودیت کالری نداره؟
محدودیت کالری که در رژیم کتو رخ میده ناشی از عدم تمایل خودتون به مصرف بیشتر غذا هست، در واقع اگه اشتهای شما بیش از اندازه باشه و نتونید به هیچ وجه جلوی خوردن خودتون رو بگیرید اینجا مجبور به محدودیت کالری دریافتی شما هستیم.

۱۸- تفاوت رژیم کتوژنیک و رژیم کم کربوهیدرات یا لوکرب در چیست؟
محدودیت دریافت کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک بسیار بیشتر از رژیم لوکرب است، به طوری که در رژیم لوکرب میزان کربوهیدرات تا ۱۵۰ گرم در روز هم میتواند افزایش پیدا کند و این عدد در رژیم کتو حدود ۵۰ گرم است. از طرفی در رژیم کتو چربی بیشتر و پروتئین کمتری نسبت به رژیم کم کربوهیدرات داریم. در این مقاله به طور کامل به مقایسه این دو رژیم غذایی پرداختیم.

۱۹- من مدتی هست که از رژیم کتو استفاده میکنم اما دچار استپ وزنی شدم و وزنم کم نمیشه، چکار کنم؟
در اولین مرحله به دنبال کربوهیدرات پنهان مواد غذایی بگردید که در برخی از غذاها وجود دارند و شما اونها رو شمارش نکردید، بعد از این کار میزان دریافت کربوهیدرات خودتون رو کاهش بدید، غذاهای فراوری شده مصرف نکنید، دریافت لبنیات، مغز ها، گلوتن رو کمتر کنید و نهایتا به جای اینکه وزنتون رو اندازه گیری کنید سایزتون رو اندازه بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید