رژیم کتوژنیک و ریزش مو

دسته بندی : رژیم کتوژنیک

زمان انتشار : 1399/07/13

زمان به روز رسانی : 1399/07/20

 

اگر وقتی در حال رعایت رژیم کتوژنیک هستید دچار ریزش مو شده‌اید، بهتر است بدانید که این اتفاق طبیعی است. پس قبل از نگران شدن، به شما خواهیم گفت که چه اتفاقاتی در انتظارتان است و راه‌های جلوگیری از آن را به شما می‌گوییم.

 

رژیم کتوژنیک فواید زیادی مثل، کنترل قند خون، کاهش وزن، انرژی بیش‌تر و … دارد. با این حال ممکن است با استفاده از این رژیم عوارض جانبی محدودی را نیز تجربه کنید. ریزش مو یکی از این عوارض است. پس اگر حس کردید که ریزش موهایتان بیش‌تر از حالت عادی است، به احتمال زیاد دچار ریزش مو کتویی شده‌اید. مسلما این اتفاق شما را خواهد ترساند.

سوالاتی مثل: آیا موقتی است؟ چقدر از موهایم می‌ریزد؟ آیا دوباره موهایم رشد می‌کند؟ باعث می‌شوند که شما به سرعت دچار نگرانی شوید. اما در ابتدا بهتر است آرامش خود را حفظ کنید. این ریزش مو موقتی است و زمانیکه بدن شما به حالت متابولیسم جدیدش عادت کرد موهای شما دوباره رشد خواهند کرد. در ادامه دلایل ریزش مو و اقدامات لازم درباره آن را می‌آوریم.

 

دلایل ریزش مو در رژیم کتوژنیک

ریزش مو به طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد. دلایل متعددی برای ریزش مو سریع شما وجود دارد. تمام این دلایل مربوط به کاهش مصرف کربوهیدرات و مصرف چربی بیش‌تر است. تعدادی از دلایل را در ادامه توضیح می دهم.

 

کمبود کالری

وقتی غذاهای پرچرب مثل: آووکادو، پنیر، گوشت قرمز، کره و مکمل‌هایی مثل روغن MCT مصرف می‌کنید سریع‌تر سیر می‌شوید و در طول روز کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. اگر حس می‌کنید که به خاطر استفاده از رژیم کتوژنیک ریزش مو دارید، با خود فکر کنید که با استفاده از وعده‌های غذایی جدید چه مقدار کالری در روز دریافت می‌کنید. مقدار کلی را محاسبه کنید و با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا یک برنامه غذایی برای شما تنطیم کند تا به مقدار کافی کالری دریافت کنید.

کمبود پروتئین

با اینکه نیازی نیست در رژیم کتوژنیک مصرف پروتئین را مثل کربوهیدرات کم کنید، اما به خاطر مصرف بیش‌تر چربی ممکن است، مصرف پروتئین شما کم شود. اگر مصرف شما بیش‌از حد کم شود، ممکن است دچار کمبود و ریزش مو شوید. مصرف مقدار کافی پروتئین در روز کار سختی نیست. حدودا باید ۱۵ درصد از میزان کالری دریافتی در هر روز پروتئین باشد. می‌توانید با اضافه کردن مقدار بیش‌تری پروتئین از ریزش مو جلوگیری کنید. مطمئن شوید که در هر وعده پروتئین مصرف می‌کنید. سالاد مرغ به همراه آووکادو و تخم مرغ و ماهی و یا گوشت قرمز و روغن زیتون یک وعده بسیار مفید برای شماست.

 

از دست دادن سریع وزن

بر طبق یافته‌های یک تحقیق در ژانویه ۲۰۱۷ که در نشریه Dermatology practical & conceptual منتشر شد، کاهش وزن سریع و عدم مصرف پروتئین کافی باعث به وجود آمدن تولوژن افلوویوم می شود. یک فرآیند که در آن مو انسان از مرحله رشد به مرحله استراحت تغییر حالت می‌دهد. برای همین ممکن است به صورت موقت ریزش مو را تجربه کنید.

 

به اندازه کافی بیوتین دریافت نمی‌کنید

بیوتین هم برای داشتن موهایی سالم و قوی لازم است. پس اگر به اندازه کافی غذاهای حاوی بیوتین مصرف نکنید ممکن است دچار کمبود و در نتیجه ریزش مو بشوید. بیوتین در تخم مرغ و ماهی یافت می‌شود. برای مثال: کسانی که به اندازه کافی پروتئین و چربی‌های مفید مصرف می‌کنند، می‌توانند برای اضافه کردن چربی به تخم مرغ، آن را با روغن و یا کره بپزند و به همراه آن ماهی، آووکادو و یا خامه ترش مصرف کنند.

