رژیم کتوژنیک چیست و چگونه شما را سریعا لاغر می کند ؟

رژیم کتوژنیک (رژیم کتو) با کاهش مصرف کربوهیدرات و تبدیل بدن به یک دستگاه چربی سوز باعث کاهش وزن و لاغری می شود .

با کاهش میزان مصرف کربوهیدرات ، بدن در وضعیت متابولیکی (کتوسیس) قرار می گیرد . به همین دلیل سوخت و ساز بدن بالا می رود و در کبد چربی به کتون تبدیل می شود تا انرژی مورد نیاز جهت فعالیت مغز را تامین کند . از طرفی کاهش شدید قند خون و انسولین و در عین حال افزایش کتون ها نقش موثری در بهبود سلامت انسان دارد .

 

بررسی انواع مختلف رژیم کتوژنیک
معرفی انواع مختلف رژیم کتوژنیک

رژ لب ترندیت رژ لب ترندیت کفش اسپرت مردانه مدل رادین کفش اسپرت مردانه مدل رادین

معرفی انواع مختلف رژیم کتوژنیک

در اینجا قصد داریم تا شما را با انواع رژیم کتوژنیک آشنا کنیم .

رژیم استاندارد کتوژنیک (SKD)

در رژیم SKD مصرف کربوهیدرات بسیار کم ، پروتئین متعادل و چربی زیاد است . یعنی این رژیم شامل 5 درصد کربوهیدرات  ، 20 درصد پروتئین و 75 درصد چربی می باشد .

رژیم کتوژنیک سیکلی (CKD)

در رژیم CKD دوره‌های میانی کوتاه با میزان کربوهیدرات بالاتر در نظر گرفته می شود .

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

در رژیم TKD نیاز است که کربوهیدرات بیشتری به دلیل این که ورزش می کنید به غذای خود اضافه کنید .

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

این نوع رژیم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است اما پروتئین بیشتری برای آن در نظر گرفته می شود . یعنی شامل 5 درصد کربوهیدرات  ، 35 درصد پروتئین و 60 درصد چربی می باشد .

در میان رژیم هایی که تا الان معرفی شدند ، رژیم کتوژنیک دوره‌ای و هدفمند، رژیم‌های حرفه‌ای و پیشرفته ‌تری هستند که تنها برای ورزشکاران و بدنسازان توصیه می شوند .

بررسی فواید کلی رژیم کتوژنیک
فواید کلی رژیم کتوژنیک چیست

فواید کلی رژیم کتوژنیک چیست ؟

دلایل متعددی وجود دارد که فواید رژیم کتوژنیک را نسبت یه سایر رژیم های کم چرب اثبات می کند . که این دلایل عبارتند از :
1.    راهی موثر جهت کاهش وزن و لاغری
2.    کاهش عوامل خطر بیماری ها
3.    بهبود سطح کلسترول تری گلیسیرید و HDL
4.    کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت انسولین
5.    افزایش پروتئین دریافتی
6.    افزایش کتون ها

 رژیم کتوژنیک و درمان بیماری ها
ارتباط رژیم کتوژنیک با درمان بیماری ها

ارتباط رژیم کتوژنیک با درمان بیماری ها

مطالعات انجام شده نشان می دهد که داشتن یک رژیم و برنامه غذایی سالم نقش موثری جهت حفظ وسلامت بدن ایفا می کند . رژیم کتو نیز باعث پیشگیری و درمان یکسری از بیماری ها شده و برای بدن مفید است .

 

  1. سرطان : این رژیم برای درمان انواع سرطان و کاهش روند رشد تومورها مفید است .
  2. بیماری های قلبی : این رژیم میزان چربی بدن ، قند خون ، فشارخون و سطح کلسترول  و HDL  را کنترل می کند . به همین دلیل سلامت قلب را تضمین می کند .
  3. صرع : این رژیم دفعات حملات تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش می دهد .
  4.  آلزامیر : این رژیم بیماری آلزایمر را کنترل می کند و روند پیشرفت آن را کاهش می دهد .
  5. پارکینسون : این رژیم علائم بیماری پارکینسون را کاهش می دهد .
  6. آسیب‌های مغزی : با توجه به تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده ، مشخص شد که این رژیم غذایی باعث کاهش جراحت‌های مغز می شود و در بهبود روند جراحی مغز موثر است .
  7. آکنه و جوش صورت : آن چه که باعث بهبود جوش های صورت و درمان آکنه می شود کاهش میزان انسولین و کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و شکر می باشد .
  8. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک : این رژیم میزان انسولین را کاهش می دهد به همین دلیل در درمان بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نقش مهمی دارد .
  9. دیابت : مطالعات انجام شده نشان می دهد که رژیم کتوژنیک می تواند از ابتلا افراد به بیماری های دیابت نوع 2 ، پیش دیابت و سندرم متابولیک جلوگیری کرده و حتی در درمان آنها موثر باشد .

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک چیست ؟

اگر چه رژیم کتوژنیک برای افرادی که سالم هستند مشکلی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد که آن را با نام آنفولانزا کتو می شناسند و معمولا بعد از گذشت چند روز برطرف می شود .
از علائم آنفولانزای کتوژنیک می توان به افزایش گرسنگی ، تهوع ، کاهش انرژی و عملکرد ذهنی ، مشکلات خواب و ناراحتی گوارشی اشاره کرد .
برای این که به چنین مشکلات و عوارض دچار نشوید ، بهتر است چند هفته اول یک رژیم معمولی کم کربوهیدرات را دنبال کنید . این کار باعث می شود که بدتان آمادگی پیدا کند تا بتواند چربی ها را بسوزاند .
رژیم کتوژنیک باعث تغییر تعادل  آب و مواد معدنی موجود در بدنتان می شود . به همین دلیل افزودن نمک به غذا و استفاده از مکمل های معدنی توصیه می شود . دریافت روزانه 1000 میلی گرم پتاسیم ، 300 میلی گرم منیزیم و3000 تا 4000 میلی گرم سدیم از مواد معدنی عوارض جانبی را به حداقل می رساند .

پس ابتدا غذایی خود را بخورید تا زمانی که احساس کنید سیر شدید و دیگر کالری اضافی دریافت نکنید . رژیم کتوژنیک کاهش وزن بدون محدودیت کالری است .

دیدگاهتان را بنویسید