 

 

استرس دارید

وقتی که در حال رعایت یک رژیم جدید مثل رژیم کتوژنیک هستید، در حال تطبیق دادن بدنتان به یک برنامه غذایی جدید هستید. در این برنامه مسلما محدودیت‌هایی وجود دارد. ممکن است وجود این محدودیت‌ها باعث بروز استرس در بدن شما بشود و تغییر را سخت کند. وقتی استرس داشته باشید، همان فرآیندی اتفاق می‌افتد که در زمان کمبود پروتئین اتفاق می‌افتاد. اگر بیش ‌از حد استرس داشته باشید ممکن است دچار ریزش مو بشوید. اما خوشبختانه، وقتی که استرس شما کم شد، موها دوباره شروع به رشد می‌کنند.

 

چطور ریزش مو را در کمترین حالت نگه داریم؟

اگر می‌خواهید ریزش مو را در کمترین حالت ممکن نگه دارید، نکات زیر را رعایت کنید:

 

به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید

بر روی مصرف مقدار کافی پروتئین و چربی سالم تمرکز کنید. مطمئن شوید که حدودا ۱۵ درصد از رژیم غذایی روزانه‌تان پروتئین است. به خصوص پروتئینی که از منابع دارای چربی به دست می‌آید و شما می‌توانید به آن چربی بیش‌تری اضافه کنید.

 

استرس را کم کنید

از آنجایی که استرس یکی از عوامل ریزش مو است، پیدا کردن راه‌های کاهش آن و دوری از استرس مزمن یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو است. یکی از بهترین راه‌های انجام این عمل تمرکز بر روی اهمیت دادن به خود است. در روز حدودا ۱۰ دقیقه مدیتیشن و یا یوگا انجام دهید. یا با یک حمام خود را آرام کنید. ورزش کردن نیز باعث افزایش میزان اندورفین می‌شود.

 

 

از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید

از انجایی که ممکن است میزان بیوتین بدن شما کم باشد، بهتر است از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید تا میزان آن را در بدن به مقدار کافی برسانید و از ریزش مو جلوگیری کنید. اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید تا معلوم شود که آیا نیاز به مکمل دارید یا خیر. و در صورت نیاز چه مقدار باید مصرف کنید. به علاوه خوردن غذاهایی که در آن‌ها بیوتین فراوان وجود دارد توصیه می‌شود. مثل: تخم مرغ و ماهی. همین روال برای روی نیز صادق است. روی هم مثل بیوتین یک ماده معدنی مفید برای رشد مو است و درگوشت گوساله، تخم مرغ، پنیر چدار و میگو یافت می‌شود.

 

از صدمات گرمایی خودداری کنید

اگر موهای شما به خاطر استفاده از رژیم کتوژنیک دچار ضعف شده است، بهتر است از وسایلی مثل اتو مو و سشوار استفاده نکنید. استفاده از این ابزار باعث می‌شود که رشته‌های مو نازک شده و شروع به ریزش کنند. بهتر است اجازه دهید موها با هوای آزاد خشک شوند.

 

از مکمل‌های کلاژن استفاده کنید

کلاژن باعث بهبود شرایط مو می‌شود. کلاژن پروتئینی است که باعث استحکام و ترمیم مو می‌شود. همچنین باعث رشد موهای جدید می‌شود. به علاوه می‌تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند. بهتر است. حتما قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. کلاژن را می‌توانید به شکل مکمل و یا در غذاهایی مثل: تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ، و ماهی مصرف کنید.

 

از محصولات مقوی و مغذی استفاده کنید

به جای استفاده از شامپوهای معمولی، از محصولاتی استفاده کنید که در خود مواد مغذی برای مو دارند و باعث رشد بهتر آن می‌شوند. در بعضی از محصولات روغن آووکادو و روغن بادام وجود دارد. این روغن‌ها در خود بیوتین و روی دارند و به رشد تارهای مو کمک می‌کنند. روغن نارگیل نیز یکی دیگر از مواردی است که نه تنها باعث رشد بهتر مو می‌شود، بلکه رطوبت مو را نیز به خوبی تامین می‌کند. به علاوه شما می‌توانید شامپوهایی را بخرید که برای رشد بهتر مو طراحی شده‌اند. شامپوهایی که توسط متخصصین پوست و مو توصیه می‌شوند.

 

آب قلم مصرف کنید

یکی از انواع کلاژن، آب قلم است که یک تقویت کننده خوب برای مصرف کلاژن است. به علاوه داشتن پروتئین بالا باعث می‌شود که مدت زمان بیش‌تری حس سیری کنید. برای همین به عنوان یک میان وعده بسیار خوب است. می‌توانید آن را از مرغ و یا گاو تهیه کنید. می‌توانید انواع مدل‌هایی را که در فروشگاه‌ها موجود است، بخرید و یا در خانه خودتان آب قلم تهیه و مصرف کنید.

 

خلاصه

اگر متوجه ریزش مو در حین رعایت رژیم کتوژنیک شدید، نگران نباشید. با استفاده از نکاتی که گفتیم می‌توانید جلوی ریزش مو را بگیرید و از فواید رژیم کتوژنیک نیز بهره‌مند شوید. اگر با استفاده از نکات بالا بهبودی مشاهده نکردید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا به درستی شما را راهنمایی کند

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید